Radhuspinglan skrev 2014-05-22 08:33:18 följande:
Nej, du behöver inte alls använda så många ord, det räcker som sagt med att säga "mamman". Och vad menar du att jag skulle sagt istället för "min sons pappa"? "Pappan i mitt fall" (låter som MIN pappa, dvs sonens morfar), mitt ex (och då underförstått att vi har barn tillsammans?).
Precis - om du bara sagt
pappan, så hade jag inte vetat om det var din pappa eller din sons pappa du pratar om. Om jag säger mamman så kan du ju inte heller veta om jag pratar om min mans dotters mamma eller min egen mamma? Och skulle jag då prata om
pappan - så kan det ju lika gärna vara min make, dvs bonus pappa jag pratar om, eller mina barns pappa. Jag förstår inte resonemanget och inte skillnaden. Och inte heller problemet.
Varför blir man provocerad att bli kallad biommamma för att belysa en relation till någon i en nyfamilj? På samma sätt som bonusbarn eller bonusmamma enkelt förklarar hur man hör ihop. Men tydligen också är provocerande för vissa.
Det är ju inte så att man springer omkring och säger till barnet - har du ringt din biommma nu? Kommer din biomamma också? Har du haft en rolig vecka hos biomamman?
Jag har inget emot att någon skulle kalla mig för biomamma när de talar om mig, för att på ett enkelt sätt förklara min relation inblandade barn.