• Anonym (D)

Passar denna klänning för en bröllopsgäst?

Jag ska på bröllop i juni (klädkod kavaj) och har funderat på denna klänning:

nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/nly-trend-917/short-dreamy-dress-917560-1173/

Passar den för en bröllopsgäst? Den kommer att gå ned till knäna på mig och jag tänkte även ha en sjal under vigseln i kyrkan. Det jag är orolig över är att färgen i vissa ljusförhållanden skulle kunna misstas för vit.

• Svar på tråden Passar denna klänning för en bröllopsgäst?
  • Dixie
    dessan59 skrev 2014-04-30 21:19:43 följande:
    nej den passar inte på ett bröllop, man ska inte överglänsa bruden(tror jag att det heter)

så välj något annat.
    hur menar du nu - att man som gäst ska ha något fullt på sig? 
  • NeedfulThings

Varför passar sig inte en sådan här klänning på ett bröllop? Naken är den ju definitivt inte. Och inte muskort heller.
    Fattar inte riktigt? Den är ju bara söt? Lite för gulligt för min smak men jag hade inte höjt på ögonbrynen om någon kommit på bröllop i en sån. Så länge dom har något över axlarna i kyrkan.

Vad säger klädkod kavaj?

• EnAnonumius
    NeedfulThings skrev 2014-04-30 23:52:26 följande:
    Varför passar sig inte en sådan här klänning på ett bröllop? Naken är den ju definitivt inte. Och inte muskort heller.
    Fattar inte riktigt? Den är ju bara söt? Lite för gulligt för min smak men jag hade inte höjt på ögonbrynen om någon kommit på bröllop i en sån. Så länge dom har något över axlarna i kyrkan.

Vad säger klädkod kavaj?
    Klädkoden är kavaj.

Säger att mannen skall ha en hel kostym (EJ udda kavaj) och ljus skjorta (alltid), kostymen kan vara ljus eller mörk beroende på sammanhang...

För kvinnor innebär det att man skall ha en klänning, snyggare byxdress eller dräkt.
    Klänningen skall inte sluta vid brösten på ovandelen, man kan ha en klänning med axelband eller medr täckande överdel ('n det TS:en visar) och klänningen skall täcka knäna med.

• Biffus
    SupersurasunkSara skrev 2014-04-30 10:27:21 följande:

Den här tjejen är 165 cm lång och bär stl x small. Om nu TS, som är 154 om jag inte minns fel, bär samma stl så går klänningen ca 10 cm längre ner. OM inte TS har långa lår, som jag har tex, så knäkort på en som är lika lång som jag blir betydligt mer avslöjande på mig.
    Den hamnar betydligt mindre än 10 cm längre ner. All längd sitter inte i benen. Snarare runt 5 cm.
  • Voluptuous Shalimar
    Biffus skrev 2014-05-01 09:43:33 följande:
    Den hamnar betydligt mindre än 10 cm längre ner. All längd sitter inte i benen. Snarare runt 5 cm.
    Vi vet iofs inte om ts drar XS eller om hon kanske behöver medium - som då blir aningen längre. 
  • NeedfulThings
    EnAnonumius skrev 2014-05-01 09:35:11 följande:
    Klädkoden är kavaj.

Säger att mannen skall ha en hel kostym (EJ udda kavaj) och ljus skjorta (alltid), kostymen kan vara ljus eller mörk beroende på sammanhang...

För kvinnor innebär det att man skall ha en klänning, snyggare byxdress eller dräkt.
    Klänningen skall inte sluta vid brösten på ovandelen, man kan ha en klänning med axelband eller medr täckande överdel ('n det TS:en visar) och klänningen skall täcka knäna med.

Enligt wikipedia (som det låter som att du tagit din info ifrån) står det omkring knälång. Kan alltså vara kortare än så. Och om kavaj är den minst strikta koden kan man alltså ALDRIG ha en kort klänning på bröllop?

De bröllop jag har varit på har aldrig varit så strikta. Och ingen har tagit illa upp av någon annans klädsel heller.

Ribbing säger såhär "Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym"."

Det kan man tolka rätt fritt tycker jag.

Jag undrar mest varför alla här anser att det är opassande?

• Solrosens
    Wittra skrev 2014-04-30 11:17:19 följande:
    Hehe, gå på mitt bröllop eller? Gifter mig i juni och har klädkod kavaj,....plus att din beskrivning av dig själv låter väääldigt likt någon av min sambos systrar. De är 3 stycken, cirka 157 - 160 cm och brunetter.

Eh det lär bli MÅNGA bröllop i klassiska bröllops månaden juni. Inte enbart ditt, haha.
  • Solrosens
    QueenBeee skrev 2014-04-30 22:22:07 följande:
    Jag ska också på bröllop i juni, liknande klädkod gäller. Jag gillar egentligen inte alls att ha klänningar som inte täcker knäna, men det finns ju fan inte mycket annat att välja mellan nuförtiden (sa tonåringen)! Detta är ingen lätt jakt...

Håller med dig, nästan alla klänningar är så fruktansvärt korta och urringade, inte snyggt.
  • Satfläsk
    Anonym (Varning) skrev 2014-04-30 12:59:55 följande:

Varnar för att köpa från JJs house. Jag måttbeställde en klänning där. Var supernoga med måtten, bad till och med en sykunnig att mäta upp mig enligt JJs house instruktioner så att det skulle bli rätt. 
    När klänningen kom var den 16 (!!!) cm för stor i midjan och helt fel på andra ställen med. Midjan var på fel ställe osv. Efter mycket klagande fick jag typ 200 kr tillbaka för besväret. För att ens kunna ha klänningen så fick jag lämna in den hos en sömmerska som sydde om den. Hon sa att det var bland det värsta hon sett.

Jag rekommenderar alltså inte att köpa klänning där, om man inte kan köpa någon av deras standardstorlekar (och sådana normalt brukar passa en). Måttbeställda klänningar riskerar att bli fel och kändes bara slarvigt ihopsydda.

Verkar vara väldigt olika. Jag beställde min bröllopsklänning därifrån och den sitter jättebra! Lite stor över bysten, dock inte så stor att nåt behöver sys in.
  • O Z
    Anonym (D) skrev 2014-04-29 21:09:41 följande:
    Jag har inte alls den kroppstypen som modellen på bilden har så jag gissar att den inte skulle se lika "vulgär" ut på mig. 

Jag gissar att den skulle se ut mer som denna fast längre:

nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%.../

Om man även föreställer sig att jag kommer använda sjal, kommer den fortfarande att se vulgär ut? 

Det är inte en stor grej, jag kan titta efter en annan klänning men det är trevligt att höra era synpunkter :)
    Jag tyckte ursprungsklänningen var fin men kanske för utmanande som vissa säger. Den du länkar till ovan såg bara slampig ut. Den hade jag inte velat ta på mig vare sig på nattklubb eller bröllop. Sitter den första klänningen så på dig hade jag inte valt den.
Svar på tråden Passar denna klänning för en bröllopsgäst?