• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • KillBill
    Anton Chigurh skrev 2016-08-21 12:56:47 följande:
    Jaa du, Flash, det verkar ju som att du faktiskt har helt rätt i ditt påpekande här. Oavsett vad vissa dönickar påstår om motsatsen...

Källkritik, å sånt. Du vet.chzygrinhttp://www.tns-sifo.se/media/519883/v37_1.pdf

Sifo förespådde 10,30 %, och mupparna fick 6,89 % (5...FEM, dagar innan valdagen).

Inte mer än 33 %, ungefär, fel av Sifo. En baggis ju !!!

Mvh //Anton dance.gif
    I stället för att dra helt befängda slutsatser av resultatet vid en enda enskild mätning rekommenderar jag en artikel på stiftelsen Forskning & Framsteg hemsida där man publicerar en vetenskaplig studie av vilka opinionsundersökningsföretag som varit bäst över tid. Studien baserar sig på resultatet av 509 opinionsundersökningar utförda mellan 2006 och 2013. Novus placerar sig bäst och Sifo kommer på andra plats. För din info kan jag nämna att MP fick ungefär samma resultat av Novus och Sifo i juni 2016 (4,3% av Novus och 4,4% av Sifo).

fof.se/artikel/basta-opinionsinstitutet-utsett
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    Jaa du, Flash, det verkar ju som att du faktiskt har helt rätt i ditt påpekande här. Oavsett vad vissa dönickar påstår om motsatsen...

Källkritik, å sånt. Du vet.chzygrinhttp://www.tns-sifo.se/media/519883/v37_1.pdf

Sifo förespådde 10,30 %, och mupparna fick 6,89 % (5...FEM, dagar innan valdagen).

Mvh //Anton dance.gif
    Hm, skrikhögerns oförmåga att förstå att man inte kan generalisera utifrån ett enstaka exempel är dessvärre inte ett undantag utan en regel.

Det bästa är nog att du och Flash utgår från att Sifo inte är att lita på, men du är ju bra på att göra rörliga gubbar.

Det smäller högre i vissa kretsar är källkritik eller rimlighetsbedömningar.

Ha nu en synnerligen skön söndag, Arnold. Det är du värd  Solig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill

Mvh //Anton dance.gif
    Fast vid närmare eftertanke så bör du nog, då det förmodligen får dig att må bättre, följa FDFMGA rekomendation och strunta i undersökningar från SIFO.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2016-08-21 13:16:38 följande:
    fof.se/artikel/basta-opinionsinstitutet-utset...
    "Om man tänker sig att medelvärdet av dessa sammanfaller med den faktiska opinionen så kan man räkna ut hur långt enskilda mätningar kommer från medelvärdet."

Då kan man fråga sig, varför skulle man det? Om det finns ett systemfel i mätningarna kommer man bara komma fram till att det institut som ringar in systemfelet bäst är bäst. Vill man verkligen ta reda på vilket institut som förutspår bäst så låter det väl rimligare att titta på hur de verkligen lyckats förutspå.

Så utifrån premisserna ser artikeln bra ut men premisserna låter inte särkilt vettiga, snarare som de är valda för att lyckas påvisa något. 
  • Anton Chigurh
    KillBill skrev 2016-08-21 13:30:04 följande:
    Fast vid närmare eftertanke så bör du nog, då det förmodligen får dig att må bättre, följa FDFMGA rekomendation och strunta i undersökningar från SIFO.
    Följa vems rekommendation ???

Och ja, skita i TNS SIFOS redovisade resultat innebär säkerligen ingen större förlust av "verklighetsuppfattningen". Med tanke på deras utomordentligt goda förmåga att pricka in valresultat. Å sånt. 

Och vad i hela friden får dig å tro att jag på något sätt skulle må dåligt av något TNS SIFO redovisar. Herregud, din uppfattning om mig och vad jag egentligen bryr mig, Bill, den är....sämre än usel. 

Ha en fortsatt skön söndag. cool sun smiley

Mvh //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • KillBill
    Anton Chigurh skrev 2016-08-21 14:08:56 följande:
    Följa vems rekommendation ???

Och ja, skita i TNS SIFOS redovisade resultat innebär säkerligen ingen större förlust av "verklighetsuppfattningen". Med tanke på deras utomordentligt goda förmåga att pricka in valresultat. Å sånt. 

Och vad i hela friden får dig å tro att jag på något sätt skulle må dåligt av något TNS SIFO redovisar. Herregud, din uppfattning om mig och vad jag egentligen bryr mig, Bill, den är....sämre än usel. 

Ha en fortsatt skön söndag. cool sun smiley

Mvh //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
    Det blir bra det.
  • nattuv
    Flash Gordon skrev 2016-08-21 08:52:11 följande:
    Bara några dagar före valet 2014 gav Sifo MP mellan 10%-11% och kallade dem tredje största parti. Resultatet blev i verkligheten ett MP på till 6,9%.

Med samma procentuella felmarginal nu skulle MP ligga kring 3% i verkligheten. Solig
    Fast innan MP blev vägd på våg och befunnen för lätt så var det inom vissa kretsar trendigt att vara miljöpartist. Vilket troligtvis hjälpte till för att ge ett så skevt resultat.

Idag kan vi nog med ganska stor säkerhet utgå från att ingen säger sig sympatisera med MP för att verka trendig.Snarare är det nog så att det idag ses mer belastande att säga sig hålla på MP än på SD. Vilket då skulle kunna indikera att många numera smyger med att de skulle vilja rösta på MP så att de (MP) precis som SD skulle få ett högre resultat i ett val än vid en opinionsundersökning .
  • Flash Gordon

Isabella Lövin som språkrör entusiasmerar ingen:

https://twitter.com/fleijerstam/status/766955092142649344/photo/1

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/sverige/l%C3%B6vin-vill-diskutera-arbetstiden-1.3713440

50(!) åhörare (inkluderat partifunktionärer, media och utsända sossar, vad det verkar) när hon sommartalar i sin hemstad Avesta.

Elaka tungor menar att 50 är en överdrift och att det egentligen bara var 40 stycken där. {#emotions_dlg.djavulsk}

• Flash Gordon
    Anton Chigurh skrev 2016-08-21 11:46:14 följande:
    WHAT !!!

Är Sifo så in i helvete usla på att pejla MP`s partisympatier. Mao, så kan vi egt helt skita i vad Sifos opinionsundersökningar visar vad gäller miljömupparna. Det smyger sig kanske in litta "önsketänkande" i deras resultat, nåt som andra partier ju beskylls för lite då och då !!!
    Ja, så dåliga var de på att förutspå MP i valet 2014. Jag har för mig att Sifo kan var det institut som mest av alla överskattat MP.

Vi kan ju inte veta med säkerhet men skulle de vara lika usla på att förutspå MP idag så ligger MP i verkligheten nedåt en 3%. Vilket skulle stämma hyfsat väl med vad övriga institut kommer fram till.

Värt att tänka på när Sifo nu visar MP över spärren.
  • Flash Gordon
    nattuv skrev 2016-08-21 16:27:47 följande:
    Fast innan MP blev vägd på våg och befunnen för lätt så var det inom vissa kretsar trendigt att vara miljöpartist. Vilket troligtvis hjälpte till för att ge ett så skevt resultat.

Idag kan vi nog med ganska stor säkerhet utgå från att ingen säger sig sympatisera med MP för att verka trendig.Snarare är det nog så att det idag ses mer belastande att säga sig hålla på MP än på SD. Vilket då skulle kunna indikera att många numera smyger med att de skulle vilja rösta på MP så att de (MP) precis som SD skulle få ett högre resultat i ett val än vid en opinionsundersökning smile1.gif .
    Ja, kanske.

MP går från att vara ett parti som Södermalms-hipsterna koketterar med till att bli ett nytt SD i sammanhanget.

Det där partiet du inte erkänner att du röstar på.

Men, nä ...

Med tanke på att de bara har 2,1% kärnväljare enligt en undersökning så känns det snarare som att folk faktiskt har lämnat MP eller, åtminstone tvekar kraftigt kring dem. Kärnväljarna plus 50% till som faktiskt tycker att de har en vettig politik. Det blir runt 3% av väljarkåren.

Hörde dessutom på radio idag att var tredje MP-väljare 2014 idag var osäker på vad de skulle rösta på i nästa val. Det är alltså lite drygt två procentenheter som försvinner bara där.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?