• Anonym (Undrar)

Ni som klär era pojkar i klänningar .

Hej en fråga ni som klär era pojkar i klänningar,rosa kläder m.m.
    går era män i dessa kläder,eller löjliggör ni era barn,bara för att?

• Svar på tråden Ni som klär era pojkar i klänningar .
  • puss
    Anonym (mamma) skrev 2014-03-10 06:43:20 följande:
    Om man observerar skolbarn under 10 på en skolgård så visar det sig oftast att flickor leker på mindre ytor, i mindre grupper och mera stillsamt. Medans pojkarna hellre rör sig på större ytor, högljutt och i fyra eller fler. Finns många exempel men detta är bara basic beteendevetenskap. Detta vill genusförskolor jättegärna motverka, trots att detta hör till våran mänskliga natur. Jag ser absolut inte några problem med att tjejerna joinar killarna och springer runt, så missförstå mig inte. Jag tycker bara att det är fel att man matar in att det ska vara på ett visst sätt. Barnen borde få välja själva, och oftast väljer man att umgås med folk som är lika en själv. :)

Du kan läsa mer om sånt här om du bara googlar runt (: 
    Så när man nekar barnen sitt kön, så betyder det alltså att man inte talar om för dem att killar borde leka si och tjejer så?
  • Anonym (Haha)
    puss skrev 2014-03-10 06:45:19 följande:
    Så när man nekar barnen sitt kön, så betyder det alltså att man inte talar om för dem att killar borde leka si och tjejer så?
    Du är underbar.
  • Krisnu

Visst kan det finnas någon enstaka kille som vill prova kjol bara för nyfikenhetens skull, men eftersom han är i minoritet och han omgivning kommer tycka han är löjlig lär han snabbt lägga av med det (utan att föräldrarna behöver påpeka något).

• Anonym (mamma)
    puss skrev 2014-03-10 06:45:19 följande:
    Förstår inte?

Tycker bara att man inte ska ignorera våra fysiska och psykiska skillnader.
  • poirot
    Anonym (mamma) skrev 2014-03-10 06:57:46 följande:
    Förstår inte?

Att låta bli att lära barnen att det finns fysiska skillnader mellan könen är nog extremt ovanligt.

Psykiska skillnader tror jag kvittar så länge man vet att det finns psykiska skillnader mellan människor och behandlar folk som sådana. Då tror jag att man är  mer hemma än när man bara antar att någon ska bete sig på ett visst sätt för att de har ett visst kön. 
    Du är bara avundsjuk på min mustasch!
  • Krisnu
    poirot skrev 2014-03-10 07:18:10 följande:
    Att låta bli att lära barnen att det finns fysiska skillnader mellan könen är nog extremt ovanligt.

Psykiska skillnader tror jag kvittar så länge man vet att det finns psykiska skillnader mellan människor och behandlar folk som sådana. Då tror jag att man är  mer hemma än när man bara antar att någon ska bete sig på ett visst sätt för att de har ett visst kön. 
    Fast killar och tjejer har helt olika hormoner i kroppen som påverkar vårt beteende, så det är klart det finns vissa förväntningar beroende på kön.
  • Gurkan
    Anonym (mamma) skrev 2014-03-10 06:43:20 följande:
    Om man observerar skolbarn under 10 på en skolgård så visar det sig oftast att flickor leker på mindre ytor, i mindre grupper och mera stillsamt. Medans pojkarna hellre rör sig på större ytor, högljutt och i fyra eller fler. Finns många exempel men detta är bara basic beteendevetenskap. Detta vill genusförskolor jättegärna motverka, trots att detta hör till våran mänskliga natur. Jag ser absolut inte några problem med att tjejerna joinar killarna och springer runt, så missförstå mig inte. Jag tycker bara att det är fel att man matar in att det ska vara på ett visst sätt. Barnen borde få välja själva, och oftast väljer man att umgås med folk som är lika en själv. :) Du kan läsa mer om sånt här om du bara googlar runt (: 

Med är det ett ärvt beteende eller ett socialt konstruerat? För jag har mammor i min omgivning som önskar sig flickor eftersom flickor är lugnare. Har man inte redan då börjat form barnet att passa in i den mall man har som föreställning? Jag arbetar på förskolan och ser barn som är väldigt stereotypt flickiga. Rosa kläder, dockor, måna om sitt utseende och jag ser hur föräldrarna förstärker just de bitarna. Sen ser jag flickor som de dagar de stereotypt flickiga är där helt plötsligt bryr sig mer om sitt utseende, sina kläder och helt plötsligt leker mer stillsamma leker än när de stereotypt flickiga flickorna är borta. Och det går helt klart att vända det till pojkar med! Det här ser jag tydligt på så små barn som treåringar men man märker redan när barnen börjar hur föräldrarna val påverkar barnen. Det är självklart att vi föräldrar väljer åt våra barn men ibland begränsar vi dem utan att vara medvetna om det.
  • puss
    Krisnu skrev 2014-03-10 07:21:34 följande:
    Fast killar och tjejer har helt olika hormoner i kroppen som påverkar vårt beteende, så det är klart det finns vissa förväntningar beroende på kön.

och detta måste man alltså lära dagisbarnen? då undrar man ju vilken kraft dessa hormoner verkligen har?
    *puss puss puss puss*
  • puss
    Anonym (mamma) skrev 2014-03-10 06:57:46 följande:
    Förstår inte?

det har ingen sagt heller. du sa att det är fel att förneka barnen sitt kön. jag undrar hur man gör det.
    *puss puss puss puss*
  • Anonym (mamma)
    puss skrev 2014-03-10 07:28:00 följande:

det har ingen sagt heller. du sa att det är fel att förneka barnen sitt kön. jag undrar hur man gör det.
    Genom att ignorera att män och kvinnor har psykiska och fysiska skillnader, och mata in att barn ska beté sig sådär "jämnställt" som allt måste vara, redan svarat på din fråga.
Svar på tråden Ni som klär era pojkar i klänningar .