• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • tutim

Goaftons

Hoppas alla är pigga och glada Tyckte det kändes som våren var på väg men så tittade jag ut genom fönstret för 3 minuter sedan och då kom jag ihåg att det blir tyvärr ingen vår i år. Det snöar så fint ute och det är -2 grader, perfekt vinterväder!

Nåja, på söndag bär det av och aldrig har en utlandsresa varit mer välkommen, jippi! Så ringde dom idag från KLM och sa att vårt hemreseflyg var inställt (ingen anledning, det bara var det) så då fick vi byta dag gratis och hepphepp så stannar vi över Yom Hatzmaot!! Vi var så dumma att vi bokade ursprungliga hemresan så vi skulle åka hem dagen innan men nu fick vi ändra så vi åker dagen efter Mycket trevligt.

Nu är det snart dags för veckans högtidsstund - american idol. Måste hitta något kaloririkt att äta i vanlig ordning..

• elims

vad roligt tutim, jom haatsmaot är kuuuuul!!

• Chaia

Vad händer i Israel på jom haatsmaot? Hur firas denna dag? Vi kommer vara där då

• bubele

Chaia och Tutim
    Så ni kommer att vara där samtidigt....samma stad? Vart skall ni?

mmmm..jag har gjort en hallon- och melonsmothie till mig själv (efter att ha serverat sjuklingen glass)

• Chaia

Vi kommer att vara i Tel Aviv då.

Hallon- och melonsmothie.. Mums!

• tutim

..och vi kommer vara nånstans uppe i bergen i norr

• tutim

*reklamavbrott*

nej ännu längre norrut...15 minuter från Metulla

• elims

Chaia

Yom Haatsmaot firas på lite olika sätt, på kvällen då yom haatzmaot börjar brukar det vara parader och uppträdanden osv. Alla är ute på stan!
    Yom haatsmaot på dagen sen är grilldagen med stort g, yom h är en röd dag i Israel så hela landet samlas kring grillen!

Jom Hazikaron infaller dagen innan. Det är en dag då man minns alla soldater som har dött i de krig som Israel har tvingats utkämpa. Zikaron betyder ju att minnas...
    En siren hörs över hela landet och alla stannar upp var de än befinner sig för en tyst minut.