• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Chaia

Nu ska jag vara jätteduktig och stänga av datorn redan klockan elva! Tänkte krypa ner i sängen och läsa lite.

Kram på er alla!

• bubele

Natti natti
    Jag gör som Chaia . Skall försöka få med mig sjuklingen till sovrummet oxå

• elims

genig, genig fajga jag rodnar ju!

Chaia
    Dagens ord att lära sig: Mangal (= BBQ på hebreiska)
    Myyycket viktigt att kunna!

• elims

Suck jag borde också gå och lägga mig... gissa vem som har tvättstuga imorgon kl. 07! Blä! Det var den enda tiden som fanns ledig...
    Men, jag får åtminstone hemmagjord färskost till frukostmackan. alltid något!

• elims

Sista inlägget för min del

Imorgon är det val i Israel, ett av de viktigaste i landets historia!

Laila tov gänget!

• En helt vanlig mamma

Lai la tov pa er alla,

och fajga gillar din pres. bild skarpt

• Hattifnatt

God morgon!

Ni är alla så ruskgt flitiga med att skriva på kvällen, då jag har dock fullt upp med barn och läggningar och lite vuxensamvaro med maken medan barnen sover så jag får uppdatera mig i arla morgonstund i stället!

Var det Marcink som inte gillade lugg? Klokt, mycket klokt....jag gjorde ett nedslag hos frisören nyssens, f f g på typ 15 månader, och upplyft av detta fick jag för mig att klippa till en bättre lugg i st f den spretiga jag totar till själv hemma ibadrummet ibland. Frisören gick loss, jag kände mig *djärv*....
    Dumt, ohyggligt dum, kan jag konstatera...jag ser PRECIS ut som min mamma!!!!!!!
    Ok, hon anses vara en stilig kvinna, men ändå, känns lite obehagligt att se henne stirra tillbaka mot mig i badrumsspegeln
    Så nu går jag här och drar i testarna som spretar oc hförösker kleta tillbaka dem bakåt med lite frisyrgele (som bara gör att håret ser fett ut )

Valet i Israel följes med intresse. Antar att Kadima vinner, det låter så i pressen (Haaretz på nätet).

Nu skall jag jobba vidare en stund!

• Hattifnatt

Jiddisch är ju ett spännande språk, jag anmälde mig till en kurs på församligen här i det en gång men det fungerade inte så väl, en rar liten farbror som lärare men inte så lärorikt, han körde undervsinng i ivrit och jiddisch lite samtidigt....

När jag jobbade i Jerusalem på Shaare Zedek-sjukhuset körde jag med tyska/platttyska blandat med jiddischuttryck jag plockade upp och klarade mig ibland ganska bra med de patienter som föredrog att kommunicera med personalen på jiddisch.

När jag till slut tagit mina sista poäng i Bibelhebreiska (har evigt fem poäng kvar jag aldrig hinner med) kanske jag skall ge mig i kast med jiddisch i stället!

• Chaia

elims:

Tvättar du nu?

Det är konstigt, varje gång du pratar om färskost får jag ett grymt sug. Mina smörgåsar med hemmagjord hummus och tomat är inte så dumma heller, men det låter så smarrigt med färskost!

Hattifnatt:

Inte så kul att se ut som sin mamma. Jag förstår dig precis!