• Finisen

    Jaydess?

    Någon som har Jaydess som vill dela med sig av sina erfarenheter? Insättning, följder (spotting?), menspåverkan, känsla? etc. etc..

  • Svar på tråden Jaydess?
  • Anonym (T)

    Haft min ett år.. nu verkar mensen försvunnit.. betyder de då nu att jag inte har ägglossning längte..? Hur snabbt kommer den tillbaka i så fall när jag tar ut den..?

  • Anonym12344343433

    satte in min spiral (jaydess) för ett halvår sen och kommer aldrig göra det igen... Hade konstanta smärtor i flera månader och blödde 3månader efter insättning. Fick värre smärtor vid mens än vad jag hade tidigare innan insättning. Har mindre mens nu den brukar bara vara i 2 dagar men däremot hugger det till av smärta flera gånger per månad. För min del har det bara varit jobbigt och skulle aldrig välja att sätta in den igen..

  • Monpyt

    Jag var vettskrämd av allt jag läst innan jag satte in min jaydess. Jag är 24 och har inte fått barn, testat en massa olika piller och av pillren har jag också fått hormornobalans som med tiden gjort det extremt svårt för mig att gå ner i vikt. Jag var livrädd för insättningen eftersom min smärttröskel är såååå låg. Jag var otroligt nervös innan. Jag hade mens under insättningen, min andra dag (vet inte om det hjälpte) men allt var över på ca 4 minuter! Och visst. Det nöp till lite men jag försökte tänka på annat och slappna av så gott jag kunde. Det gjorde inte mer ont än vanlig mensvärk.. samma dag och dagen efter var jag lite öm. Sen kände jag inte av den förutom de miniblödningar som jag hade i ca 3 veckor. Jag har MER sexlust och känner inget annat förutom att min hy är lite fetare. Bli inte rädda för vad alla skriver. Testa och i värsta fall så kan ni alltid ta ut den:)

  • Anonym (Satte in igår)

    Haft min i snart åtta månader nu och är väldigt nöjd. Rek verkligen.

  • Miiiii

    Verkligen det värsta jag har varit med om!! blödde 20 dagar av 30 i flera månader, satte in den i maj!! nu funderar jag på att kontakta tillverkaren, ta ut skiten och seriöst ta ett snck med barnmorskan som satte in den! betalat 900 kronor för 5 månaders rent helvete av mensmärtor och blödningar. Borde förbjudas. ALDRIG haft menssmärtor tidigare och jag är nu 43!! ALDRIG haft oregelbunden mens eller mellanblödningar heller innan denna vidriga spiral!! Nu ska den ut!

    Vill verkligen varna alla för att sätta in Jaydess spiral! Åh den som skulle vara såååååå braaaaaa....fy fasen! vill ha mina pengar tillbaka!!

  • SoSS15

    Bara för att det inte fungerade för dig innebär det inte att den är dålig för andra. Jag har haft min sen i mars och har inga problem alls. Blödde lite oregelbundet osv, men nu är det problemfritt. Mensen har jag fortfarande och den är lika oregelbunden som jag alltid haft, så ägglossningen är ju fortfarande igång för mig. Men så kan det ju vara. Känner mig jättenöjd! :) 

  • Anonym (Satte in igår)
    SoSS15 skrev 2016-12-13 14:28:59 följande:

    Bara för att det inte fungerade för dig innebär det inte att den är dålig för andra. Jag har haft min sen i mars och har inga problem alls. Blödde lite oregelbundet osv, men nu är det problemfritt. Mensen har jag fortfarande och den är lika oregelbunden som jag alltid haft, så ägglossningen är ju fortfarande igång för mig. Men så kan det ju vara. Känner mig jättenöjd! :) 


    Samma här, satte in i mars, nio månader sedan och supernöjd! Regelbunden mens och inga biverkningar alls.
  • Anonym (S)

    Världens vidrigaste smärta när den sattes in. Fick ligga kvar länge efteråt. Den funkade bra tills jag fick problem med acne, vilket jag aldrig hade innan. Jag tog ut den efter 6 månader och nu har acnen blivit ännu värre!!! Det dyker upp finnar hela tiden och lämnar efter sig röda ärr som sitter i flera månader :( så nej jag ångrar att jag satte in den.

  • Jaydess lover

    Jag satte in jaydess för ca 2 månader sen och va helt ärligt skiträdd eftersom jag gjort det stora misstaget att googla ;) men för mig har det gått hur bra som helst! Kändes lite när den sattes in, men inte speciellt farligt alls, hade som lättare mensvärk i ca en vecka efter det och sen lättare blödningar i ca en vecka efter det. Efter det har jag inte märkt av den överhuvudtaget! Min (hemska) pms är som bortblåst och mensvärken likaså eftersom jag inte fått mens. Vet att det är olika för alla, men om det är nån som läser det här som funderar på att sätta in jaydess så vill jag bara säga TESTA! Och försök att slappna av så mkt som möjligt insättningen så går det lättare :) för mig va det mätningen av livmodern som kändes, insättningen av spriralen märkte jag inte ens :) ville bara bidra med en solskenshistoria

  • Anonym (An)

    Satte in min för lite mer än ett år sedan..kändes som väntat vid insättningen lite smärta som bedövades med både salva vid insättningen och värktabletter, dock kom smärtan följande månader. Hade blödningar med kortare uppehåll under de 2-3 första månaderna i varierande mängder. Attacker då jag fick krypa ihop till en liten boll, ont vid sex många tårar fälldes under denna period. Sedan vid 3månaders gränsen kom vändpunkten, dock har jag inte haft så jätte mycket sex...jag lämnade den killen som jag hade börjat träffa utav förlorat intresse från min sida. Sedan träffade jag en som var mer eller mindre kk, vi träffades dock inte ofta sedan lämnade jag honom med. Detta kom jag att tänka på när jag pratade med min kompis för någon månad sedan om hur dumma preventiv medel är- att det gör att vi tappar humör och sexlust då både jag och hon tidigare haft större problem med detta. Hon har slutat helt med p-medel och jag satt och pratade gott om spriralen fram tills att jag kom på att jag i stort sätt kan räkna antalet gånger jag haft sex under 10 månader på de fingrar jag har och inte haft något större saknad av det heller eller att träffa någon att bli kär i.

    Hur mycket det här har med sprialen att göra är svårt att avgöra men lite misstänksam är jag...

    Nu har jag nyligen börjat träffa en ny kille som jag verkligen tycker om men känslorna eller attraktionen och orken att vilja ta steget till sex är inte helt där, men sexet är bra men fullständigt känns det inte. Orgasmerna som någon annan tidigare beskrev som att man inte riktigt kommer över berget, precis så känns det!

    Det börjar bog bli dags att ta ut spriralen för min del...synd för annars känns det ju nu mera bra. Knappt någon mens, inget sötsug, bra hy. Men det är som om hela hjärtat och hela fiffin har frusit till is.

    Med det sagt kan jag INTE heller rekommenderara minst 3olika sorters p-piller (som jag glömt namnen på) då humöret kunde svänga kraftigt, inte heller p-ring då jag fick mörka tankar om mig själv, deppig som också smög sig på, men mycket fortare tids spann så jag kunde koppla ihop det, då jag normalt är en glad och sprallig tjej. Så jag är väl kanske extra känslig...

  • XSTYLE

    Satte in jaydess juli 2016. Gjorde inte ont att sätta in den . Hade smärtor i magen ... hugg ett tag efteråt. Min mens slutade aldrig helt. Blev långdragen istället .. kunde ha mens 12 dagar istället för 5-6 utan jaydess. Nu till det ännu tråkigare!! Mådde riktigt dåligt. Ångest panik och nedstämdhet. Konstiga tankar om livet. Jätte fet hy med bölder i ansiktet. Fy hur kan man ens göra ett sånt hormonpreperat. Biverkningarna påverkar ju hela ens liv negativt. Biverkningarna psykiskt började efter 6 månader. Jag stog ut 1 år!!!!!! ALDRIG MER HORMON I MIN KROPP!!!!

  • Anonym (Satte in igår)

    19 mån sedan insättning av Jaydess och det är det bästa preventivmedel jag nånsin haft! Den enda hormonella preventivmetod jag inte känt av alls! :) Regelbundna cykler som vanligt, med ägglossning, och ja tyvärr pms som vanligt men bara vid den tiden, mens en gång i månaden som är väldigt lite i bara ett par dagar. Och inte gravid! Dock har jag kompletterat med pessar och pessargel också... för är så nojig och blivit gravid på p piller förut, men hormonspiral ska ju vara säkrare än kvinnlig sterilisering sa gynekologen som rekommenderade Jaydess! :)

    Hade tänkt prova en annan preventivmetod efter dessa 3 år med Jaydess, men nu tror jag att jag låter sätta in en andra Jaydess istället då.

  • Sapphire

    Hej!
    Nu har jag haft min Jaydess i nästan 11 månader och jag tänker ha en till om två år!
    Under den första månaden av insättningen, har jag varit på olika hemsidor och läste om just den preventivmedel. Nästan 70% av alla som skrev var nästan besvikna på resultatet, samtidigt de flesta som skrev om Jaydess var i början av insättningen och då är man desperat, frustrerad efter alla konstiga oregelbundna blödningar som förstörde den vardagliga livet med fokus på partnerskapet.
    Läste på FASS hem sida och ansåg att ganska stor andel av biverkningarna sjunker till hälften efter de första 90 dagarna av användningen. Kroppen måste anpassa sig efter den främmande objektet i livmodern, och inte glömma att vi har egna hormoner också bredvid.  
    Håller med er alla om biverkningarna första perioden. Var frustrerad och var på väg att ta kontakt med barnmorska för och sätta ut den fast jag tänkte på ett annat vis.
    Personligen har jag alltid haft svårighet med allt när det gäller menstruationen och göra, allt man kan komma på från rikliga blödningar till svårt att bli med barn(dock har två barn just nu). Mina problem inkluderade preventivmedel, alla sorter i princip.
    Råka träffa på en super duktig barnmorska som varmt  rekommenderade Jaydess pag. den lilla hormon dos som man får av den, plus att det är ingen chans för mistag om man glömmer en tablett nån dag!! Det klokaste av allt hon sa var ordet TÅLAMOD!!!! och det stämde mycket i mitt fall(och har en partner som har full förståelse till situationen). 
    Insättningen gjorde lite ont så klart, rådgör med din BM. om du kan äta smärtlindrande medicin en timme innan insättningen (tillräcklig dos) detta hjälper ganska bra faktiskt.
    Obehaglighet,jo, allt som har med livmodern och göra, undersökningen bl.a. är o behagligt. Det kan man stå med första dagen!
    NO SEX, första månaderna? ingen lust alls ! man känner inte igen sig själv och sin kropp! vem vill ha samlag när man blöder varannan dag ;( 
    NU; 
    Efter ca. 6 månader, började jag känna skillnader och bra effekter av medlet. Fått min lust tillbaka(har mina konstiga dagar oxå!).
    Mindre blödningar nästan inga alls. Jag får lätt mens verk men utan blödningar (flytningar dock finns lite till och från)
    Den enda nackdelen nu är att jag har fått mindre bröst, ännu mindre bröst!!!  :((
    Men men, jag kan överleva den delen ! 
    Inga humör svängningar, eller depression känsla.
    Jag känner mig faktist väldigt nöjd och absolut rekommenderar preparaten, Ha lite tålamod bara :))
    Lycka till Flört

Svar på tråden Jaydess?