• SecretMe

Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.

Som sagt, varför kallar man sig för biomamma/pappa, plastmamma/pappa, bonus och så vidare och så vidare?
    Det finns en mamma och en pappa, resten är inga föräldrar till dessa  barn.

Varför gör man det?

Jag har levt med en man med barn tidigare men tog aldrig på mig något mammaskap för det. Inte heller klistrade jag på exet någon pappadekal till min son sedan tidigare.

Jag är mamma till två pojkar, mamma. MAMMA. Ingen jävla biomamma utan bara, bara mamma.
    Någon annan mamma kan de aldrig få.

• Svar på tråden Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.
  • Brumma
    cey skrev 2014-06-08 00:36:29 följande:
    Disney? Du tror att folk får sina uppfattningar från Disneyfilmer och inte från egna upplevelser? Jag menade absolut inte att man måste vara elak för att att man är en styvmamma. Det jag menade var att om barnen uppfattar styvmamman som elak (eller vad det nu må vara) så blir det knappast bättre bara för att man byter ut ordet till bonus.  En styvmanna kan med all säkerhet vara en tillgång i ett barns liv. Men att ta det för givet och etikettera sig "bonus" ger mig rysningar. 

Självklart påverkar det barnen, precis som det påverkar att alla prinsessor är smala, vackra och lyckliga. Att prinsessan behöver bli räddad av prinsen o att de alltid lever lyckliga i alla sina dagar. Att de onda alltid är fula och ofta "mörka". Att de goda alltid är vackra. Och ja, ofta sitter sådana "sanningar" kvar långt efter att man växt upp. Det är inte för inte som det länge varit debatt om hur sagorna framställs... MEN, självklart vet jag att det inte ligger där... Däremot så blir jag arg o ledsen över att mötas av attityden att en bonusförälder oftast är "av ondo". Och jo, att du skriver som du gör tyder på att du anser att det "oftast" är så. Läser man hör på FL kan man ibland få den uppfattningen men dels så är det en sådan liten del av alla bonusfamiljer som man hör om här - man skriver ju bara om man HAR problem, inte om det funkar bra liksom. Dels så är detta för många ett sätt att helt enkelt vädra bättre göra det här än att få utbrott IRL. Precis spm många bioföräldrar (ja, nu passade det att använda det ordet) ibland behöver vädra. Skillnaden är att om man skriver - "jag vet inte om jag orkar vara mamma längre- det blev inte som jag trott" som TS och radar upp hur svårt det är att få ihop vardagen, hur barnen inte lyssnar, hur pappan - den mannen man bor med - inte backar upp osv, skillnaden är att då får man kramar, bedyranden om att man visst är en bra mamma men att det är tufft ibland. Att man som mamma ibland behöver prioritera sig själv oxå. Att man fixar det o att alla förstååååår... Skriver man samma sak men med det lilla prefixet "bonus" "jag vet inte om jag orkar vara bonusmamma längre - det blev inte som jag trott" så får man höra att man minsann visste vad man gav sig in på. Att folk hopps pappan får veta vad man tycker om hans barn o lämnar. Att man inte skall lägga sig i uppfostran. Att man minsann måste ta sitt ansvar. Att man alltid alltid kommer komma på sista plats och aldrig får prioritera sig själv. Som bonusförälder möts man väldigt ofta av fördömanden istället för råd o uppmuntran, vilket ofta är det enda man behöver för att fortsätta kunna vara en bra bonusförälder åt barnen. Tyvärr gör många "misstaget" att tro att man skall få det stödet genom att skriva av sig här och då mår man ännu värre efter man skrev sin tråd än vad man gjorde innan. Men tillbaka om ordet styv vs bonus. Som sagt så utvecklas språket. Det mesta ändras och vi pratar inte längre som vi gjorde för femtio år sedan. Ingen säger (eller väldigt få) fästman om sin kille efter att de förlovat sig tex. Man går inte runt o kallar varandra maka o make. Hustru är även det ett ord jag väldigt sällan hör. Dagis har ändrats till förskola... Inte många säger till sin man "vill du utöva samlag med mig kära make"... Språket utvecklas. Ord byts ut, förändras och det är en naturlig del i språkets utveckling. Att hålla kvar ord "för det har man alltid sagt" känns ju rätt - tja, bakåtsträvande... Varför skulle det vara ngn skillnad här? Styvmor klingar gammalt. Så även styvmamma. Plastmorsa som användes när jag var tonåring låter bara löjligt. Bonusmamma tycker jag är en absolut förbättring. Och om de FLESTA faktiskt ÄR en bonus i sina bonusbarns liv så är det väl ett bra ord som beskriver just de flestas situation förhållande till bonusföräldern? Varför sätta kravet på att ett ord får använda efter hur en liten del har det? Om en liten del av landets bonusbarn inte har ett bra förhållande till sin bonus/styv/plastförälder - varför ska det sätta gränser för alla andra?
  • Solrosens
    BioBonus skrev 2014-06-07 22:41:39 följande:
    Ja. Och det vet väl alla? Så hur kan ett ord som tex bonuspappa vara så provocerande för er när det så enkelt förklarar den mannens förhållande till era barn?

Mittbarn har en pappa därför!
  • BioBonus
    Solrosens skrev 2014-06-08 04:55:01 följande:

Mittbarn har en pappa därför!
    Ja. Och han är ju ff deras pappa även om en annan man skulle förklara sin relation till barnens som att han är deras bonuspappa? Eller hur?

Jag förstår inte skräcken kring detta ur föräldrars perspektiv. Jag kan bara tolka det som extrem osäkerhet i sin föräldraroll.
  • mammalovis

Jag tror de flesta som har problem med orden bio/bonus, inte har fått barn i en ny relation eller att nya partnern har med barn i bagaget och sedan blivit tillfrågad eller förutsatt att man är ena delen som bidragit med arvsmassa. Är barnen under 5-6 år får man ofta ta en föräldraroll i den nya familjen.  

Men då kan ju inte en sk förälder, som använt sig av donerade ägg eller spermier i brist på egna, vara en äkta förälder, utan bara en styvförälder, eller?

Det vore intressant att få veta definitionen för en mamma eller pappa?

Det handlar ju i alla fall inte om att vara en manlig eller kvinnlig förebild som bidrar i barnets uppväxt har jag förstått. Och går ni på genbasis finns det inga mammor och pappor till adopterade barn eller bara en mamma eller pappa vid donation av ägg eller spermier .... Så då måste vi ju ännu mer specificera i alla fall om du verkligen är mamma eller pappa på genbasis, även om du i folkmun inte är en bonusförälder ...Så det ska bli intressant att få en definition, eftersom det tydligen är självklart vem som är mamma och pappa ...

• SecretMe

Läser i alla "bonustrådar" och är så glad att jag inte har en man med barn sedan tidigare.

Mina fd belastningsbarn är en erfarenhet jag tagit med mig för att aldrig glömma!

• Iam
    SecretMe skrev 2014-06-20 08:50:52 följande:
    Läser i alla "bonustrådar" och är så glad att jag inte har en man med barn sedan tidigare.

Mina fd belastningsbarn är en erfarenhet jag tagit med mig för att aldrig glömma!

Du verkar ha lite problem med passiv aggressivitet.... jobba med självkänslan så ska du se att du snart bryr dig mindre om hur andra lever sitt liv, och mer om hur du själv ska må bra.
  • Iam

Jag undrar varför det finns så många som tror att dom har någon slags makt att bestämma över andra människors känslor och definitionssätt. DET är intressant.

• SecretMe
    Iam skrev 2014-07-03 15:45:07 följande:

Du verkar ha lite problem med passiv aggressivitet.... jobba med självkänslan så ska du se att du snart bryr dig mindre om hur andra lever sitt liv, och mer om hur du själv ska må bra.
    Ehhh???

Hur tänkte du nu?
    Passiv aggressivitet?
    För att jag inte vill ta hand om andras barn?

Jag mår alldeles prima, tack för omtanken!
  • Iam
    SecretMe skrev 2014-07-03 15:56:14 följande:
    Ehhh???

Hur tänkte du nu?

Passiv aggressivitet?

För att jag inte vill ta hand om andras barn?

Jag mår alldeles prima, tack för omtanken!

Nej. För att du uttrycker dig så explosivt och definitivt kring allt.

Mår man prima har man oftast inget behov av att diktera villkor för andra eller irritera sig på hur andra väljer att leva sitt liv. Man brukar inte heller vara så hatisk i sina känsloyttringar.

Men mår du prima är det ju toppen.
  • SecretMe
    Iam skrev 2014-07-03 16:23:51 följande:

Nej. För att du uttrycker dig så explosivt och definitivt kring allt.

Mår man prima har man oftast inget behov av att diktera villkor för andra eller irritera sig på hur andra väljer att leva sitt liv. Man brukar inte heller vara så hatisk i sina känsloyttringar.

Men mår du prima är det ju toppen.
    Tycker du?
    Oj... det är inte min mening om jag verkligen gör det överallt.
Svar på tråden Jag undrar varför man kallar sig för bio/plast.