• Cyanea

IVF under 2014

Hej alla härliga människor!

Jag hoppas att den här tråden kan vara ett ställe att ventilera med- och motgångar, peppa och stötta, eller bara skriva av sig om ofrivillig barnlöshet, utredning och vägen mot IVF. Vi är många i samma båt.

Skriv gärna och berätta om dig själv och var du/ni är i processen :) 

• Svar på tråden IVF under 2014
  • Sara Kamilla
    Lokattis skrev 2014-06-29 09:32:46 följande:

... och alla landsting har nog inte ens 3 gratisförsök heller. Finns de som får färre försök. Knäppt att det ska spela så stor roll var man bor, men allt handlar väl om pengar i slutändan antar jag.

Ja det är väl så, tragiskt tycker jag!

Jag har en vän nära Bollnäs som bara fick ut 4 ägg var av 3 klarade nerfrysning. Två misslyckande och ett kvar nu. Bara det stressar ju ihjäl en.

Jag hade 15 i frysen, det tog på första. Kände att det blir som det blir jag har ju massor försök kvar. Plus att jag kan plocka ut 2 gånger till.

Det är så orättvist! Alla borde få samma chanser!!!
  • bb2014
    Sara Kamilla skrev 2014-06-29 09:28:54 följande:

Tänk oxå på att alla landsting kör lite olika. Man har "3" gratis försök. I Sthlm är det tre uttag och då alla ägg ni lyckats få ut tillbaka ( vilket kan betyda massor med försök) i andra landsting kan tre försök betyda tre insättningar.

Ja just det! Det bra att påpeka också.

Alla landsting har tre försök, men som sagt vissa räknar ju per uttag och insättning.

Landstinget får dock säga nej om t.ex läkaren tycker att ett tredje försök ändå inte skulle leda till en graviditet pga att de hittat något fel. Men då gäller det att stå på sig om man tycker annorlunda.

Man måste vara frisk för att vara sjuk. Nu ät de flesta av oss inte sjuka. Men man måste ha drivkraft när man är i vården! :)
  • bb2014
    Sara Kamilla skrev 2014-06-29 09:45:41 följande:

Ja det är väl så, tragiskt tycker jag!

Jag har en vän nära Bollnäs som bara fick ut 4 ägg var av 3 klarade nerfrysning. Två misslyckande och ett kvar nu. Bara det stressar ju ihjäl en.

Jag hade 15 i frysen, det tog på första. Kände att det blir som det blir jag har ju massor försök kvar. Plus att jag kan plocka ut 2 gånger till.

Det är så orättvist! Alla borde få samma chanser!!!

Håller med. Det blir ju en stress i sig. Vård ska vara lika för alla.
  • plopp76

I Småland, Jönköping där jag bor, är det två försök som gäller. Vi hör till Linköping. Men jag undrar om det är plock eller totalt dom räknar då. Nån som vet?

Nu får vi visserligen betala själva i höst och därmed även välja klinik, så vi kör Göteborg istället.

• bb2014
    plopp76 skrev 2014-06-29 10:36:26 följande:

I Småland, Jönköping där jag bor, är det två försök som gäller. Vi hör till Linköping. Men jag undrar om det är plock eller totalt dom räknar då. Nån som vet?

Nu får vi visserligen betala själva i höst och därmed även välja klinik, så vi kör Göteborg istället.

Gissar, och understryker att jag gissar, att det är två IVF försök. Alltså färskåterflrande. Och då räknar de inte in de frysta äggen. I vissa landsting är det 1 IVF + 1 FET t.ex.

Här är lite intressant läsning:

www.dagensmedicin.se/nyheter/ivf-regler-gors-lika-over-landet/
  • plopp76
    bb2014 skrev 2014-06-29 11:17:51 följande:
    Gissar, och understryker att jag gissar, att det är två IVF försök. Alltså färskåterflrande. Och då räknar de inte in de frysta äggen. I vissa landsting är det 1 IVF + 1 FET t.ex.

Intressant! Jag antar att det kommer ta tid för ett sånt förslag att gå igenom... så vi kommer nog inte hinna med det ändå. Men bra för alla andra som får lika villkor oavsett vart man bor!
  • Lokattis
    bb2014 skrev 2014-06-29 11:17:51 följande:

Vore ju toppen om det blir lika, oavsett var man bor. Hoppas förslaget går igenom, men det gör det säkert för de säger ju att det finns "politisk samstämmighet", det borde ju betyda att alla tycker att det är ett bra förslag!
  • Mandelmumsa

Knaestoot: Det är så orättvist att visa måste ha såna enorma problem på barnfronten! Särskilt fel känns det ju när det är ett par som är väldigt barnkära och verkligen längtar. Och så vill det sig bara inte! Men man ska inte ge upp. En vacker dag kanske det lyckas!! Det verkar dock som ni kunde bli gravida på naturlig väg. Vad var orsaken till att ni övergick till IVF?

• knaestoot

Mandelmumsa: ja visst är det orättvist, men det är bara till att sänka huvudet och stångas vidare. Nu är kämpandet det enda man vet..
    Min sambo är opererad för ljumskbråck på ena sidan, så de antar att han efter de bara hade en fungerande sida på den andra sidan då... Så fick han en kraftig urinvägsinfektion, som förmodligen slog ut det fungerande han hade kvar, det är den enda förklaringen de kunnat ge oss... Så nu får vi köra IVF...
    Och min livmoder är hjärtformad, detta har förmodligen gjort att äggen fastnat på fel ställe innan, så vi fått missfall...

• Starshaped
    tintinigbg skrev 2014-06-27 17:59:29 följande:

Vi ska/skulle börja vår första ivf i slutet på september. Fick ett samtal från reproduktionsmedecin på SU igår. De ska starta en studie för oss som har BMI mellan 30-35. Antingen kör man ivf så snart som möjligt eller så får man gå ett viktminskningsprogram på 12-16 veckor. Man blir lottad till en av grupperna. Så sista juli får vi gå på vårt första besök.

Är redan nervös men det känns som att det är bra vilken grupp man än skulle hamna i.

Ingen annan som ska göra samma grej?

Vi är med i den studien med! Fast går i Sthlm, på Huddinge. Jag hamnade i viktreduceringsgruppen och har gått ner 20 kg på 10 veckor!!. Ska starta behandling antingen nu i veckan (beroende på om mensen kommer eller ej) Ångrar verkligen inte att vi hoppade på denna chans, mår jättebra och nu har vi de bästa förutsättningar att lyckas med äggplockning/IVF som är beräknat att bli månadsskiftet aug/sep. Kan varmt rekommendera viktreduceringsgruppen, även om man inte själv får välja :) Kramar och stort lycka till! Ser fram emot att höra hur det går för er :)
Svar på tråden IVF under 2014