Smulan 89 skrev 2014-04-29 21:48:26 följande:
Jag tyckte klänningen var fin i den blå färgen. Den hade du kunnat ha på mitt bröllop. Modellen på bilden är 180 cm lång och då är den för kort för att passa på ett bröllop, men eftersom den kommer att på till knäna på dig, så skulle den helt klart fungera på ett bröllop. Det blir alltid gnäll angående urringningar och bara axlar när det kommer till bröllop. Jag hade en urringad och baraxlad bröllopsklänning och det var ingen som påpekade det. Jag hade heller ingen sjal eller något över i kyrkan. Jag frågade prästen extra eftersom jag vet att det är känsligt med bara axlar. Hon sa att bara jag inte tappar klänningen så är det inga problem.
Nu frågade inte TS i egenskap som Brud och om "passande bröllopsklänning", utan nu frågade TS i egenskap av gäst med klädkod kavaj och en passande klänning för just klädkod kavaj.
Bara för att prästen sa att det "är okey så länge klänningen inte ramlar av" är inte heller samma sak som att det är rätt och riktigt. Många präster är uppfostrade i vett och etikett och artighet, och vet med sig att baraxlade brudklänningar är populära och vet med sig att det finns de som skall stå brud kan ställa till med en jäkla scen om de inte få som de vill på "sin stora dag". Så många präster låter för kyrkofridens skull komma med ett s.k "okey" även om de inte är passande egentligen, bara för att de inte vill ha en scen från bruden.
Dessutom bara för att du sedan skulle anse att det var okey med att en gäst klädde sig på det sättet på DITT bröllop, med klädkod kavaj, så betyder det knappast att ditt bröllop är allmängiltigt för andra bröllop med klädkod kavaj. Skilj på "ditt" och "mitt".
Man vill ju känna sig fin även som gäst och det är ingen som tänker på vad de andra gästerna har på sig. Alla tittar på brudparet.
Verkligen? Bara för att du inte gör det så kan du inte sitta och säga att andra inte kommer att göra det. Du kan aldrig sitta och säga vad andra tänker på, när prästen maler på vid altaret och brudparet står där framme. Tankarna kan vandra i väg på andra håll iallafall.
TS om du gillar klänningen så ska du självklart köpa den. Den kan du dessutom ha många fler gånger senare. Jättefin klänning.
Ja att man kan ha klänningen många gånger kan man hålla med om.
Dock är det inte en klänning som skall bäras om man skall följa etikettsregeln "klädkod kavaj".
De vet de flesta som har det minsta hum om klädkoderna som finns, och därför sitter och avråder TS att använda någon av de tre klänningarna hon lagt in.