• Jamku

Varför hatar folk MP?

För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?

Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • nattuv
    nattuv skrev 2016-08-07 23:48:58 följande:
    Ett utmärkt initiativ som borde spridas till fler områden. Förhoppningsvis får vi så småningom även en könssegregerad skola samt könssegregerade festivaler. Det skulle ge ökad valfrihet och lösa de flesta problem med tafsande och våldtäkter.
    Det går framåt. Nu har könssegregeringen börjat ta sig in i skolan: "Att undervisa flickor och pojkar var för sig på idrottslektionerna strider inte mot skolans uppdrag, anser Skolinspektionen."
    ( www.gp.se/nyheter/sverige/okej-med-k%C3%B6nsuppdelad-idrottslektion-1.3733088 ).
  • KillBill
    nattuv skrev 2016-08-27 19:46:56 följande:
    Det går framåt. Nu har könssegregeringen börjat ta sig in i skolan: "Att undervisa flickor och pojkar var för sig på idrottslektionerna strider inte mot skolans uppdrag, anser Skolinspektionen."
    ( www.gp.se/nyheter/sverige/okej-med-k%C3%B6nsuppdelad-idrottslektion-1.3733088 ).
    Jag vet inte varför du postar ett inlägg om den här nyheten i en tråd om MP men jag antar att det beror på att Fridolin är utbildningsminister. Du kanske inte vet det men ministrar får inte lägga sig i myndigheters beslut (det skulle i så fall handla om ministerstyre och det är förbjudet). Skolinspektionen har att tolka lagstiftningen (skollagen) och den nuvarande skollagen beslutades av den förra regeringen. Ämnet är således OT i den här tråden.
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-08-27 20:47:54 följande:
    Jag vet inte varför du postar ett inlägg om den här nyheten i en tråd om MP men jag antar att det beror på att Fridolin är utbildningsminister. Du kanske inte vet det men ministrar får inte lägga sig i myndigheters beslut (det skulle i så fall handla om ministerstyre och det är förbjudet). Skolinspektionen har att tolka lagstiftningen (skollagen) och den nuvarande skollagen beslutades av den förra regeringen. Ämnet är således OT i den här tråden.
    Det är inte du som bestämmer vad som är OT.
  • Flash Gordon

Enligt TV4 ska MP ha tappat från 17000 medlemmar till 11000.
    Solig

Det är mer än var tredje medlem som lämnar, det. MP vägrar vare sig bekräfta eller förenka.

https://www.facebook.com/marcus.oscarsson.7/posts/912554245517885

Så vad ska vi tro?

Är det miljömupparna som lämnar ett parti som inte bryr sig om miljön längre? Eller är det Södermalms-hippstrarna som byter till Fi för att få mer cred? Eller är det islamisterna som lämnar för att MP inte är en säker hamn längre?

Jag har faktiskt svårt att tro att de bägge sista gruppena går hela vägen ut och blir medlemmar. I så fall är det partiets grund, deras verkliga ursprung, som lägger ned.

• FDFMGA
    KillBill skrev 2016-08-27 20:47:54 följande:
    Det ligger väl i sakens natur - det vill säga skrikhögerns mentalitet och förmåga - att ett beslut som Skolinspektionen fattar baserat på skollagens senaste version - som närmast alliansregeringen är ansvariga för - blir ett exempel på varför man hatar MP.

Skrikhögern är en besynnerlig företeelse.

För min egen del så skulle jag gärna se att vi skattebetalare inte behövde betala för att religiösa friskolor ska predika könssegregation. Som jag tolkar Skolinspektionens motivering så skulle den kunna likväl kunna användas för att ge klartecken till en skola som fullständigt har anpassat undervisningen till att flickor och pojkar inte kan  ha gemensamma  lektioner.

Bisarrt. Men tyvärr har ju de borgerliga partierna tillsammans med SD vinkat med hela handen och bjudit in religiösa inslag i skolan. Den borde hållas fri från föreställningar som inte hör hemma i ett sekulariserat lands skola.

Hoppas att Aida Hadzialics ambition att se till att se över religiösa riter i samband med skolundervisning inte försvann med henne utan att regeringen står upp för en icke-konfessionell skola.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • K Markatta
    Flash Gordon skrev 2016-08-28 06:08:01 följande:
    Jag har faktiskt svårt att tro att de bägge sista gruppena går hela vägen ut och blir medlemmar. I så fall är det partiets grund, deras verkliga ursprung, som lägger ned.
    Birger Schlaug har ju gått ur t.ex.
  • Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2016-08-28 14:18:15 följande:
    Ja, det känns som att det borde vara hans typ som lämnar.

Visst finns det säkert opportunister som tagit värvning för att göra karriär och som kanske nu ser dessa förhoppningar grusas men knappast i sådan mängder som nu sägs ha lämnat MP.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-08-28 14:18:15 följande:
    Flash Gordon skrev 2016-08-29 08:25:40 följande:
    Ja, det känns som att det borde vara hans typ som lämnar.

Visst finns det säkert opportunister som tagit värvning för att göra karriär och som kanske nu ser dessa förhoppningar grusas men knappast i sådan mängder som nu sägs ha lämnat MP.

Skrattande

Spastiska i tiden igen. Det var väl lite drygt 10 år sedan han lämnade MP. Inför senaste valet skrev han visst att han skulle rösta på V eftersom MP blivit en del av den nyliberala högersörjan, eller något ditåt.

Snart får man väl läsa att Napoleon sitter fängslad på Elba ekler någon annan relevant nyhet för skrikhögern.

www.dn.se/nyheter/politik/birger-schlaug-lamnar-mp/
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2016-08-29 20:27:30 följande:

Skrattande

Spastiska i tiden igen. Det var väl lite drygt 10 år sedan han lämnade MP. Inför senaste valet skrev han visst att han skulle rösta på V eftersom MP blivit en del av den nyliberala högersörjan, eller något ditåt.

Snart får man väl läsa att Napoleon sitter fängslad på Elba ekler någon annan relevant nyhet för skrikhögern.

www.dn.se/nyheter/politik/birger-schlaug-lamn.../
    Det intressanta är inte vad klockan var när Birger Schlaug lämnade miljöpartiet utan varför han gjorde det. Han deltar ännu aktivt i samhällsdebatten, är med i nån panel på TV och är fortfarande grön. Varför är han då inte med i mp? Så här skriver han själv:

schlaug.blogspot.se/2016/08/schlaug-gor-sig-bast-langt-fran-mp.html

Jag slutade betala medlemsavgiften på uppmaning av ledande personer i partiet - de ansåg att kritik borde framföras internt om jag var medlem. Annars kunde jag bli fri debattör istället.  Jag hade reagerat offentligt på att språkrören på DN Debatt hävdat att MP var överens med S om att miljöfrågorna inte kan lösas utan ekonomisk tillväxt och därefter på att MP plötsligt drev (!) att Sverige skulle delta med militär i Afghanistan - under Natobefäl dessutom.

Det han förespråkade var alltså grön politik och det uppskattades inte. Han tar också upp ännu hårdare kritik som kommer från Grön Ungdoms ekonomiskpoltiske talesperson:

Samtidigt som man såg på sina grundare och sina kärnväljare på det här sättet välkomnade man islamister in i partiet.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-08-29 21:03:26 följande:
    Det intressanta är inte vad klockan var när Birger Schlaug lämnade miljöpartiet utan varför han gjorde det. Han deltar ännu aktivt i samhällsdebatten, är med i nån panel på TV och är fortfarande grön. Varför är han då inte med i mp? Så här skriver han själv:

schlaug.blogspot.se/2016/08/schlaug-gor-sig-b...

Jag slutade betala medlemsavgiften på uppmaning av ledande personer i partiet - de ansåg att kritik borde framföras internt om jag var medlem. Annars kunde jag bli fri debattör istället.  Jag hade reagerat offentligt på att språkrören på DN Debatt hävdat att MP var överens med S om att miljöfrågorna inte kan lösas utan ekonomisk tillväxt och därefter på att MP plötsligt drev (!) att Sverige skulle delta med militär i Afghanistan - under Natobefäl dessutom.

Det han förespråkade var alltså grön politik och det uppskattades inte. Han tar också upp ännu hårdare kritik som kommer från Grön Ungdoms ekonomiskpoltiske talesperson:

Samtidigt som man såg på sina grundare och sina kärnväljare på det här sättet välkomnade man islamister in i partiet.
    Nej, helt korrekt, inte vad klockan var men kanske vilket årtionde han lämnadeSkrattande

Jag tror att han gjorde helt rätt ur sitt politiska perspektiv att lämna MP, orsaken som han själv angav var alltså att att han reagerade på nyliberala tendenser inom MP och rimligen bör han rösta på V i stället.

En debattör här på FL skrev en gång något om att MP behövs men att de gör sig bäst i opposition. Jag är benägen att hålla med, MP har inte fått igenom mycket av det som är hjärtefrågan i koalition med S. Tja, hjärtefrågan för många miljöpartister är rimligen just miljön inte enbart att partiet ska framstå som regeringsdugliga.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?