• Anonym (lexbase)

lexbase

Hej
    jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??

• Svar på tråden lexbase
  • Arbetsvegan
    jaghopparhögt skrev 2014-02-01 18:31:02 följande:
    Det är inte så märkligt faktiskt, det är ett rätt vanligt sätt att jävlas med folk.
    Jo det vet jag och det var också min första tanke. Jag var otydlig men syftade mer på hela spelet bakom Lexbase... Det lär inte vara så enkelt som att en korkad fågel trodde att det var en jättefiffig idé....

• Anonym (orolig)

Hejsan... jag vill bara säga det att jag tror dessvärre att det är kört nu ... iden är redan myntad och även om lexbase kommer att ligga nere så kommer det komma nya.. tror att folk fattar att det är en jävligt lönsam grej och det är ju bara att se vad som hände när ratsite kom så var alla nyfikna.. och intresset för detta lär inte svalna.. har redan hittat ett par nya sidor som verkar vara inne på samma spår..

hitta en förut som ger hela tjänsten gratis ( www.brotts-registret.se ) och som verkar dra det ett steg längre och har någon funktion där man kan söka av sina facebook vänner och se vilka av dem som har dommar , och än värre att vissa ska tydligen vara med bild.. verkar inte gå att sök på någon ännu och står att den öppnar snart !!! Va fan blir det???

Tycker det är ricktigt obehagligt om jag som åkte dit för en dum jävla cyckel stöld ska hängas ut med bild :S ??

• UniqueSnowflake
    Anonym (orolig) skrev 2014-02-05 21:53:35 följande:
    Hejsan... jag vill bara säga det att jag tror dessvärre att det är kört nu ... iden är redan myntad och även om lexbase kommer att ligga nere så kommer det komma nya.. tror att folk fattar att det är en jävligt lönsam grej och det är ju bara att se vad som hände när ratsite kom så var alla nyfikna.. och intresset för detta lär inte svalna.. har redan hittat ett par nya sidor som verkar vara inne på samma spår..

hitta en förut som ger hela tjänsten gratis ( www.brotts-registret.se ) och som verkar dra det ett steg längre och har någon funktion där man kan söka av sina facebook vänner och se vilka av dem som har dommar , och än värre att vissa ska tydligen vara med bild.. verkar inte gå att sök på någon ännu och står att den öppnar snart !!! Va fan blir det???

Tycker det är ricktigt obehagligt om jag som åkte dit för en dum jävla cyckel stöld ska hängas ut med bild :S ??

Det tror jag inte du kommer göra, så var inte orolig!

Dessutom jobbar Datainspektionen hårt på alla sätt att stoppa företag som Lexbase.
    Orsaken att de INTE bröt mot Personuppgiftslagen Pul när Lexbase la ut domar, var pga att de hade ett utgivningsbevis, precis som Aftonbladet och Expressen... Genom detta lilla hål lyckades de alltså slinka.

Men man ska komma ihåg att utgivare ALLTID har skyldigheter, och måste upprätta rutiner för användanden av ALLA databaser där personer förekommer.

Det kanske tar 4 år för regeringen att ändra lagen, men den kommer definitivt ändras.
    På sätt och vis är det bra att det blev så upp som en sol, ner som en pannkaka för Lexbase.
    Då ser andra aktörer vad som väntar dem!

~thorn in your side~
  • Arbetsvegan
    UniqueSnowflake skrev 2014-02-05 21:59:09 följande:

Det tror jag inte du kommer göra, så var inte orolig!

Dessutom jobbar Datainspektionen hårt på alla sätt att stoppa företag som Lexbase.
    Orsaken att de INTE bröt mot Personuppgiftslagen Pul när Lexbase la ut domar, var pga att de hade ett utgivningsbevis, precis som Aftonbladet och Expressen... Genom detta lilla hål lyckades de alltså slinka.

Men man ska komma ihåg att utgivare ALLTID har skyldigheter, och måste upprätta rutiner för användanden av ALLA databaser där personer förekommer.

Det kanske tar 4 år för regeringen att ändra lagen, men den kommer definitivt ändras.
    På sätt och vis är det bra att det blev så upp som en sol, ner som en pannkaka för Lexbase.
    Då ser andra aktörer vad som väntar dem!

Sajten skapades 2014-02-01 så det är något annat med det här. Troligen IP-fiske eller troligen något värre.
  • helenen
    Anonym (Nytt?) skrev 2014-01-31 09:58:06 följande:

Vänta och se och nej du behöver inte be om ursäkt, fb servrar står i sverige, deras kontor i amerikat har länge stått tomt, fb moderatorer är de som geäver mest och sen hänger ut folk utan hänsyn till om det är sant eller ej, utan ansvar för vad som sker med dem som de gämger ut offentligt är oskyldiga. Leverantören om de sagt sanningen angående lexbase kommer alltså för att bli trovärdiga bland sina kunder och för att få nya kunder, bli tvungen att stänga ner även fb efter som fb servrar och ipnr stämmer överens men leverantörens ipnr, fb är alltså ett svenskt företag med servrar i falun för att vara exakt, möten ang detta pågår förfullt just nu och är ingen hemlighet frågan är bara hur det går om nån timme vet jag, sen kan du avfärda det som bulshit om du vill det visar bara att du inte vet mycket om fb eller vad som försiggått bakom kulisserna i nåt år, trevlig helg nu ska jag invänta mina uppdateringar från mötet
    Tänk, nu har det gått nästan en hel vecka sedan du skrev detta och Flashback funkar fortfarande. Tänk, vad förvånad jag inte blir alls, faktiskt... Drömmer

Nu tycker jag att det börjar bli rätt så hög tid att du uppdaterar och berättar för oss okunniga om det Fantastiska Mötet, eftersom jag enligt dig "inte vet mycket om fb eller vad som försiggått bakom kulisserna i något år". Eller kan jag som jag skrev i ett tidigare inlägg bara avfärda det hela som bullshit? Ja. Det gör jag. Och gjorde ärligt talat redan när jag läste det du skrev. Men jag tyckte ändå att det skulle vara spännande att se hur du tänkte trassla dig ur ditt rätt svagt understödda resonemang, och det är ju uppenbart nu; Du trasslar dig inte ur någonting. Du fegar ur diskussionen för du vet att det var skitsnack från början.
    Mot dumhet kämpar själva gudarna förgäves
  • de Robespierre
    helenen skrev 2014-02-06 09:07:01 följande:
    Tänk, nu har det gått nästan en hel vecka sedan du skrev detta och Flashback funkar fortfarande. Tänk, vad förvånad jag inte blir alls, faktiskt... Drömmer

Nu tycker jag att det börjar bli rätt så hög tid att du uppdaterar och berättar för oss okunniga om det Fantastiska Mötet, eftersom jag enligt dig "inte vet mycket om fb eller vad som försiggått bakom kulisserna i något år". Eller kan jag som jag skrev i ett tidigare inlägg bara avfärda det hela som bullshit? Ja. Det gör jag. Och gjorde ärligt talat redan när jag läste det du skrev. Men jag tyckte ändå att det skulle vara spännande att se hur du tänkte trassla dig ur ditt rätt svagt understödda resonemang, och det är ju uppenbart nu; Du trasslar dig inte ur någonting. Du fegar ur diskussionen för du vet att det var skitsnack från början.
    Om någon skall lyckas skjuta ned FB så krävs det nog en hel del. FB har överlevt en massa saker genom åren inkl BBS-lagen som var ett ganska stort hot när det begav sig. Men även att inga ISP:er ville hosta dem i rädsla för tekniska, finansiella och juridiska påföljder. Men FB klarade det också.
  • helenen
    de Robespierre skrev 2014-02-06 09:48:09 följande:
    Om någon skall lyckas skjuta ned FB så krävs det nog en hel del. FB har överlevt en massa saker genom åren inkl BBS-lagen som var ett ganska stort hot när det begav sig. Men även att inga ISP:er ville hosta dem i rädsla för tekniska, finansiella och juridiska påföljder. Men FB klarade det också.

Ja, precis. Det var därför jag var så nyfiken på hur (nytt?) tänkte förklara sig, eftersom det lät så övertygat tvärsäkert. Bara det att ingen annan var lika övertygad...

Jag tänker som så att ska man kräka ur sig såna dumheter så bör man ju kunna stå för det och förklara sig. Eller åtminstone erkänna att man nog inte visste vad man svamlade om.
    Mot dumhet kämpar själva gudarna förgäves
  • de Robespierre
    helenen skrev 2014-02-06 09:57:28 följande:

Ja, precis. Det var därför jag var så nyfiken på hur (nytt?) tänkte förklara sig, eftersom det lät så övertygat tvärsäkert. Bara det att ingen annan var lika övertygad...

Jag tänker som så att ska man kräka ur sig såna dumheter så bör man ju kunna stå för det och förklara sig. Eller åtminstone erkänna att man nog inte visste vad man svamlade om.
    BBS-lagen var en rysare och var nära att få alla svenska news-servrar (USENET) att stängas ned eftersom ingen operatör kunde garantera att ingen postade eller visade ett meddelande som kunde falla inom det som BBS-lagen ville stoppa. Alternativet hade varit att ha moderatorer som satt dygnet runt och monitorerade allt vilket inte var genomförbart. Om BBS-lagen hade slagit igenom med full kraft hade det även tagit med sig alla forum, boards osv och vi hade nog inte suttit här på FL idag. Janne Axelsson löste problemet genom att flytta sina servrar utanför svensk lagstiftning.
  • UniqueSnowflake
    Arbetsvegan skrev 2014-02-05 22:40:05 följande:
    Sajten skapades 2014-02-01 så det är något annat med det här. Troligen IP-fiske eller troligen något värre.

Say word?

Du kan ju inte vara insatt i ämnet alls, om du verkligen tror detta.

helenen skrev 2014-02-06 09:07:01 följande:

Tumme upp till dig Helenen. PS Flashback är Skandinaviens största forum och ljusår bättre än FL.
    Men svårare att komma in i, och med en högre kvalitet på inläggen. De flesta. Sen finns det mycket skit också, men man får ta det goda med det onda.
    Jag ser inte ens något "skit" längre.

~thorn in your side~
  • Arbetsvegan
    UniqueSnowflake skrev 2014-02-06 14:38:20 följande:

Say word?

Du kan ju inte vara insatt i ämnet alls, om du verkligen tror detta.

Jag pratar om sajten Anonym (orolig) länkade till, inget annat. Vad trodde du?

Svar på tråden lexbase