lexbase
Hej
jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??
Hej
jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??
Trist att den kom upp igen! Men man kan ju bara hoppas att sjaten är modifierad nu och att inte oskyldiga hängs ut som brottslingar som sist! 

Blir så trött på att folk är så jäkla giriga och inte bryr sig vilken skada de gör! Blir också trött på att man kan få fram så mycket privat information om folk via nätet...
Ja var ska man dra gränsen? Alla uppgifter är som regel offentliga. Personers självdeklaration 6 år tillbaka, lagfästa domar m.m. men när det går att söka fram blixtsnabbt är det inte lika häftigt med offentlighetsprincipen längre.
När det gäller Lexbase är problemet också att polismän, åklagare och domare inte alltid är riktigt korrekta. De gillar att deras ärenden gäller till fällande dom och ibland även domaren
. Nu kan dem emellertid få problem med sin och sin familjs säkerhet i de lite grövre falen där de gått för långt.
Tror det blir aningen mer våldsbrott 2014 i Sverige särskilt mot poliser på fritiden och åklagare.
Jag tänker på alla resursstarka företagsledare som fått sina tår trampade på av poliser med inte 100% rent mjöl i sina påsar.
Jag är i sammanhanget en underdog men jag kan lätt fantisera om vad som kommer att hända med de poliserna.
Inget bra år att vara polis om man gått lite för långt i att sätta dit någon av prestige skäl eller kanske någon missuppfattning eller lättare mental störning vad som helst. Problem kan det blir i alla fall.
Alla vet ju om att det inte bara är gärningsmannen som hängs ut och detta är offentliga uppgifter så varför inte? Ni som klagar på sveriges lagar kring detta. Vilket land jämför ni med då?
. Nu kan dem emellertid få problem med sin och sin familjs säkerhet i de lite grövre falen där de gått för långt.Alltså folk verkar inte förstå hur det funkar.
Innan lexbase:
Ett mail till en maillista med alla tingsrätter. Betala in till deras plusgiro. Vänta på brev.
Kostnad, kanske 5kr + porto. (Går även att beställa förundersökningarna)
Med lexbase:
Söka på sidan, betala med kort, få en PDF med enbart dommen. (Inte förundersökningarna vad jag vet?)
Kostnad, 79 kr eller vad det nu kostar.
Skillnaden är marginell.