• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • mariaheterjag
    escapee skrev 2014-12-15 12:26:19 följande:

Idag har jag börjar känna ett "tryck"

Nedåt när jag står eller går... Eftersom det e första gången som jag e gravid så vet jag ju inte om det innebär ngt ? Men jag hoppas verkligen att det innebär att det är nära nu.. För nu börjar jag bli trött på att vara gravid som många andra haha ;) även fast de e lite små mysigt att vara gravid så e jag trött på alla smärtor som jag haft under tiden, tröttnat på att bara vara stilla, inte kunna ta promenader osv....

Det kan nog vara att bebisen fixerat sig Har för mig det kändes lite som ett tryck...
  • mariaheterjag
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-12-14 16:48:46 följande:

Jag har sen inatt börjat få svullna fötter och fingrar. Inatt kliade dom :( ligger med fötterna i högläge men drömmer om isbad. Känns inte så farligt än men det är inte direkt skönt. Får se om det håller i sig. V 37+2 nu.

Vila och fötter i högläge det enda som hjälper tycker jag! Jag är en sån som lätt samlar på mig vatten och har varit svullen till och från länge nu. Ofta är det värst på kvällen och bättre på morgonen. Om jag överanstränger mig blir det värre. Så försök vila
  • mariaheterjag

Har ni pratat något mer era partners om hur ni ska dela upp sömnen när bebis kommer? Jag är lite nervös för vad som komma skall med sömnbrist och bråk som det lätt kan bli när båda är trötta. Eftersom att det blir vårt andra barn så kommer vi ju inte ha samma möjligheter att sova på dagen jämt heller. Känns som jag vill ha en plan samtidigt är det svårt att veta innan kanske.

• escapee
    mariaheterjag skrev 2014-12-15 12:54:35 följande:
    Det kan nog vara att bebisen fixerat sig smile1.gif Har för mig det kändes lite som ett tryck...
    Han har varit fixerad i flera veckor nu ;) så finner det lite konstigt att det skulle börja "trycka" så långt efter eller ? :)
  • Isola88
    mariaheterjag skrev 2014-12-15 13:01:42 följande:

Har ni pratat något mer era partners om hur ni ska dela upp sömnen när bebis kommer? Jag är lite nervös för vad som komma skall med sömnbrist och bråk som det lätt kan bli när båda är trötta. Eftersom att det blir vårt andra barn så kommer vi ju inte ha samma möjligheter att sova på dagen jämt heller. Känns som jag vill ha en plan samtidigt är det svårt att veta innan kanske.

Vi tänkte som så att om amningen fungerar som det ska och att de inte blir en kolikbebis, så tar jag nätterna så går mannen upp med storebror på morgonen. Planen B om de inte alls blir bra så ska vi försöka dela så gott det går. Är ju viktigt att båda får sova så man orkar med. Sist med första barnet så kunde vi ju också sova hela dagarna om de var en jobbig natt, men nu går ju inte det. Så ska bli väldigt intressanta att se vad som händer.
  • LängtansBlåaBlomma
    escapee skrev 2014-12-15 13:05:15 följande:

Han har varit fixerad i flera veckor nu ;) så finner det lite konstigt att det skulle börja "trycka" så långt efter eller ? :)

Jag har haft det trycket några veckor, och bebisen är fixerad, och har varit nästan fixerad i en månad, så jag vet inte om ddet hör samman. Kanske det är att han ÄR fixerad som gör att det trycker.
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • LängtansBlåaBlomma
    elilin skrev 2014-12-14 19:14:38 följande:

Fy för svullnad, men ha lite kolla för de är inte bra å svullna plötsligt, så du inte får havandeskapsförgiftning :/

Ska åka in imorgon och lämna prover. Det kliar i hela kroppen och fötterna sväller om jag står och går mycket :/
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Royalle
    Waimea skrev 2014-12-14 09:25:13 följande:

Eldade bastun varm igår och tog en riktig långkörare, vilket var mumma för både ömma fogar och sammandragningar/mensvärk.

Packade upp och tvättade igenom en hel hög med bäbisgrejer, känns lite surrealistiskt. Köpte också blöjor, bindor och amningsinlägg. Den här gången har vi en ny och fin tvättstuga att byta blöjor i, med rinnande vatten, så det blir våta tvättlappar för min del. Vår toalett är så liten att det aldrig gått att ha skötbord där, så det har varit skötplats i barnets rum.

What, får man basta? Och jag som inte vågat under hela graviditeten bara för att en kollega sa att man inte skulle göra det... Det som hade varit så skönt! Ska helt klart in i bastun nästa gång jag åker till badet Skrikandes
  • Royalle
    mariaheterjag skrev 2014-12-15 13:01:42 följande:

Vi är lantbrukare, utan djur, (förrutom ett par hästar på lösdrift) så här är det lugna puckar fram till i början på Mars iallafall, så vi kan båda vara vakna vid behov. Så länge det inte snöar, för då måste han ut och skotta. Men vi bor på västkusten så snö är väldigt sällan ett bekymmer  
    Dela upp sömnen känner jag är svårt, utan det är nog något man får ta som det kommer. Troligen kommer jag att sova i min dotters rum en del då hon kommer att vara lite orolig i början. Då får antingen bebis följa med eller så får sambon ta hen vid behov. Fast mest troligt är att jag får ta bägge på natten och han får roa dem på dagen medan jag försöker sova.
    Däremot fasar jag lite för att vi inte blir färdiga med renoveringen utan att det kommer att bröta från snickare och sågar när bebis behöver sova på dagen. Jag vet inte hur vi löser det riktigt, men vi får se. Bebis kanske sover jättegott till oljudet. Själv kan jag ju trycka in öronproppar om det krisar...
  • Bettanspettan

Bm idag igen. Bebis hade sjunkit ner och var ruckbar. Det kändes lite konstigt då bara mitt första barn varit fixerat och dom andra va rörliga fram till ca en vecka innan förlossning när dom blev ruckbara. Satt o läste igenom mina gamla journaler och kollade. Men det behöver ju inte betyda att nåt är på gång. Jag väntar gärna till efter nyår iaf. 42 dagar kvar till BF.

Svar på tråden BF Januari 2015