• Anonym (D)

Passar denna klänning för en bröllopsgäst?

Jag ska på bröllop i juni (klädkod kavaj) och har funderat på denna klänning:

nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/nly-trend-917/short-dreamy-dress-917560-1173/

Passar den för en bröllopsgäst? Den kommer att gå ned till knäna på mig och jag tänkte även ha en sjal under vigseln i kyrkan. Det jag är orolig över är att färgen i vissa ljusförhållanden skulle kunna misstas för vit.

• Svar på tråden Passar denna klänning för en bröllopsgäst?
  • EnAnonumius
    NeedfulThings skrev 2014-05-01 12:05:32 följande:
    Enligt wikipedia (som det låter som att du tagit din info ifrån) står det omkring knälång. Kan alltså vara kortare än så. Och om kavaj är den minst strikta koden kan man alltså ALDRIG ha en kort klänning på bröllop?

De bröllop jag har varit på har aldrig varit så strikta. Och ingen har tagit illa upp av någon annans klädsel heller.

Ribbing säger såhär "Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym"."

Det kan man tolka rätt fritt tycker jag.

Jag undrar mest varför alla här anser att det är opassande?

Nej jag har INTE tagit infon där ifrån wikin.
    DU frågar vad "klädkod kavaj" innebär och du fick ju svaret.

Du skrev tydligt i inlgg #92:
    "Vad säger klädkod kavaj?"

Nu sitter du och svamlar om att "enligt Magdalenas spalt" då kan du inte läst många av hennes spalter när du säger den visst kan vara kortare och det är en "tolkningsfråga".

Varför frågar man alls?

Jag har tagit min beskrivning från från Magdalenas bok.. 
    Jag läser den ibland, även om jag inte äger den.  Och nej klänningen ska faktiskt inte sluta ovanför knäna alls, och "kan inte göra det heller", om man har klädkod kavaj.
    För det hade du vetat om du läst alla hennes spalt(er) där det tas upp om klädkod kavaj, som du hävdar.

För finare vardagsklädsel, så går man väl knappast klädd i kläder som visar mer än den döljer.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Voluptuous Shalimar
    EnAnonumius skrev 2014-05-02 10:30:44 följande:

Nu sitter du och svamlar om att "enligt Magdalenas spalt" då kan du inte läst många av hennes spalter när du säger den visst kan vara kortare och det är en "tolkningsfråga".

Varför frågar man alls?

Jag läser den ibland, även om jag inte äger den.  Och nej klänningen ska faktiskt inte sluta ovanför knäna alls, och "kan inte göra det heller", om man har klädkod kavaj.
    För det hade du vetat om du läst alla hennes spalt(er) där det tas upp om klädkod kavaj, som du hävdar.

För finare vardagsklädsel, så går man väl knappast klädd i kläder som visar mer än den döljer.

Men - om man har en klänning med täckta axlar (alt en baraxlad men med sjal) så torde väl knappast någon finna det olämpligt att skymta KNÄN? Eller talar vi om olika saker? En klänning som slutar precis ovanför knät tycker jag funkar utmärkt (jag har långa ben och XS så det är svårt att hitta en mellanlång kjol/klänning där knäna är täckta) medan en lårkort klänning känns för kort.

Att bekymra sig över att visa några cm knä känns ganska... omotiverat... 
  • Voluptuous Shalimar

Här är två klänningar som visar knä. Jag tycker att båda skulle fungera till både till klädkod kavaj och mörk kostym, om man täcker axlar och dekolletage om man ska bevittna en vigsel i kyrkan. Men du håller inte med eftersom man kan se knäna?
  • NeedfulThings
    EnAnonumius skrev 2014-05-02 10:30:44 följande:

Varför frågar man alls?

Det jag läste på wiki var nästan ordagrant som du skrev, men har du fått din info från Ribbing har antagligen wiki det också. Inget konstigt med det och att jag skriver att det låter som att du fått din info därifrån är inget jag tycker det är värt att bli upprörd över.

Yes jag vet att jag frågade det. Men eftersom jag satt i timmar och lusläste Ribbings spalter för några år sedan och ditt svar inte kändes rätt så googlade jag. Och i hennes svar jag hittade nu stod det inget om längden på klänningen. Så om jag vill tolka det så får jag väl det? Du får gärna länka till något hon skrivit där det står om längd om du så vill.

Men du menar alltså att man enligt rätt etikett ALDRIG får gå på bröllop i en klänning som visar lite lår?
    Det är helgalet i min värld och verkligen inte i tiden. Det är 2014 nu och inte 1952.

För mig är klänningar och kjolar som går till knäna alldeles för mycket vardag och inte fest ett dugg.

Och förstå nu att jag menar på bröllopsfesten efteråt och inte i kyrkan.
  • honeybaby

Om klädkoden är kavaj så hade jag nog valt en lite längre, men annars tyckte jag den var väldigt fin och kan definitivt bäras på bröllop. 

• Ingram

Absolut, förstår inte varför den inte skulle passa på ett bröllop när du själv skriver att klänningen kommer gå nedanför knäna på dig.
    Tillsammans med en sjal (en mörkare färg) och ett par snygga skor kommer det se riktigt snyggt ut skulle jag tro.

• Voluptuous Shalimar
    NeedfulThings skrev 2014-05-02 17:47:25 följande:
    Men du menar alltså att man enligt rätt etikett ALDRIG får gå på bröllop i en klänning som visar lite lår?
    Lår? Är du galen? Det är ju fullkomligt oanständigt att visa KNÄN! Ska du ge dig till att visa låren kan du lika gärna ha en prislapp för vad du tar per timma uppklistrad på bröstet...
Svar på tråden Passar denna klänning för en bröllopsgäst?