• SecretMe

Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.

Som sagt, varför kallar man sig för biomamma/pappa, plastmamma/pappa, bonus och så vidare och så vidare?
    Det finns en mamma och en pappa, resten är inga föräldrar till dessa  barn.

Varför gör man det?

Jag har levt med en man med barn tidigare men tog aldrig på mig något mammaskap för det. Inte heller klistrade jag på exet någon pappadekal till min son sedan tidigare.

Jag är mamma till två pojkar, mamma. MAMMA. Ingen jävla biomamma utan bara, bara mamma.
    Någon annan mamma kan de aldrig få.

• Svar på tråden Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.
  • Radhuspinglan
    BioBonus skrev 2014-05-22 06:42:31 följande:
    Men du förtydligar ju genom att säga "min sons pappa". Inte bara _pappan_. Visst kan jag lika gärna säga "min makes dotters mamma" om ordet biomamma är så provocerande för en del. Förstår inte grejen bara :)

Nej, du behöver inte alls använda så många ord, det räcker som sagt med att säga "mamman". Och vad menar du att jag skulle sagt istället för "min sons pappa"? "Pappan i mitt fall" (låter som MIN pappa, dvs sonens morfar), mitt ex (och då underförstått att vi har barn tillsammans?).
  • BioBonus
    Radhuspinglan skrev 2014-05-22 08:33:18 följande:

Nej, du behöver inte alls använda så många ord, det räcker som sagt med att säga "mamman". Och vad menar du att jag skulle sagt istället för "min sons pappa"? "Pappan i mitt fall" (låter som MIN pappa, dvs sonens morfar), mitt ex (och då underförstått att vi har barn tillsammans?).
    Precis - om du bara sagt pappan, så hade jag inte vetat om det var din pappa eller din sons pappa du pratar om. Om jag säger mamman så kan du ju inte heller veta om jag pratar om min mans dotters mamma eller min egen mamma? Och skulle jag då prata om pappan - så kan det ju lika gärna vara min make, dvs bonus pappa jag pratar om, eller mina barns pappa. Jag förstår inte resonemanget och inte skillnaden. Och inte heller problemet.

Varför blir man provocerad att bli kallad biommamma för att belysa en relation till någon i en nyfamilj? På samma sätt som bonusbarn eller bonusmamma enkelt förklarar hur man hör ihop. Men tydligen också är provocerande för vissa.
    Det är ju inte så att man springer omkring och säger till barnet - har du ringt din biommma nu? Kommer din biomamma också? Har du haft en rolig vecka hos biomamman?

Jag har inget emot att någon skulle kalla mig för biomamma när de talar om mig, för att på ett enkelt sätt förklara min relation inblandade barn. 
  • Brumma
    BioBonus skrev 2014-05-22 09:26:29 följande:
    Precis - om du bara sagt pappan, så hade jag inte vetat om det var din pappa eller din sons pappa du pratar om. Om jag säger mamman så kan du ju inte heller veta om jag pratar om min mans dotters mamma eller min egen mamma? Och skulle jag då prata om pappan - så kan det ju lika gärna vara min make, dvs bonus pappa jag pratar om, eller mina barns pappa. Jag förstår inte resonemanget och inte skillnaden. Och inte heller problemet. Varför blir man provocerad att bli kallad biommamma för att belysa en relation till någon i en nyfamilj? På samma sätt som bonusbarn eller bonusmamma enkelt förklarar hur man hör ihop. Men tydligen också är provocerande för vissa. Det är ju inte så att man springer omkring och säger till barnet - har du ringt din biommma nu? Kommer din biomamma också? Har du haft en rolig vecka hos biomamman? Jag har inget emot att någon skulle kalla mig för biomamma när de talar om mig, för att på ett enkelt sätt förklara min relation inblandade barn. 

Mkt bra resonemang!
  • Radhuspinglan
    BioBonus skrev 2014-05-22 09:26:29 följande:
    Precis - om du bara sagt pappan, så hade jag inte vetat om det var din pappa eller din sons pappa du pratar om. Om jag säger mamman så kan du ju inte heller veta om jag pratar om min mans dotters mamma eller min egen mamma? Och skulle jag då prata om pappan - så kan det ju lika gärna vara min make, dvs bonus pappa jag pratar om, eller mina barns pappa. Jag förstår inte resonemanget och inte skillnaden. Och inte heller problemet. Varför blir man provocerad att bli kallad biommamma för att belysa en relation till någon i en nyfamilj? På samma sätt som bonusbarn eller bonusmamma enkelt förklarar hur man hör ihop. Men tydligen också är provocerande för vissa. Det är ju inte så att man springer omkring och säger till barnet - har du ringt din biommma nu? Kommer din biomamma också? Har du haft en rolig vecka hos biomamman? Jag har inget emot att någon skulle kalla mig för biomamma när de talar om mig, för att på ett enkelt sätt förklara min relation inblandade barn. 

Fast om du skriver i ett styvfamiljsforum så förstår folk att MAMMAN är den biologiska mamman, för någon annan mamma finns inte. Det finns bonusvuxna - men aldrig bonusMAMMA eller bonusPAPPA. Jag skulle aldrig kalla mig "bonusmamma" till min pojkväns barn. Tycker det låter superlöjligt! Och jag skulle aldrig referera till mig själv som "biomamman". Jag är min sons MAMMA, kort och gott.
  • BioBonus
    Radhuspinglan skrev 2014-05-22 10:14:10 följande:

Fast om du skriver i ett styvfamiljsforum så förstår folk att MAMMAN är den biologiska mamman, för någon annan mamma finns inte. Det finns bonusvuxna - men aldrig bonusMAMMA eller bonusPAPPA. Jag skulle aldrig kalla mig "bonusmamma" till min pojkväns barn. Tycker det låter superlöjligt! Och jag skulle aldrig referera till mig själv som "biomamman". Jag är min sons MAMMA, kort och gott.
    Och du behöver således inte heller referera till pappan, som "din sons pappa". För vi ska veta att eftersom du skriver i ett styvfamiljsforum så är det inte din pappa du talar om?

Som sagt - jag förstår inte varför det är så upprörande som det tydligen är, men jag respekterar självklart din åsikt och om jag i framtiden hamnar i en dialog med dig här på FL så ska jag inte använda ordet biomamma. Utan bara mamma.
  • Radhuspinglan
    BioBonus skrev 2014-05-22 10:17:37 följande:
    Och du behöver således inte heller referera till pappan, som "din sons pappa". För vi ska veta att eftersom du skriver i ett styvfamiljsforum så är det inte din pappa du talar om? Som sagt - jag förstår inte varför det är så upprörande som det tydligen är, men jag respekterar självklart din åsikt och om jag i framtiden hamnar i en dialog med dig här på FL så ska jag inte använda ordet biomamma. Utan bara mamma.

Du kan uppenbarligen inte se skillnaden, så jag slutar härmed att diskutera med dig.
  • Yngla

Man får väl kalla det vad man vill. Ja i grund och botten finns det bara en biologist mamma och pappa men det finns så många olika familjer. Om man varit ensam med barnet sen det föddes och blir tillsammans med en ny man som tar på sig papparollen helt och hållet eftersom man älskar barnet kan man väl, om man tycker det är mysigt, få kalla det för plast/halv/pappa. Hur andra gör och hur du (TS) gör är väl inget att hetsa upp sig för.

• Brumma
    Radhuspinglan skrev 2014-05-22 10:14:10 följande:

Då frågar jag som tidigare - tycker du att jag skall säga till min bonus att hon inte får referera till mig som extramamma? Förbjuda henne o säga "nej gumman, nu är det ju så att bonusmammor FINNS inte så det får du sluta kalla mig. Du får däremot gärna presentera mig som din bonus/extra VUXNA..."? Pffft...
  • Radhuspinglan
    Brumma skrev 2014-05-22 16:17:03 följande:
    Då frågar jag som tidigare - tycker du att jag skall säga till min bonus att hon inte får referera till mig som extramamma? Förbjuda henne o säga "nej gumman, nu är det ju så att bonusmammor FINNS inte så det får du sluta kalla mig. Du får däremot gärna presentera mig som din bonus/extra VUXNA..."? Pffft...

Nej, vad hon kallar dig är en sak. Vad du kallar hennes mamma är en helt annan sak... Jag lämnar tråden nu.
Svar på tråden Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.