lexbase
Hej
jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??
Hej
jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??
Det är ju inte enbart i Sverige som man kan få upp hemsidan, något som jag tycker alla missar i diskussionerna. Sen att det bara handlar om ett bygglov vet ju inte kollegan i Brasilien när han sprider ryktet att han är kriminell genom företaget och svensken får svårt att låta trovärdig när han ska stå till svars fast han är oskyldig. Det är ju förstås förutsatt att någon är ärlig och säger att dom har hittat honom där. Det kan ju även vara så att han får sparken utan att någonsin veta varför trots att han alltid har skött sitt jobb.
Det är ju inte enbart i Sverige som man kan få upp hemsidan, något som jag tycker alla missar i diskussionerna. Sen att det bara handlar om ett bygglov vet ju inte kollegan i Brasilien när han sprider ryktet att han är kriminell genom företaget och svensken får svårt att låta trovärdig när han ska stå till svars fast han är oskyldig. Det är ju förstås förutsatt att någon är ärlig och säger att dom har hittat honom där. Det kan ju även vara så att han får sparken utan att någonsin veta varför trots att han alltid har skött sitt jobb. Genom sig själv känner man andra eller?
Jag har pratat med rätt många i min bekantskapskrets och de fattar öht inte vad begreppet "googla någon" innebär och de är ändå inga rudisar på internet.
Självklart är det här en diskussion om etik och moral för det är det som allt handlar om och bygger på: att grannar ska bli nyfikna på de röda plupparna och köpa domarna för att gotta sig i olyckan.
Företagen skulle inte existera om det inte fanns en marknad, därför kan man inte lägga ansvaret på företagen utan på kunderna som uppenbart vill ha tjänsten! Den där inställningen kan irritera mig, att man vägrar ta personligt ansvar utan skjuter allt ifrån sig...
För diskussionen handlar om lexbase och inte google, du förstår det va?
Genom sig själv känner man andra eller?
Jag har pratat med rätt många i min bekantskapskrets och de fattar öht inte vad begreppet "googla någon" innebär och de är ändå inga rudisar på internet.
Självklart är det här en diskussion om etik och moral för det är det som allt handlar om och bygger på: att grannar ska bli nyfikna på de röda plupparna och köpa domarna för att gotta sig i olyckan.
Företagen skulle inte existera om det inte fanns en marknad, därför kan man inte lägga ansvaret på företagen utan på kunderna som uppenbart vill ha tjänsten! Den där inställningen kan irritera mig, att man vägrar ta personligt ansvar utan skjuter allt ifrån sig...
För diskussionen handlar om lexbase och inte google, du förstår det va?
Tänk vad roligt det måste vara för svenskar som jobbar mot utlandet när någon utländsk kollega googlar honom och ser att han dyker upp på en hemsida för kriminella.
Det är ju inte enbart i Sverige som man kan få upp hemsidan, något som jag tycker alla missar i diskussionerna. Sen att det bara handlar om ett bygglov vet ju inte kollegan i Brasilien när han sprider ryktet att han är kriminell genom företaget och svensken får svårt att låta trovärdig när han ska stå till svars fast han är oskyldig. Det är ju förstås förutsatt att någon är ärlig och säger att dom har hittat honom där. Det kan ju även vara så att han får sparken utan att någonsin veta varför trots att han alltid har skött sitt jobb.
Jag hoppas att lexb-se och liknande företag stoppas illa kvickt och att om man vill ha reda på en dom så får man ta det direkt med Tingsrätten. Att lägga ut domar hör inte hemma på internet för där kommer det att finnas kvar tills jorden exploderar! Vi behöver få tillbaka vår integritet och den här utvecklingen är skrämmande. Sen att dom säger domar från fem år tillbaka just nu betyder inte att dom inte tänker utöka till att sträcka sig tillbaka hur långt som helst men dom måste ju börja med någon tidsperiod och valde fem år till en början men rätt vad det är kanske dom slänger upp domar från 70-talet och framåt.
(Jag finns inte med på lexb-se men tycker det är åt helvete fel att sådana websiter får finnas.)