• Anonym (Undrar)

Ni som klär era pojkar i klänningar .

Hej en fråga ni som klär era pojkar i klänningar,rosa kläder m.m.
    går era män i dessa kläder,eller löjliggör ni era barn,bara för att?

• Svar på tråden Ni som klär era pojkar i klänningar .
  • Krisnu

Jag vill ha en förskola där barnen får vara sig själva, och det är inte helt lätt att hitta om man säger så.

• puss
    Anonym (mamma) skrev 2014-03-10 07:52:31 följande:
    Har du ens läst vad jag skrivit? Jag orkar inte med dig.

det förstår jag.
    *puss puss puss puss*
  • Gurkan
    Anonym (mamma) skrev 2014-03-10 07:57:21 följande:
    "Puss" detta tycker jag att du ska läsa, precis såhär tänker jag, hoppas att du förstår nu. www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/j amstalldhet/article16139583.ab

"Många genusfundamentalister säger nu att om vi bara försöker skapa könsneutrala barn genom att behandla pojkar och flickor exakt lika så löser vi problemet. Vi ska ge dem könsneutrala namn och leksaker, börja använda ordet ?hen?, förbjuda flickor från att klä sig i rosa och välja genuscertifierade förskolor. Förskollärarna ska agera könspoliser, slänga ut dockvrån och avstyra alla typiska kill- och tjejlekar" det här är vad psykologen utgår ifrån i sin debattartikel. Och det är knappast det som är det vanligaste. Genus handlar inte om att förbjuda det handlar om att ge barn alla möjligheter och inte begränsa dem efter kön. Klart att dockorna ska finns kvar men den ska vara tillgänglig för både pojke och flickor och pojkr som aldrig någonsin fått prova på att leka i en dockorna kan mycket väl behöva lite extra uppmuntran. Det är inget fel på typiska flick- eller pojklekr så länge all oavsett kön är välkomna att delta. Hen är fortfarande inte till för att ersätta han och hon utan ett komplement vid de tillfällen man inte vet könet eller könet inte är viktigt att benämna.
  • Anonym (mamma)
    Gurkan skrev 2014-03-10 08:04:43 följande:

"Många genusfundamentalister säger nu att om vi bara försöker skapa könsneutrala barn genom att behandla pojkar och flickor exakt lika så löser vi problemet. Vi ska ge dem könsneutrala namn och leksaker, börja använda ordet ”hen”, förbjuda flickor från att klä sig i rosa och välja genuscertifierade förskolor. Förskollärarna ska agera könspoliser, slänga ut dockvrån och avstyra alla typiska kill- och tjejlekar" det här är vad psykologen utgår ifrån i sin debattartikel. Och det är knappast det som är det vanligaste. Genus handlar inte om att förbjuda det handlar om att ge barn alla möjligheter och inte begränsa dem efter kön. Klart att dockorna ska finns kvar men den ska vara tillgänglig för både pojke och flickor och pojkr som aldrig någonsin fått prova på att leka i en dockorna kan mycket väl behöva lite extra uppmuntran. Det är inget fel på typiska flick- eller pojklekr så länge all oavsett kön är välkomna att delta. Hen är fortfarande inte till för att ersätta han och hon utan ett komplement vid de tillfällen man inte vet könet eller könet inte är viktigt att benämna.
    Sa inte att alla genusförskolor är sådär. Det jag menar är att jag inte gillar att det finns såna förskolor som neutraliserar allt (ex denna: www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article16139583.ab) Att sätta individen framför könet är jag för, men detta är over the top.
  • Gurkan
    Anonym (mamma) skrev 2014-03-10 08:08:45 följande:
    Sa inte att alla genusförskolor är sådär. Det jag menar är att jag inte gillar att det finns såna förskolor som neutraliserar allt (ex denna: www.aftonbladet.se/debatt/debattamne n/jamstalldhet/article16139583.ab) Att sätta individen framför könet är jag för, men detta är over the top.

Finns det verkligen någon förskola som utgår från det han skriver? För jag har då aldrig hört talas om en. Det skulle gå direkt emot vårt uppdrag i förskolan där vi värnar om individen och den egna utveckligen.
  • Oleanna
    PGA skrev 2014-03-09 19:34:10 följande:
    Nej, det kommer inte försvinna. Grunden i normen är vad människor gör. 
    Och fortfarande kan den ändras om man inte tillåter det.
    Annars kan man säga att vi är djur blabla..alla exploaterar varandra och så är det som flock..lev med det.
    Inget förändras och allt är som det alltid är. För det är norm.

Undrar om du bär långbyxor, stövlar..det var ju mäns mode. 
    Det var norm på 1700-talet att män hade rosa och klackar gärna i sammet och volang..... 

Inget är statiskt.
  • Anonym (Intressant)

Det intressanta i den artiklen är vad Martin Ingvar säger. Ang kroppens/hjärnans fysiologi med skillnaden mellan pojkar och flickor.

• Krisnu
    Gurkan skrev 2014-03-10 08:14:12 följande:

Finns det verkligen någon förskola som utgår från det han skriver? För jag har då aldrig hört talas om en. Det skulle gå direkt emot vårt uppdrag i förskolan där vi värnar om individen och den egna utveckligen.
    Jag har erfarenhet av förskolepersonal som direkt uppmuntrar när killar gör tjejiga saker och tvärtom.

Det är rätt svårt att vara helt neutral också som personal tror jag - alla har sin egen agenda och sin egen tro så att säga.
Svar på tråden Ni som klär era pojkar i klänningar .