• Cyanea

IVF under 2014

Hej alla härliga människor!

Jag hoppas att den här tråden kan vara ett ställe att ventilera med- och motgångar, peppa och stötta, eller bara skriva av sig om ofrivillig barnlöshet, utredning och vägen mot IVF. Vi är många i samma båt.

Skriv gärna och berätta om dig själv och var du/ni är i processen :) 

• Svar på tråden IVF under 2014
  • Asiela

Jag har varit inne och läst lite i denna tråd och hoppas det är ok att jag ställer en liten fråga?

Efter utredning visade sig att jag och min sambo troligen aldrig kommer få barn på "vanligt" då min sambo har väldigt få spermier. Mig hittade de inga "fel" på förutom att jag har oregelbunden ägglossning, snittar på ca 50 dagar. Vi ska träffa läkaren den 1 sep för att diskutera IVF och vad jag förstått så kommer han då skicka remiss så vi hamnar på väntelistan. Vi bor i Sörmland och tillhör då Uppsala. Min fråga är nu hur lång väntetid det är innan det är dags för IVF? Jag vet att det är olika från landsting till landsting men skulle gärna vilja ha ett litet hum om vad jag kan sikta in mig på. Tack på förhand!

• bb2014
    Asiela skrev 2014-06-28 10:17:17 följande:

Jag har varit inne och läst lite i denna tråd och hoppas det är ok att jag ställer en liten fråga?

Efter utredning visade sig att jag och min sambo troligen aldrig kommer få barn på "vanligt" då min sambo har väldigt få spermier. Mig hittade de inga "fel" på förutom att jag har oregelbunden ägglossning, snittar på ca 50 dagar. Vi ska träffa läkaren den 1 sep för att diskutera IVF och vad jag förstått så kommer han då skicka remiss så vi hamnar på väntelistan. Vi bor i Sörmland och tillhör då Uppsala. Min fråga är nu hur lång väntetid det är innan det är dags för IVF? Jag vet att det är olika från landsting till landsting men skulle gärna vilja ha ett litet hum om vad jag kan sikta in mig på. Tack på förhand!

Är du säker på att ni tillhör Uppsala. Finns ju fler kliniker i Stockholm?

Vi gör IVF med remiss i Stockholm (bor i Stockholm) och här är det som sagt lång väntetid. Så någon vecka efter att vår läkare på IVF Kliniken i Stockholm (vi betalade för utredning där) skickat vår remiss till Huddinge så ringde jag dem och frågade om den var godkänd och registrerad (här kan sjukhusen vara långsamma att höra av sig)

Det var den. Då ringde jag Vårdkansliet och berättade och sa att jag ville använda nig av vårdgarantin och att jag önskade att vi fick komma till samma klinik.

En månad senare fick jag kallelse till IVF Kliniken igen. Sen tajmade det min mens så bra att vi kunde starta bara någon dag senare.

Ang. Att börja med behandlingen beror på om ni ska göra långa- eller korta protokollet. Om kliniken ska ha semesterstängt och din egen menscykel.

Men om du är på så går det alltså väldigt snabbt med remiss.

Vårdgarantin är ju att du ska få vård inom 3 månader, men du kan vända dig till Vårdkansliet direkt om du vet att sjukhuset du blivit remitterad till har längre väntetider.
  • Bell13
    Lokattis skrev 2014-06-28 01:53:23 följande:

Så tråkigt... Men ändå bra att ha en plan gör framtiden, så man har något att sikta på. Kram till er!
    Med lite bättre ägg tror jag att vi kommer att lyckas hela vägen. Har en massa framtidstro och ger mig inte i första taget ;)
  • Lokattis
    Bell13 skrev 2014-06-28 16:10:32 följande:
    Med lite bättre ägg tror jag att vi kommer att lyckas hela vägen. Har en massa framtidstro och ger mig inte i första taget ;)

Det låter bra, det! Känns som att man kommer långt i den här världen med lite envishet och tålamod
  • knaestoot

Mandelmumsa: vi har bara fått missfall när vi kunde bli gravida på egen hand... Och nu när vi måste köra IVF får vi också missfall..
    Så himla tråkigt, men nu har vi iaf landat lite... Hela gårdagen gick åt till att gråta och trösta om vart annat... Men det är alltid mörkast före gryningen!
    Stort tack till alla för allt stöd! Det hjälper nåt otroligt, även om vi egentligen är främlingar.. Främlingar med samma vardag, tack!

• hemljuvahem
    knaestoot skrev 2014-06-28 19:53:45 följande:

Mandelmumsa: vi har bara fått missfall när vi kunde bli gravida på egen hand... Och nu när vi måste köra IVF får vi också missfall..

Så himla tråkigt, men nu har vi iaf landat lite... Hela gårdagen gick åt till att gråta och trösta om vart annat... Men det är alltid mörkast före gryningen!

Stort tack till alla för allt stöd! Det hjälper nåt otroligt, även om vi egentligen är främlingar.. Främlingar med samma vardag, tack!

Massa kramar till dig /er. Läste din känslokalla text igår och blev så berörd! :/ Så j*via orättvist allting är jämt egentligen! Kram återigen
  • hemljuvahem

Åhå

Känslosamma ju..autocorrect! Suck

hemljuvahem skrev 2014-06-28 22:07:29 följande:

Massa kramar till dig /er. Läste din känslokalla text igår och blev så berörd! :/ Så j*via orättvist allting är jämt egentligen! Kram återigen

• Sara Kamilla
    tintinigbg skrev 2014-06-27 17:59:29 följande:

Vi ska/skulle börja vår första ivf i slutet på september. Fick ett samtal från reproduktionsmedecin på SU igår. De ska starta en studie för oss som har BMI mellan 30-35. Antingen kör man ivf så snart som möjligt eller så får man gå ett viktminskningsprogram på 12-16 veckor. Man blir lottad till en av grupperna. Så sista juli får vi gå på vårt första besök.

Är redan nervös men det känns som att det är bra vilken grupp man än skulle hamna i.

Ingen annan som ska göra samma grej?

Hej!

Jag är med i den gruppen! Vart vald att börja direkt. Det tog sig på första försöket; är i v. 9 nu. Jag hade nästan hoppats på få hjälp att gå ner först eftersom så många säger att det är för att man är tjock!

Men än så länge så motbevisar vår graviditet det. Lycka till! När man väl kommer in i det så går det fort! Håller tummarna för dig! Och alla andra där ute som kämpar!
  • Sara Kamilla
    Asiela skrev 2014-06-28 10:17:17 följande:

Tänk oxå på att alla landsting kör lite olika. Man har "3" gratis försök. I Sthlm är det tre uttag och då alla ägg ni lyckats få ut tillbaka ( vilket kan betyda massor med försök) i andra landsting kan tre försök betyda tre insättningar.
  • Lokattis
    Sara Kamilla skrev 2014-06-29 09:28:54 följande:
    Tänk oxå på att alla landsting kör lite olika. Man har "3" gratis försök. I Sthlm är det tre uttag och då alla ägg ni lyckats få ut tillbaka ( vilket kan betyda massor med försök) i andra landsting kan tre försök betyda tre insättningar.

... och alla landsting har nog inte ens 3 gratisförsök heller. Finns de som får färre försök. Knäppt att det ska spela så stor roll var man bor, men allt handlar väl om pengar i slutändan antar jag.
Svar på tråden IVF under 2014