• SecretMe

Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.

Som sagt, varför kallar man sig för biomamma/pappa, plastmamma/pappa, bonus och så vidare och så vidare?
    Det finns en mamma och en pappa, resten är inga föräldrar till dessa  barn.

Varför gör man det?

Jag har levt med en man med barn tidigare men tog aldrig på mig något mammaskap för det. Inte heller klistrade jag på exet någon pappadekal till min son sedan tidigare.

Jag är mamma till två pojkar, mamma. MAMMA. Ingen jävla biomamma utan bara, bara mamma.
    Någon annan mamma kan de aldrig få.

• Svar på tråden Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.
  • Nenne666
    PadimeP skrev 2014-04-21 02:19:21 följande:
    En vuxen individ med föräldrabeteende då? Barn som får en lika stark relation med bonusen som med bion?

En vuxen individ tar ansvar vare sig det är huset hunden eller barnen.
  • Nenne666
    Litet My skrev 2014-04-21 03:49:24 följande:
    Nenne666: instämmer, här är pappan så gott som frånvarande och sonen har bott med min sambo sedan han var 1,5 år. Men han kallas fortfarande vid namn även om han betyder massor och är som en pappa så är han inte "pappa" om man frågar honom (han är 9 år nu). Sedan har jag som säkerligen är trångsynt svårt att förstå vitsen med att ha fyra "föräldrar" om barnet redan har 2 fungerande, där tror jag inte det blir exakt samma.

Nä har inte heller förstått vitsen med massor av föräldrar...
  • humledummle

min son valde att kalla min sambo för pappa men då pappa+ namn och sin pappa för bara pappa .
    så min sambo säger att han är plast pappa då de båda valt det han har ju föräldrar ansvar varför ska inte få kalla sig pappa

• korralin
    SecretMe skrev 2014-04-21 01:13:23 följande:
    Var fick du det ifrån?
    Ja alltså det är ganska väldokumenterat och du kan hitta mängder av litteratur om det (till exempel boken jag skrev om tidigare - det sociala landskapet). 
    Pallar du ej med böcker så kan du läsa [HÄR] (obs jättebasic och klargör mest att kärnfamilj är ett nytt påfund) och [HÄR]. Skulle dock rekommendera dig att läsa böcker för dessa två källor är ganska tråkiga/"döda" - böcker/vetenskapliga arbeten och artiklar som du behöver betala för att se beskriver det bättre. 
  • Tia F
    SecretMe skrev 2014-04-21 00:19:52 följande:
    Som sagt, varför kallar man sig för biomamma/pappa, plastmamma/pappa, bonus och så vidare och så vidare?
    Det finns en mamma och en pappa, resten är inga föräldrar till dessa  barn.

Varför gör man det?

Jag har levt med en man med barn tidigare men tog aldrig på mig något mammaskap för det. Inte heller klistrade jag på exet någon pappadekal till min son sedan tidigare.

Jag är mamma till två pojkar, mamma. MAMMA. Ingen jävla biomamma utan bara, bara mamma.
    Någon annan mamma kan de aldrig få.

Hur ser du på adoptivföräldrar?

• Nenne666
    Tia F skrev 2014-04-21 11:28:08 följande:
    Hur ser du på adoptivföräldrar? 

Då har man ju adopterat. Då står man inför alla juridiska krav som vilken förälder som helst. En bio plast låtsas är nåt annat-trams.
  • Tia F
    SecretMe skrev 2014-04-21 10:46:54 följande:
    Så kom den standardfrasen igen. Som den alltid gör i dessa sammanhang.

Har man adopterat ett barn så har man lagligen blivit dess mamma eller pappa.
    Då finns ingen alternativförälder, eller vad man ska kalla det.

Däremot om dessa adoptivföräldrar skulle hitta nya partners, det är då frågan bli aktuell.
    Då finns det ju heller inga "bioföräldrar" som det så populärt kallas, vad skulle det då hittas på för föräldraförkortning? Eller finns den redan? "Addomamma" och "addopappa" eller?

Nej, mamma och pappa. That´s it.

I din värld är det så, i andras inte. Varför känner du behovet av att diktera regler för andra familjer?  Huvudsaken är väl att alla är lyckliga/nöjda med sina val? 

Mvh lyckliga jag som har både två pappor, två farmödrar och två farfädrar.

• Tia F
    Nenne666 skrev 2014-04-21 11:37:59 följande:

Då har man ju adopterat. Då står man inför alla juridiska krav som vilken förälder som helst. En bio plast låtsas är nåt annat-trams.

För mig är det föga trams. För mig handlar det om en rättighet att, inom lagens ramar, känna samhörighet med en annan människa på det sätt jag önskar. Har jag haft en fadersgestalt under min uppväxt så har jag. Det kan varken du eller någon annan ändra på hur gärna ni än verkar vilja.

Att det finns ett automatiskt föräldraskap genom blodsband är en självklarhet. Men man kan också vara en förälder genom ett känslomässigt, tillfinnande och karaktärsdanande engagemang. 

Trams för mig är när vuxna människor tror att de har rätt att bestämma över andra familjers benämningar på familjekonstellationer.

• Nenne666
    Tia F skrev 2014-04-21 11:59:19 följande:
    För mig är det föga trams. För mig handlar det om en rättighet att, inom lagens ramar, känna samhörighet med en annan människa på det sätt jag önskar. Har jag haft en fadersgestalt under min uppväxt så har jag. Det kan varken du eller någon annan ändra på hur gärna ni än verkar vilja.Att det finns ett automatiskt föräldraskap genom blodsband är en självklarhet. Men man kan också vara en förälder genom ett känslomässigt, tillfinnande och karaktärsdanande engagemang.  Trams för mig är när vuxna människor tror att de har rätt att bestämma över andra familjers benämningar på familjekonstellationer.  

Trams för mig är att göra saker större än vad dom är, därmed inte sagt att dom är oviktiga . Att lära in för ett barn att någon är en pappa vilken benämning du än vill använda dig utav är att överdriva familjekonstilationen. Plast bonus eller extra pappan eller vad ni nu kallar det är ju inte oviktigare bara för att den tilltalas vid namn och räknas in som en i familjen .
  • Litet My

Varför är det så enormt viktigt för en del att få vara/kalla sig mer än "ofta betydelsefull extravuxen i barnets liv"?

Svar på tråden Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.