• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • LängtansBlåaBlomma
    4loveandlemons skrev 2014-12-08 10:56:50 följande:

Jag är också mer rädd för kejsarsnitt. Känns otäckt med bedövning och hela ingreppet. Ang. Bedövning i övrigt så tänker jag att jag tar det som det kommer. Vill helst inte ta någon medicinsk bedövning då jag är rädd för alla biverkningar men samtidigt så är jag öppen för att jag kan komma att vilja ha allt när det väl är igång haha.

Samma här. Vill prova lustgas och sterila kvaddlar men skriker jag efter epidural är det helt ok. Som förstagångsföderska är det nästan omöjligt att veta vad man vill.
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Isola88
    elilin skrev 2014-12-08 08:54:04 följande:

Har precis gjort den omtalade glukosbehandlingen, å fy f*n vad illa de smaka fick kämpa som tusan för å inte kräkas, å ja som inte klarar av söta saker denna grav så detta var en prövning ;) nu ärr gjort sitter och väntar på å ta nytt blodsocker efter 10. Känner mig helt snurrig å dåsig i huvudet :/

blää gjorde de för typ 3 veckor sen tror jag de va, så äckligt! Enda som är bra är att man får ligga å slappa i 2 timmar sen haha!

Har bara lite sammandragningar nu å tycker inte de gör ont, men längtar så efter att få känna att de ska va på riktigt!

Angående bedövning, här blir det lustgas bara som sist, vägrar epidural för är sjukt rädd för nålar och är nog irriterad på att de måste sätta den där nålen som man ska ha i handen. Klarade mig bra på att andras/skrika och ta lustgas sist haha.

Åh jag är faktiskt inte nervös, vill bara att de ska bli dags, vill se vem som gömmer sig där inne. Å tänker mycket på hur storebror ska reagera sen, hur kommer första mötet bli!
  • escapee
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-12-08 06:49:15 följande:

Fler än jag som får molvärk i magen och ner i låren? Jag vaknar varje natt av att jag är kissnödig samt har molande värk/kramp. Kan förvärkar vara så diffusa?

kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
    Sådär har jag med... Bara på natten, samt stt så fort jag rör mig på natten (typ byter sovställningen) så blir magen hård som satan... Samtidigt som de e molvärk.
  • Bettanspettan

Jag fick epidural med första som fungerade super bra. Jag badade och fick lustgas också. Den förlossningen tog 14 h.

Andra tog 12 h men gick väldigt fort på slutet så epidural hanns inte med. Då provade jag sterila kvaddlar och det kommer jag ALDRIG NÅNSIN ta igen. Dom gjorde ondare än alla värkar tillsammans. Jag fick bäckenbottenbedövning sen och det va också helt ok effekt.

Med trean hann jag bara med lustgas. Vi va inne på förlossningen två timmar.

Mina sammandragningar kommer när som och helt random men dom gör inte ont.

• Sunnan

Jag är inte rädd för kejsarsnitt men slipper det gärna! Det är ändå en stor operation och jag vill helst slippa ha en sönderskuren livmoder och mage.

Angående bedövning så är jag ytterst skeptisk till sterila kvaddlar - det är inte aktuellt alls för mig. Men jag kommer ta med mig min TENS och jag hoppas att jag kan komma överens med lustgasen. Jag är också väldigt positivt inställd till epidural om det behövs, men det är ju omöjligt att veta innan.

• Akinna 77

Jag fick epidural förra gången och det funkade fint tycker jag, kommer lätt ta det, om möjligt, denna gången också. Däremot tänker jag ALDRIG mer använda sterila kvaddlar, det gjorde förjävligt ont och gav ingen effekt alls på mig. Fy fanken alltså. Det är typ dom ända två sakerna jag tänker skriva i mitt förlossningsbrev: ingen ballong vid eventuell igångsättning och absolut inga sterila kvaddlar. 

Så himla glad att lustgasen är kvar! Det är fortfarande bara Gävleborg som ska/vill ta bort den tror jag? 

• elilin

Ingen diabetes :) hurra hurra :) dock har jag fått Gbs igen :/ hade de förra graviditeten oxå.

Angående smärtlindring så förra gången hade jag inget alls (var helt öppen för allt förutom epidural) hade en snabb förlossning så de blev aldrig jobbigt eller speciellt ont heller. Hann bara var på fl i 30min så denna gång har jag samma inställning öppen för allt bm får gärna vägleda än vad dem tycker osv. Men vill helst inte ha epidural :p

• Bettanspettan
    Akinna 77 skrev 2014-12-08 17:09:29 följande:

Jag fick epidural förra gången och det funkade fint tycker jag, kommer lätt ta det, om möjligt, denna gången också. Däremot tänker jag ALDRIG mer använda sterila kvaddlar, det gjorde förjävligt ont och gav ingen effekt alls på mig. Fy fanken alltså. Det är typ dom ända två sakerna jag tänker skriva i mitt förlossningsbrev: ingen ballong vid eventuell igångsättning och absolut inga sterila kvaddlar. 

Så himla glad att lustgasen är kvar! Det är fortfarande bara Gävleborg som ska/vill ta bort den tror jag? 

Så har jag också tänkt. Har aldrig skrivit förlossningsbrev med dom andra men skulle jag det nu skulle det stå INGA kvaddlar

Det enda jag egentligen bett min sambo hjälpa mig med och jag är orolig för är andningen. Förra gången började jag jätte lätt hyperventilera istället för att andas lugnt och då gjorde allt mycket ondare.
  • escapee

Ursäkta denna "äckliga" fråga..., jag har hört att man kan bli väldigt dålig i magen innan förlossningen startar, är det någon här inne som varit med om det eller vet ifall det stämmer ?!

Från ingenstans så behövde jag nu inatt spinga på toaletten.... Utan förvarning eller ngt, så var det "löst" å massa gaser typ., ( ursäkta beskrivningen )!!! I lördags natt kunde jag inte sova ngt för jag hade "menssmärtor" typ,,, sen i söndags var de lugnare å även igår... Men inatt kom dessa mens liknande smärtor tillbaka å efter det blev jag taskig i magen,,, jag vet ju att det är vinterkräksjukans tider nu.,, men skulle man bli magsjuk så känns ju de? Detta "känns" ju inte.... Så blir bara lite förvånad å fundersam.

• Waimea
    escapee skrev 2014-12-09 06:04:11 följande:

Ursäkta denna "äckliga" fråga..., jag har hört att man kan bli väldigt dålig i magen innan förlossningen startar, är det någon här inne som varit med om det eller vet ifall det stämmer ?!

Från ingenstans så behövde jag nu inatt spinga på toaletten.... Utan förvarning eller ngt, så var det "löst" å massa gaser typ., ( ursäkta beskrivningen )!!! I lördags natt kunde jag inte sova ngt för jag hade "menssmärtor" typ,,, sen i söndags var de lugnare å även igår... Men inatt kom dessa mens liknande smärtor tillbaka å efter det blev jag taskig i magen,,, jag vet ju att det är vinterkräksjukans tider nu.,, men skulle man bli magsjuk så känns ju de? Detta "känns" ju inte.... Så blir bara lite förvånad å fundersam.

Ja, magen/tarmen brukar tömma sig innan det drar igång. Det kan nog hålla på sådär i samband med sammandragningar och annat. Min mage kan dessutom balla ur om jag äter för mycket järntabletter..
Svar på tråden BF Januari 2015