• Anonym (D)

Passar denna klänning för en bröllopsgäst?

Jag ska på bröllop i juni (klädkod kavaj) och har funderat på denna klänning:

nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/nly-trend-917/short-dreamy-dress-917560-1173/

Passar den för en bröllopsgäst? Den kommer att gå ned till knäna på mig och jag tänkte även ha en sjal under vigseln i kyrkan. Det jag är orolig över är att färgen i vissa ljusförhållanden skulle kunna misstas för vit.

• Svar på tråden Passar denna klänning för en bröllopsgäst?
  • Anonym (D)
    EnAnonumius skrev 2014-04-30 05:42:51 följande:
    Läser du ens svaren i tråden?

Både den ljusblåa och den beigea klänningen är för utmanade (läs sexig utmanande) klädsel om man skall gästa ett bröllop. Dina tre klänningsförslag skulle passa på ett vanligt party som typ kanske en nyårsfest eller midsommarfest om man skall vara ute efter att ragga efter ett ligg...

Klädkod Kavaj, betyder inte att du skall ha så lite tyg som möjligt på dig, som kvinna.
    Klädkod kavaj innebär att klänningen kvinna skall bära  skall täcka knäna, och täcka MINST c:a 1/4 del av varden men aldrig hela varden.
    Och den skall inte sluta vid på brösten heller på ovandelen utan det skall vara lite mer tyg upp till med.

Så varför fortsätter du att visa klänningsförslag, som knapp täcker rumpan om man böjer sig fram när folk i tråden sa i från att det inte passar sig som bröllopsgäst med klädkod kavaj?

Läser du svaren?

Jag har försökt att förklara att jag är väldigt kort. Alla klänningar jag har visat kommer att sluta vid knäna på mig. Som jag har förstått är det helt okej med en knälång klänning vid klädkod "Kavaj" och jag har aldrig hört att den måste täcka en fjärdedel av vaden. 
  • EnAnonumius
    Smulan 89 skrev 2014-04-29 21:48:26 följande:
    Jag tyckte klänningen var fin i den blå färgen. Den hade du kunnat ha på mitt bröllop. Modellen på bilden är 180 cm lång och då är den för kort för att passa på ett bröllop, men eftersom den kommer att på till knäna på dig, så skulle den helt klart fungera på ett bröllop. Det blir alltid gnäll angående urringningar och bara axlar när det kommer till bröllop. Jag hade en urringad och baraxlad bröllopsklänning och det var ingen som påpekade det. Jag hade heller ingen sjal eller något över i kyrkan. Jag frågade prästen extra eftersom jag vet att det är känsligt med bara axlar. Hon sa att  bara jag inte tappar klänningen så är det inga problem.
    Nu frågade inte TS i egenskap som Brud och om "passande bröllopsklänning", utan nu frågade TS i egenskap av gäst med klädkod kavaj och en passande klänning för just klädkod kavaj.

Bara för att prästen sa att det "är okey så länge klänningen inte ramlar av" är inte heller samma sak som att det är rätt och riktigt. Många präster är uppfostrade i vett och etikett och artighet, och vet med sig att baraxlade brudklänningar är populära och vet med sig att det finns de som skall stå brud kan ställa till med en jäkla scen om de inte få som de vill på "sin stora dag".  Så många präster låter för kyrkofridens skull komma med ett s.k "okey" även om de inte är passande egentligen, bara för att de inte vill ha en scen från bruden.

Dessutom bara för att du sedan skulle anse att det var okey med att en gäst klädde sig på det sättet på DITT bröllop, med klädkod kavaj, så betyder det knappast att ditt bröllop är allmängiltigt för andra bröllop med klädkod kavaj.  Skilj på "ditt" och "mitt".
    Man vill ju känna sig fin även som gäst och det är ingen som tänker på vad de andra gästerna har på sig. Alla tittar på brudparet.
    Verkligen? Bara för att du inte gör det så kan du inte sitta och säga att andra inte kommer att göra det. Du kan aldrig sitta och säga vad andra tänker på, när prästen maler på vid altaret och brudparet står där framme. Tankarna kan vandra i väg på andra håll iallafall. 
    TS om du gillar klänningen så ska du självklart köpa den. Den kan du dessutom ha många fler gånger senare. Jättefin klänning.
    Ja att man kan ha klänningen många gånger kan man hålla med om. 
    Dock är det inte en klänning som skall bäras om man skall följa etikettsregeln "klädkod kavaj". 
    De vet de flesta som har det minsta hum om klädkoderna som finns, och därför sitter och avråder TS att använda någon av de tre klänningarna hon lagt in. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (D)
    EnAnonumius skrev 2014-04-30 06:14:51 följande:
    Ja att man kan ha klänningen många gånger kan man hålla med om. 
    Dock är det inte en klänning som skall bäras om man skall följa etikettsregeln "klädkod kavaj". 
    De vet de flesta som har det minsta hum om klädkoderna som finns, och därför sitter och avråder TS att använda någon av de tre klänningarna hon lagt in. 

Den första klänningen jag visade är opassande för ett bröllop. Jag har tagit till mig era synpunkter och håller med.

Jag håller dock inte med om att den sista klänningen är opassande. Jag har upprepade gånger försökt förklara att alla klänningar jag lagt upp är knälånga för mig.
  • The past is now

Bara läst och tittat på ts. Svaret är : Nej! En sån klänning klär ingen vuxen kvinna. Möjligen ett barn..fluffgulligt och barnsligt.

• smulpaj01
    UniqueSnowflake skrev 2014-04-30 00:53:40 följande:

Snälla säg att du skojar?   smile9.gif

OM du nu ska ha billigt postordetjafs, så skaffa åtminstone lite stiligt postordertjafs.
    Jag rekommenderar dessa t ex:

Vit m blommönster 100% bomull ca 850:-
    www.laredoute.se/derhy/klanning-allocution-fr...

Desigual blå mönstrad, viskos o polyester ca 800:-
    www.laredoute.se/desigual/klanning-fran-desig...|1&Nao=18

Men du kanske gillar sånt som ser ut som ett babydoll-nattlinne?

www.victoriassecret.com/sleepwear/babydolls-a...

typ såhär?

Dina två förslag skulle jag kunna ha på jobbet en vanlig dag. Helt okej, men absolut inga festklänningar. Jag tycker inlägg 31 var något att bygga vidare på i så fall. Den var väldigt fin.
  • Anonym (D)
    smulpaj01 skrev 2014-04-30 07:09:17 följande:
    Dina två förslag skulle jag kunna ha på jobbet en vanlig dag. Helt okej, men absolut inga festklänningar. Jag tycker inlägg 31 var något att bygga vidare på i så fall. Den var väldigt fin.
    Ja, 31:an var väldigt fin i modellen, det håller jag med om. Jag känner mig lite osäker på om den kommer att vara lika fin på mig. Jag kommer inte att få det där vackra fallet som modellen har. Den kommer att upplevas mer kompakt på mig.
  • Erkens mamma

Jag tyckte inte alls att den första klänningen var så illa. Modellen har storlek XS på sig och är 170 cm lång enligt beskrivningen. Inte konstigt att den ser alldeles för kort ut då.

För min del beror det helt på vad du har på dig till.

• Voluptuous Shalimar
    UniqueSnowflake skrev 2014-04-30 00:53:40 följande:

Snälla säg att du skojar?   smile9.gif

OM du nu ska ha billigt postordetjafs, så skaffa åtminstone lite stiligt postordertjafs.
    Jag rekommenderar dessa t ex:

Vit m blommönster 100% bomull ca 850:-
    www.laredoute.se/derhy/klanning-allocution-fr...

Desigual blå mönstrad, viskos o polyester ca 800:-
    www.laredoute.se/desigual/klanning-fran-desig...|1&Nao=18

Men du kanske gillar sånt som ser ut som ett babydoll-nattlinne?

www.victoriassecret.com/sleepwear/babydolls-a...

typ såhär?

Ja, verkligt stiliga, eh, strandklänningar du föreslår.

Ts: om du tror att klänningarna du länkar till säkert kommer att vara knälånga på dig så tycker jag inte att de är för avklädda, särskilt inte om du har något över, tex en nätt kofta eller en sjal (som för övrigt kan göra klänningen ifråga än mer bröllopsfin). 
  • SupersurasunkSara
    http://nelly.com/se/kläder-för-kvinnor/kläder/festklänningar/rutcircle-540/leila-layer-long-dress-541521-56/
    Denna kan nog bli för lång dock, samt om du tror att du blir mer fyrkantig i klänningen du kommenterade ovan så blir du nog det i denna också.

http://nelly.com/se/kläder-för-kvinnor/kläder/festklänningar/jeane-blush-396/mimosa-dress-396884-65/
    Denna kan passa om du har en fin kofta eller kavaj över och om den skulel bli längre på dig. Detta för att den inte har hjärtformad urringning. Vill du ha hjärtformad ringning bör klänningen vara minst vadlång. Om det ser vulgärt ut eller inte beror också mycket på bröststorlek.

http://nelly.com/se/kläder-för-kvinnor/kläder/festklänningar/sisters-point-913/gti-dress-913831-54/

Annars är tipset att leta efter kläningar som har empirskärning, som ex se bilden i bifogad länk.
    http://www.halens.se/kvinna-klader-klanningar-5449/klanning-237230/paging$1,27?oc=036
  • Anonym (nej 2)

Ingen av de klänningar du länkat passar på ett bröllop oavsett om du har sjal eller något annat över. Det är ofta finare att ha en klänning så man slipper ha en sjal på sig hela tiden för då döljs klänningen helt. Om man är kort så ser man ofta bara kortare ut i om man har tub-topp överdel satsa på något som går upp över halsen eller halterneck eller likande.
    Tänk på att på bröllop så är det många olika typer av människor även äldre människor så därför är det bra att ha något lite mer anständigt på sig.

Svar på tråden Passar denna klänning för en bröllopsgäst?