lexbase
Hej
jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??
Hej
jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??
Det verkar som om många missar en viktig sak i vårt rättssystem och det är att man efter sonat brott skall ha en chans att komma in på den smala vägen, göra rätt för sig som alla andra och inte återfalla i kriminalitet igen. Därför är synen att man efter att syndat sitt straff så skall man inte ses som en sämre, mindre värd medborgare än de som har hållit sig ifrån brott. Lexbase upplägg gör inte denna återanpassning enklare för de som vill bli en laglydig medborgare.
Så skall vi se en dömd person som har sonat sitt brott som en brottsling resten av personens liv?
Isf bör vi skriva om vårt rättssystem. Vi kan skrota allt som har med kriminalvård att göra. Införa "One strike - Forever out". Och sedan göra om våra fängelser till ren förvaring helt utan någon tanke att de någonsin skall kunna komma tillbaka i samhället som en laglydig samhällsmedborgare. Vilket är görligt om vi väljer den synen på hur vårt rättssystem skall fungera.
Sen kan jag hålla med om att det är en komplicerad fråga när det gäller att förebygga brott och återfall. Där vissa profiler är mer komplicerade än andra. Dock är faktumet så att vi aldrig kan skapa en 100% säker lösning där ingen gör ett brott eller återfaller. Det oavsett om vi har Lexbase eller inte.Har vi dessutom problem med att folk släpps ut hur som helst är svaret förändring av lagen och inte en trasig kommersiell söktjänst på nätet.

Det var så lite så.
Som du kanske förstår är jag helt med dig i ställningstagandet. Det vanligaste är att man tror att det är billigare att avrätta, man kan ju inte ha en kostnad för någon som inte är... Jag gissar dessutom att det finns fler kostnader som jag inte tänkt på eller reflekterat över. Ser öht ingen som helst fördel med dödsstraff.