hur ofta badar era barn?
Hur ofta badar ni era barn? Tycker min dotter blir jätte smutsig under en dag. Och hon badar och tvättar håret varje dag. Hört andra föräldrar som typ badar barnen en gång i veckan. :-/
Hur ofta badar ni era barn? Tycker min dotter blir jätte smutsig under en dag. Och hon badar och tvättar håret varje dag. Hört andra föräldrar som typ badar barnen en gång i veckan. :-/
När mitt barn var i den åldern, en gång i veckan, håret likaså. Under sommaren gick det att duscha oftare, men vintertid så var det en gång i veckan. Som tonåring så duschar han varannan dag, precis som sina föräldrar, vi har alla torr hud Väldigt bra liknelse med det är med att jämföra underlivets slemhinnor med ögats Jag har inte använt tvål i mitt underliv på över 15 år (och därefter inte haft en enda svampinfektion och enligt min dåvarande gynekolog så blev mitt underliv friskare när jag slutade med tvål)
Jag har en 6åring varanna dag kör vi och e han skiten åker han in oftare. Han e noga med handhygienen o hålla sig hyffsat en i övrigt
Min treåring badar och tvättar håret två ggr / veckan. Däremot så tvättar hon ju händer o ansikte, fötter och rumpan ofta.
Lillan på elva månader ungefär samma.
Tycker inte dem luktar illa.
De badar oftast varannan dag. Ibland varje. På sommaren blir det så gott som varje dag. De använder såklart både tvål och schampo vid varje bad. Med bara vatten blir det ju inte riktigt rent.
Borstar såklart också tänderna morgon och kväll på treåringen och håret. Kläder byts varje dag ofta flera ggr.
Lillan har inga tänder än och knappt nåt hår heller men kläder byts minst tre ggr per dag pga allt kladdande med mat och sand och dylikt.
Basen är tre ggr i veckan, men kan det ju såklart behöva bli oftare om de blir skitiga eller liknande. De är i åldern 4-10 år
Jag skulle aldrig komma på idén att bada/duscha ett litet barn varje dag, och in synnerhet inte att utsätta dem för en massa schampoo, tvål och andra kemikalier dagligen! Stackars hud och hår!
Vår 3,5-åring badar ca var tredje dag, ibland var fjärde.
Det vi gör dagligen är att borsta tänder morgon och kväll, tvätta händer efter utelek och förskola, tvätta ansikte och snopp/rumpa innan läggdags. Det är den dagliga hygienen. Och den är fullt tillräcklig.
Sen badar/duschar han, som sagt, var tredje dag och då helt utan tvål/schampoo.
Och vår lilleman luktar gott och hans hår är mjukt och luktar jättegott.
Om ens barn luktar illa efter en dag på förskolan så kan man ju anta att den förskolan har bristande rutiner i städningen och kanske mögelproblem. Kolla upp det!
Jag vill inte att min son ska växa upp till en hygienfascist som tror att man måste duscha och parfymera sig flera gånger om dagen för att accepteras i samhället.