Varför hatar folk MP?
I extremfallet skulle vi kunna säga att vi bygger ett tredje spår längs med befintliga dubbelspår, och ett andra spår längs med befintliga enkelspår.
Alldeles oavsett hur vi räknar på det blir det bra mycket billigare att justera till nuvarande banor för 200/250 än att bygga helt nya höghastighetsbanor.
.
- Ev trafikstörningar vid arbetena är självklart något man kalkylerar in när man räknar på samhällsnyttan.
.
Men det är inte lika flashigt med ombyggnation och uppgradering som med "höghastighetståg".
.
I Linköping håller höghastighetsbanan på att gå åt h*lvete redan innan den påbörjat.
12-18 MILJARDER bara för att bygga stationen inne i stan:
http://mobil.corren.se/nyheter/linkoping/forskare-tveksam-till-ostlankentunnel-7825762.aspx
.
Tänk vad mycket vettigare saker man skulle kunna göra inom dagens järnväg för 170 miljarder.