• SecretMe

Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.

Som sagt, varför kallar man sig för biomamma/pappa, plastmamma/pappa, bonus och så vidare och så vidare?
    Det finns en mamma och en pappa, resten är inga föräldrar till dessa  barn.

Varför gör man det?

Jag har levt med en man med barn tidigare men tog aldrig på mig något mammaskap för det. Inte heller klistrade jag på exet någon pappadekal till min son sedan tidigare.

Jag är mamma till två pojkar, mamma. MAMMA. Ingen jävla biomamma utan bara, bara mamma.
    Någon annan mamma kan de aldrig få.

• Svar på tråden Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.
  • Nenne666
    PadimeP skrev 2014-04-21 01:09:20 följande:
    Biologiska föräldrar NEJ såklart det går inte.

Men en förälder JO absolut!

En vuxen individ, och inget annat.
  • PadimeP
    Nenne666 skrev 2014-04-21 01:33:35 följande:

En vuxen individ, och inget annat.
    En vuxen individ med föräldrabeteende då? Barn som får en lika stark relation med bonusen som med bion?
  • Litet My

Nenne666: instämmer, här är pappan så gott som frånvarande och sonen har bott med min sambo sedan han var 1,5 år. Men han kallas fortfarande vid namn även om han betyder massor och är som en pappa så är han inte "pappa" om man frågar honom (han är 9 år nu). Sedan har jag som säkerligen är trångsynt svårt att förstå vitsen med att ha fyra "föräldrar" om barnet redan har 2 fungerande, där tror jag inte det blir exakt samma.

• Näckrosen

Vi använder också namnet på oss som inte är biologiska föräldrar. Men när bonussonen frågade om han fick kalla mig mamma så sa jag att han fick det. Men jag sa också att du har ju redan en mamma och jag är ju bara Stina egentligen.

Hans argument var att det blev enklare ihop med syskonen om alla sa mamma och så tyckte han om mig så mycket så mamma kändes bättre än Stina.

Nu efter ca 2 år har mina barn börjat fråga om de får kalla min fästman för pappa. Det har dock inte slagit igenom hos någon än.

Sen måste jag fråga: om det bara är biologiska föräldrar som får kalla sig mamma/pappa så får alltså inte adoptivföräldrar heller göra det? Låt familjer lösa själva hur de vill ha sina relationer!!!

• Modernmom

Så.... Min son vars far avsade sig faderskapet och bad min dåvarande man adoptera min son och i lagens och samhällets mening är pappa till mitt barn, är han inte det då? Eller är det bara blodsband som knyter titeln pappa till ett barn?

Det lyser igenom att du har noll och ingen erfarenhet av adoption eller fäder som varit med från början utan att vara biologiska. Min dotter som föddes när jag träffat en ny kille har två pappor! Pappa X som jag lever ihop med och som varit med sedan hon låg i magen. Och pappa Y som är hennes och hennes syskons biologiska pappa. Nemas problemas för omvärld, oss, dem eller någon annan.

Men det finns ju alltid en inskränkt grupp individer som har en liten liten världsbild där man själv kretsar som härskare och de har svårt att förstå hur lycklig min dotter är över sina två pappor och hur skönt det är att min äldsta son har en adoptivpappa som älskar och bryr sig om honom.

Och varför man kallar sig bonus, bio, plast osv måste ju t o M du förstå att det är för att hålla isär personerna.

Ex, Arne och Marie körde Emma och Liam till Andreas och Jennie. Det blev bråk eftersom Jennie klippt Emmas hår utan att fråga.

Den meningen säger ju ingenting för oss som ska lyssna på själva problemet. Istället har man för enkelhetens skull lagt titlar till för att hålla isär begreppen.

Bonuspappan och biomamman åkte till biopappan och nya bonusmamma. Det blev bråk eftersom bonusmamman klippt dotterns hår utan att fråga.

• SecretMe
    Nenne666 skrev 2014-04-21 01:31:07 följande:
    Mina barn har ingen pappa och min särbo sen 4 år är en vuxen familjemedlem i vår familj och han heter xxx. Inget plast hit eller pappa dit. Vi bryr oss om varandra som en familj. Inte ens skolan benämner honom på det sättet så det känns gammalt och förlegat tom med från dom.
  • SecretMe
    Litet My skrev 2014-04-21 03:49:24 följande:
    Nenne666: instämmer, här är pappan så gott som frånvarande och sonen har bott med min sambo sedan han var 1,5 år. Men han kallas fortfarande vid namn även om han betyder massor och är som en pappa så är han inte "pappa" om man frågar honom (han är 9 år nu). Sedan har jag som säkerligen är trångsynt svårt att förstå vitsen med att ha fyra "föräldrar" om barnet redan har 2 fungerande, där tror jag inte det blir exakt samma.
  • SecretMe
    Näckrosen skrev 2014-04-21 08:39:07 följande:
    Vi använder också namnet på oss som inte är biologiska föräldrar. Men när bonussonen frågade om han fick kalla mig mamma så sa jag att han fick det. Men jag sa också att du har ju redan en mamma och jag är ju bara Stina egentligen.
    Hans argument var att det blev enklare ihop med syskonen om alla sa mamma och så tyckte han om mig så mycket så mamma kändes bättre än Stina.
    Nu efter ca 2 år har mina barn börjat fråga om de får kalla min fästman för pappa. Det har dock inte slagit igenom hos någon än.

Sen måste jag fråga: om det bara är biologiska föräldrar som får kalla sig mamma/pappa så får alltså inte adoptivföräldrar heller göra det? Låt familjer lösa själva hur de vill ha sina relationer!!!
    Så kom den standardfrasen igen. Som den alltid gör i dessa sammanhang.

Har man adopterat ett barn så har man lagligen blivit dess mamma eller pappa.
    Då finns ingen alternativförälder, eller vad man ska kalla det.

Däremot om dessa adoptivföräldrar skulle hitta nya partners, det är då frågan bli aktuell.
    Då finns det ju heller inga "bioföräldrar" som det så populärt kallas, vad skulle det då hittas på för föräldraförkortning? Eller finns den redan? "Addomamma" och "addopappa" eller?

Nej, mamma och pappa. That´s it.
  • SecretMe

Personer som agerar med påhopp besvarar jag inte, så tro inte att jag missat något. Guld i mun

• Cecese

Min ena dotter har 2 pappor. Dels har hon en biologisk som inte finns med i bilden (numera hemlös och alkis så han kommer aldrig att finnas med) och sen har hon mitt ex som valt att bli hennes pappa på alla sätt (utom biologisk såklart). Han har henne lika mycket som våra gemensamma barn och gör ingen skillnad fast hon inte är hans biologiskt. Hon valde själv att kalla honom pappa och det började hon med några månader innan vi blev ihop, vi blev tillsammans när hon var 2 år 4 månader. Vi hade nämligen en äldre dotter som sa pappa till honom och då började även min dotter göra det.

Nu är hon 11 år och vet att hon har 2 pappor. Mitt ex är den som aktivt är hennes pappa och då ser jag inget fel i att hon kallar honom pappa fast han inte är det biologiskt. Det blev aldrig av att han adopterade henne när vi var gifta (vi tänkte inte på det helt enkelt) och nu är vi skilda så det är försent för det men trots det är han ju hennes pappa. 

Svar på tråden Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.