• F1990

hur ofta badar era barn?

Hur ofta badar ni era barn? Tycker min dotter blir jätte smutsig under en dag. Och hon badar och tvättar håret varje dag. Hört andra föräldrar som typ badar barnen en gång i veckan. :-/

• Svar på tråden hur ofta badar era barn?
  • Batmamba

Min treåring badar aldrig (förutom i sjön på sommaren). Hon är rädd för badkaret. En gång i veckan tvättar vi henne med tvättlappar (blöt frotté) och sköljer ur håret. Schampo har aldrig behövts. Händer och runt munnen tvättas flera gånger om dagen. Händerna med tvål. Till resten av kroppen räcker det än så länge med vatten.

• Batmamba

Glömde! Snippa o rumpa tvätttas också varje dag.

• Gredelina
    Batmamba skrev 2014-05-02 20:43:29 följande:
    Min treåring badar aldrig (förutom i sjön på sommaren). Hon är rädd för badkaret. En gång i veckan tvättar vi henne med tvättlappar (blöt frotté) och sköljer ur håret. Schampo har aldrig behövts. Händer och runt munnen tvättas flera gånger om dagen. Händerna med tvål. Till resten av kroppen räcker det än så länge med vatten.

I stjärten då??
  • Modernmom
    F1990 skrev 2014-05-02 20:40:00 följande:

Hon blir torr! Men smörjer med miniderm. blev helt chockad när jag hörde en mamma som sa att hon badade barnet en gång i veckan. Men har fattat att dom flesta badar inte varje dag. Tror inte dom torkar henne när hon kissat heller hon luktar INTE gott

Men ett barn som duschar varje dag och missar torkning efter toabesök luktar ju inte blommor, precis. Mina barn luktar verkligen inte äckligt, trots dusch en gång i veckan. De sköter toabesök jättebra också.
  • frökenelisabeth

Min son på snart två år badar nästan varje dag, kanske 6 ggr i veckan i snitt. Mest för att han gillar det. Hade säkert klarat sig med två gånger i veckan, men det skulle nog min man tycka var lite väl lite. Jag är inte så hysterisk själv med det, men gillar att duscha på morgonen, och då brukar vi ta sonen med i badet. 

• F1990

Jag torkar henne jätte noga hemma såklart. Men hon luktar alltid så illa när hon kommer från dagis. Så man kan ju undra...

• Batmamba
    Gredelina skrev 2014-05-02 20:44:42 följande:
    I stjärten då??

Med tvål, menar du? Vi har inte upplevt att det behövs. Men hon tvättas med vatten en eller två gånger om dagen och än så länge har hon varken varit magsjuk eller haft urinvägsinfektion. Det tolkar vi som att det funkar.
  • Aileen Allannah

Tja... Jag är en av "de där" som badar mina barn sällan. Varannan vecka kanske. Torkar och tvättar med tvättlapp och tvättkräm när det behövs, och självklart vid blöjbyte. Har de badat i lera krävs naturligtvis en dusch för att få bort allt, men vid normal nedsmutsning (yoghurtkladd och ketchup typ) räcker det med tvättlapp.

Badas och duschas de oftare blir de torra direkt och får eksem. Lätt val att göra då.

• Liljan77

Sonen är 8 år o duschar 4gg/v o badar 2 gång/v.
    Han spelar fotboll 2 kvällar o så i skolan 2 gånger.
    O så är han i simhallen 2gr/v. 

Han är jättetorr o har varit det sen jag gjorde misstaget att använda tvättlapparna på honom som liten.
    Här hemma snabb duschar/tvättar han sig med olja o håret tvättar han 1-2ggr/v.

Miniderm ger jag inte mycket för.
    Vi använder aloekrämen "Elias" för torr från bodystore o den hjälper så mycket mer.
    Fast den luktar inget vidare första sunden.

• Gredelina

Förlåt, men tycker verkligen vissa är riktigt grisiga. Smuts ska väl för fan inte behöva synas över allt för att det ska vara dags att tvätta?? Inte konstigt att vissa har ungar som är sjuka i förkylningar var och varannan vecka. Ungar snorar, leker med leksaker på dagis som alla hållt på med, vissa gräver sig i rumpan och får in bakterier under naglarna, osv osv, ja, förlåt, men jag tycker faktiskt det är riktigt äckligt.

Svar på tråden hur ofta badar era barn?