• Anonym (Undrar)

Ni som klär era pojkar i klänningar .

Hej en fråga ni som klär era pojkar i klänningar,rosa kläder m.m.
    går era män i dessa kläder,eller löjliggör ni era barn,bara för att?

• Svar på tråden Ni som klär era pojkar i klänningar .
  • Gurkan
    Krisnu skrev 2014-03-10 15:43:15 följande:
    Jag har erfarenhet av förskolepersonal som direkt uppmuntrar när killar gör tjejiga saker och tvärtom. Det är rätt svårt att vara helt neutral också som personal tror jag - alla har sin egen agenda och sin egen tro så att säga.

Men att uppmuntra är inte samma sak som att förbjuda. Neutral har det inte heller handlat om att vara. Det handlar om att ge alla barn samma förutsättningar oavsett kön.
  • Krisnu
    Gurkan skrev 2014-03-10 16:11:12 följande:

Men att uppmuntra är inte samma sak som att förbjuda. Neutral har det inte heller handlat om att vara. Det handlar om att ge alla barn samma förutsättningar oavsett kön.
    Jomen om man uppmuntrar så gör man ju som vuxen ett aktivt val om vad man vill att barnet ska ha på sig/göra. Och det i sig är inget fel tycker jag, men då ska det heller inte vara fel att uppmuntra traditionella normer eller syner.
  • Gurkan
    Krisnu skrev 2014-03-10 16:16:42 följande:
    Jomen om man uppmuntrar så gör man ju som vuxen ett aktivt val om vad man vill att barnet ska ha på sig/göra. Och det i sig är inget fel tycker jag, men då ska det heller inte vara fel att uppmuntra traditionella normer eller syner.

Det beror på vad du menar,ed traditionella normer. Om normerna begränsar barnen så gör jag faktiskt valet att välja bort dem. Alla föräldrar gör ett val till sitt barn även de som uppfostrar stereotypt.
  • Krisnu
    Gurkan skrev 2014-03-10 16:18:43 följande:

Det beror på vad du menar,ed traditionella normer. Om normerna begränsar barnen så gör jag faktiskt valet att välja bort dem. Alla föräldrar gör ett val till sitt barn även de som uppfostrar stereotypt.
    Om du uppmuntrar ett särskilt begränsar du automatiskt motsatta val. Då berättar du för barnet att det här är bra, fortsätt så. Du tar ställning. Och det är inte fel. Men det måste gälla åt båda håll, och inte bara enkelriktat.
  • Gurkan
    Krisnu skrev 2014-03-10 16:20:16 följande:
    Om du uppmuntrar ett särskilt begränsar du automatiskt motsatta val. Då berättar du för barnet att det här är bra, fortsätt så. Du tar ställning. Och det är inte fel. Men det måste gälla åt båda håll, och inte bara enkelriktat.

Det sa jag inte att jag gjorde. Jag sa att jag uppmuntrar det som inte begränsar barnet pga dess kön. Som sagt det handlar om att allt ska vara tillgängligt för barn oavsett om de föddes med snippa eller snopp. En pojke som behandlas stereotypt pojkigt hemifrån men som visar intresse för en traditonellt flickig lek kan mycket väl behöva lite extra uppmuntran för att våga. Det betyder inte att jag förminskar barnets andra val utan öppnar möjligheter som barnet annars inte fått.
  • TrendyFarsa
    Anonym (Undrar) skrev 2014-03-06 11:22:27 följande:
    Hej en fråga ni som klär era pojkar i klänningar,rosa kläder m.m.
    går era män i dessa kläder,eller löjliggör ni era barn,bara för att?
    Jag skulle inte göra det, men på förskolan var det ett gäng med unga tjejer som klädde upp min minsta som en liten älva i rosa med vingar och hela programmet.

Who cares, han tyckte det var skoj och jag har andra saker att oroa mig för än om barnet vill ha klänning eller ej.
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • Krisnu
    Gurkan skrev 2014-03-10 16:25:22 följande:

Det sa jag inte att jag gjorde. Jag sa att jag uppmuntrar det som inte begränsar barnet pga dess kön. Som sagt det handlar om att allt ska vara tillgängligt för barn oavsett om de föddes med snippa eller snopp. En pojke som behandlas stereotypt pojkigt hemifrån men som visar intresse för en traditonellt flickig lek kan mycket väl behöva lite extra uppmuntran för att våga. Det betyder inte att jag förminskar barnets andra val utan öppnar möjligheter som barnet annars inte fått.
    Och du skulle göra samma sak om det var tvärtom? Du skulle uppmuntra pojken som visar intresse för typiska killekar, även om han hemifrån uppfostras med att leka med dockor?
  • Pallas
    Anonym (Intressant) skrev 2014-03-10 13:14:20 följande:
    Det intressanta i den artiklen är vad Martin Ingvar säger. Ang kroppens/hjärnans fysiologi med skillnaden mellan pojkar och flickor.
    Nej, det är faktiskt helt ointressant i sammanhanget. So what om det finns statistiskt signifikanta skillnader mellan grupperna, skillnaderna inbördes i grupperna är ju fortfarande gigantiska.
  • Anonym (undra sa flundra)
    Harmagedon skrev 2014-03-08 09:35:08 följande:
    Min pojke är fem år och får faktiskt välja kläder själv. Eller kanske inte helt själv men ska vi köpa en t-shirt får han välja vilken han vill ha. Ska vi köpa en overall eller jacka får han välja färg. Han hatar tröjor med superhjältar (för det har nån stökig kille på dagis) och favoritfärgen är rött. Skulle han vilja ha klänning skulle han få ha det men tyvärr så har könsnormerna hunnit ikapp honom vid fem så han vet att det bara är för tjejer.
    Det är väl inte så konstigt då klänningar bara är för tjejer. Alla som är annorlunda mobbas eller fryses ut, bäst att bli så lik massan som möjligt redan vid fem år.. :(
  • Anonym (OlausPetri)

Man bör respektera barn, men att leva i någon slags demokrati där 5-åringen har lika stor bestämmanderätt som sin 35-åriga far/mor är bara larvigt. Barns hjärnor är inte fullt utvecklade och de är inte mogna att ta egna avgörande beslut i livet.

Hade barn fått bestämma så hade de flesta antagligen levt på godis utan att någonsin borsta tänderna, städa eller tvätta. Därför bestämmer jag åt mina pojkar att de inte får gå i klänningar (nu har jag aldrig behövt använda den här "makten" eftersom de tycker klänningar är för tjejer och inte önskar att få bära plagget).

Måste man uppfostra sitt barn till att vara en homosexuell muslimsk vegansk transa som heter Dallaz för att inte bli förföljd av "genusföräldrar" 2014?

Svar på tråden Ni som klär era pojkar i klänningar .