• Anonym (D)

Passar denna klänning för en bröllopsgäst?

Jag ska på bröllop i juni (klädkod kavaj) och har funderat på denna klänning:

nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/nly-trend-917/short-dreamy-dress-917560-1173/

Passar den för en bröllopsgäst? Den kommer att gå ned till knäna på mig och jag tänkte även ha en sjal under vigseln i kyrkan. Det jag är orolig över är att färgen i vissa ljusförhållanden skulle kunna misstas för vit.

• Svar på tråden Passar denna klänning för en bröllopsgäst?
  • Bling1975

Nu beror det väl mer på brudparet och vad de och ni brukar ha på sig vid festliga tillfällen. Klädkoden kavaj skiljer sig en hel del i olika kretsar.

Personligen så tycker jag att den är väldigt kort och dessutom baraxlad/urringad. Passar bättre på nattklubb än på bröllop. Men även där tycker jag att man kan välja mellan väldigt kort kjol eller väldigt bart upptill.

• smulpaj01

Åhhh...... vilken jättefin, den vill jag köpa till midsommar.

Om du är orolig över färgvalet tycker jag den i kobolt blå var jättefin också. Vad har du för ögon/hår/hud färg?

• Scoops
    Anonym (m) skrev 2014-04-29 20:37:01 följande:
    Tycker den var jättefin! Men kör en nätt kavaj över.
    Bra tips! :) Det finns en gammal regel som säger att antingen täcker man knäna eller axlarna för att vara lagom anständig ;) , så har du en sjal eller kavaj över så funkar den jättebra!
  • Kittten
    Bling1975 skrev 2014-04-29 20:44:32 följande:
    Nu beror det väl mer på brudparet och vad de och ni brukar ha på sig vid festliga tillfällen. Klädkoden kavaj skiljer sig en hel del i olika kretsar.

Personligen så tycker jag att den är väldigt kort och dessutom baraxlad/urringad. Passar bättre på nattklubb än på bröllop. Men även där tycker jag att man kan välja mellan väldigt kort kjol eller väldigt bart upptill.
    Nej, en klädkod kan inte ändras beroende på krets. Då skulle det helt förlora sin mening. 

"Kavaj är numera den minst strikta av vedertagna klädkoder. För män innebär det hel kostym, inte udda kavaj. Kostymen kan vara mörk eller ljus beroende på sammanhanget. Skjortan bör vara ljus. Fluga kan användas istället för slips. Kvinnor bär klänning, kjol, dräkt eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel och omkring knälång."
  • Anonym (.)

Nej. Verkligen inte. Och jag har svårt att se hur den kan gå till knäna på någon, ens en kort person.

• Anonym (ggg)

Nej ts den klänningen du föreslår passar inte alls på ett bröllop, med undantag om du inte vill väcka uppmärksamhet och se vulgär ut. I andra sammanhang skulle den absolut fungera, men inte på ett  bröllop.  Den här klänningen däremot tycker jag skulle passa bättre. Kanske dock i en annan färg än röd.  Den är inte så dyr heller, 674 kr och kan måttbeställas.

• Anonym (D)

Går man enligt måtten kommer den att sluta strax över knäna på mig. Jag är 157 cm lång. 

För den som frågade om mitt utseende är jag brunett med bruna ögon och en hudfärg som påminner om modellens.

Jag kanske ska tänka om valet då flera här verkar anse att den är opassande för ett bröllop :)

• Kittten
    Anonym (D) skrev 2014-04-29 21:03:54 följande:
    Går man enligt måtten kommer den att sluta strax över knäna på mig. Jag är 157 cm lång. 

För den som frågade om mitt utseende är jag brunett med bruna ögon och en hudfärg som påminner om modellens.

Jag kanske ska tänka om valet då flera här verkar anse att den är opassande för ett bröllop :)
    Det tycker jag låter klokt :) Klänningen är som sagt fin men passar inte alls på bröllop! 
Svar på tråden Passar denna klänning för en bröllopsgäst?