Kung Markatta skrev 2016-08-29 21:03:26 följande:
Det intressanta är inte vad klockan var när Birger Schlaug lämnade miljöpartiet utan varför han gjorde det. Han deltar ännu aktivt i samhällsdebatten, är med i nån panel på TV och är fortfarande grön. Varför är han då inte med i mp? Så här skriver han själv:
schlaug.blogspot.se/2016/08/schlaug-gor-sig-b...
Jag slutade betala medlemsavgiften på uppmaning av ledande personer i partiet - de ansåg att kritik borde framföras internt om jag var medlem. Annars kunde jag bli fri debattör istället. Jag hade reagerat offentligt på att språkrören på DN Debatt hävdat att MP var överens med S om att miljöfrågorna inte kan lösas utan ekonomisk tillväxt och därefter på att MP plötsligt drev (!) att Sverige skulle delta med militär i Afghanistan - under Natobefäl dessutom.
Det han förespråkade var alltså grön politik och det uppskattades inte. Han tar också upp ännu hårdare kritik som kommer från Grön Ungdoms ekonomiskpoltiske talesperson:
Samtidigt som man såg på sina grundare och sina kärnväljare på det här sättet välkomnade man islamister in i partiet.
Nej, helt korrekt, inte vad klockan var men kanske vilket årtionde han lämnade
Jag tror att han gjorde helt rätt ur sitt politiska perspektiv att lämna MP, orsaken som han själv angav var alltså att att han reagerade på nyliberala tendenser inom MP och rimligen bör han rösta på V i stället.
En debattör här på FL skrev en gång något om att MP behövs men att de gör sig bäst i opposition. Jag är benägen att hålla med, MP har inte fått igenom mycket av det som är hjärtefrågan i koalition med S. Tja, hjärtefrågan för många miljöpartister är rimligen just miljön inte enbart att partiet ska framstå som regeringsdugliga.