• F1990

hur ofta badar era barn?

Hur ofta badar ni era barn? Tycker min dotter blir jätte smutsig under en dag. Och hon badar och tvättar håret varje dag. Hört andra föräldrar som typ badar barnen en gång i veckan. :-/

• Svar på tråden hur ofta badar era barn?
  • Challe N

Ojojoj vilken hysteri! Barnhudar ska man vara rädd om, det behövs inte tvättas med tvål och schampo varje dag (med undantag om de smutsat ner sig så mycket så det inte går att tvätta bort vanligt men det fattar väl de allra flesta..?)

• Chetti

Min 2-åring badar en gång i veckan, duschas av vid behov och det räcker mer än väl.

Min 8 och 10-åring duschar varje dag innan skolan och badar söndagkväll. Detta är för att de är ständigt igång, svettas och så ganska mycket. Vill att de ska vara fräscha i skolan =)

blääääääääääää
  • frökenelisabeth
    sasso78 skrev 2014-05-03 13:21:18 följande:

Jag tycker det är äckligt att inte använda tvål o schampo när man badar. Jag anser inte att de blir rena annars. De är inte lortigare än nåt annat barn men jag vill att det ska kännasatt de har badat. Det känns fräschare helt enkelt.
    Det "känns" fräschare, men det ÄR inte fräschare. Tyvärr har vi ju vant oss vid att man ska tvätta sig med tvål/krämer varje dag, och jag känner mig också ofräsch om jag inte duschat eller bara tvättat med vatten. Dock stämmer min känsla inte med fakta - som är att man faktiskt inte behöver tvätta sig med tvål eller varje dag för att vara ren. 
  • sasso78
    frökenelisabeth skrev 2014-05-03 13:33:05 följande:
    Det "känns" fräschare, men det ÄR inte fräschare. Tyvärr har vi ju vant oss vid att man ska tvätta sig med tvål/krämer varje dag, och jag känner mig också ofräsch om jag inte duschat eller bara tvättat med vatten. Dock stämmer min känsla inte med fakta - som är att man faktiskt inte behöver tvätta sig med tvål eller varje dag för att vara ren. 

Jag anser och tycker det är fräschare med tvål o schampo.
  • frökenelisabeth
    sasso78 skrev 2014-05-03 13:37:46 följande:

Jag anser och tycker det är fräschare med tvål o schampo.
    Det gör de flesta, för det är så vi har vant oss. Inget konstigt med det - men att säga att det är ofräscht att tvätta utan tvål eller att bada två gånger i veckan är felaktigt, alldeles oavsett hur mycket vi "känner" att det är så det förhåller sig. Det ena är fakta, det andra känslor. 
  • nirakanna2

Sonen badar/duschar ibland dagligen, ibland en gång i veckan. Han älskar att bada/duscha och nu när overallen åkt av hamnar sandlådelorten etc på honom istället Håret tvättar han ca 1 gång/v. Det är långt ifrån alltid som han har tvål i badvattnet och han har tåligt skinn.

• Lucius Vorenus
    F1990 skrev 2014-05-03 08:48:57 följande:
    okej jag är iallafal övertygad om att barn behöver bada varje dag. Men men alla tänker väl inte som jag. Det gör att jag står fast vid bad varje kväll ännu hårdare. Eftersom min dotter umgås med ungar som tydligen bara badar en gång i veckan. Dom tar ju på varandra kramas och leker..

Tja... Jag är hellre restriktiv med badandet än sabbar mina döttrars underliv.
  • Bellsam

Mina barn älskar att bada men får göra det två gånger i veckan då de också duschar håret. Annars tvättar de händerna när de varit ute och rumpan när de gjort nr 2. De luktar inte illa eller är sjuka speciellt ofta.

• mamma 85

min son på 18 månader badar ca 2 ggr i veckan med babyschampo, oftare om han smutsat ner sig så det är svårt att tvätta bort i handfatet. varje morgon tvättar vi ansikte, händer och underliv och borstar tänderna. händer tvättas inför och efter varje måltid och om han varit ute och lekt, tvättar stjärten när han bajsat och varje kväll borstas tänderna. bortsett från när han hade skorv har han aldrig luktat illa i hår eller dylikt. 

• Natulcien
    weasley skrev 2014-05-03 12:48:08 följande:
    Hurra! Så otroligt vettigt. Nu älskar visserligen vår ettåring att bada/duscha och får göra det varje dag i princip, men jag använder verkligen tvål så sällan det bara går och schampoo har vi aldrig använt.
    Tycker det är hemskt när barn ska växa upp och tro att kroppslukt (inte svett utan vanlig doft från kroppen) är något fult som ska döljas av tvål, parfy, krämer och jag vet inte allt.
    Precis.
    Man får ju tänka ett steg längre också. Våra barn är ju de som ska leva i det framtida samhället, och att då lära dem att förgifta sitt eget samhälle med en massa kemikalier som spolas ut när man hysteriskt tvålar, schampoonerar och tvättar sina kläder varje dag, det är ren galenskap, och att göra dem en stor björntjänst.
Svar på tråden hur ofta badar era barn?