Asiela skrev 2014-06-28 10:17:17 följande:
Jag har varit inne och läst lite i denna tråd och hoppas det är ok att jag ställer en liten fråga?
Efter utredning visade sig att jag och min sambo troligen aldrig kommer få barn på "vanligt" då min sambo har väldigt få spermier. Mig hittade de inga "fel" på förutom att jag har oregelbunden ägglossning, snittar på ca 50 dagar. Vi ska träffa läkaren den 1 sep för att diskutera IVF och vad jag förstått så kommer han då skicka remiss så vi hamnar på väntelistan. Vi bor i Sörmland och tillhör då Uppsala. Min fråga är nu hur lång väntetid det är innan det är dags för IVF? Jag vet att det är olika från landsting till landsting men skulle gärna vilja ha ett litet hum om vad jag kan sikta in mig på. Tack på förhand!
Är du säker på att ni tillhör Uppsala. Finns ju fler kliniker i Stockholm?
Vi gör IVF med remiss i Stockholm (bor i Stockholm) och här är det som sagt lång väntetid. Så någon vecka efter att vår läkare på IVF Kliniken i Stockholm (vi betalade för utredning där) skickat vår remiss till Huddinge så ringde jag dem och frågade om den var godkänd och registrerad (här kan sjukhusen vara långsamma att höra av sig)
Det var den. Då ringde jag Vårdkansliet och berättade och sa att jag ville använda nig av vårdgarantin och att jag önskade att vi fick komma till samma klinik.
En månad senare fick jag kallelse till IVF Kliniken igen. Sen tajmade det min mens så bra att vi kunde starta bara någon dag senare.
Ang. Att börja med behandlingen beror på om ni ska göra långa- eller korta protokollet. Om kliniken ska ha semesterstängt och din egen menscykel.
Men om du är på så går det alltså väldigt snabbt med remiss.
Vårdgarantin är ju att du ska få vård inom 3 månader, men du kan vända dig till Vårdkansliet direkt om du vet att sjukhuset du blivit remitterad till har längre väntetider.