• F1990

hur ofta badar era barn?

Hur ofta badar ni era barn? Tycker min dotter blir jätte smutsig under en dag. Och hon badar och tvättar håret varje dag. Hört andra föräldrar som typ badar barnen en gång i veckan. :-/

• Svar på tråden hur ofta badar era barn?
  • Kokoala

Ni som svarar att "mina barn gillar inte att bada så då gör vi det väldigt sällan", låter ni era barn bestämma tandborstning och sånt också?

Jag håller med dig TS, här badas det varje/varannan dag för DET BEHÖVS! Smuts behöver inte nödvändigtvis synas för att finna där. Gör det till en rutin att sköta sin hygien :) 

• LitenLarv
    Gredelina skrev 2014-05-02 21:10:37 följande:
    Förlåt, men tycker verkligen vissa är riktigt grisiga. Smuts ska väl för fan inte behöva synas över allt för att det ska vara dags att tvätta?? Inte konstigt att vissa har ungar som är sjuka i förkylningar var och varannan vecka. Ungar snorar, leker med leksaker på dagis som alla hållt på med, vissa gräver sig i rumpan och får in bakterier under naglarna, osv osv, ja, förlåt, men jag tycker faktiskt det är riktigt äckligt.
    Vår son 3 år badar kanske en gång varannan eller var tredje vecka då vi också tvättar hans hår. Han duschas av med enbart vatten kanske en gång i veckan (då även håret men utan schampo). Dagligen torkas han av med tvättlappar i frotté med varmt vatten, solrosolja (till intimhygienen) och tvål och vatten till händerna efter toabesök och utelek. Han får rena kläder varje dag. Han är ren och fräsh, luktar rent och är inte mer sjuk än andra barn i hans ålder.

Att sköta sin hygien behöver inte nödvändigtvis innebära dusch eller bad. Det finns andra sätt att hålla sig ren på som dessutom är skonsammare både för huden och miljön.
    Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • Ref
    F1990 skrev 2014-05-02 21:41:00 följande:
    Vadå inte tvål i snippan? Inte ens parfymfri?
    Kanske därför hon luktar illa. Stackaren har väl svampinfektion eller ph balansen helt rubbad efter att få tvål i snippan varje dag. Läs på lite om det om du är osäker.
  • LitenLarv
    sasso78 skrev 2014-05-03 09:46:50 följande:

De badar oftast varannan dag. Ibland varje. På sommaren blir det så gott som varje dag.  De använder såklart både tvål och schampo vid varje bad.  Med bara vatten blir det ju inte  riktigt rent. 

Måste fråga vilken smuts dina barn måste ha tvål och schampo till för att tvätta bort var och varannan dag?

Det tvål och vatten gör är att lösa fetter. Jag har svårt att tro att den smuts man får på sig under en dag inte är vattenlöslig förutsatt att det inte är olja eller annat fett. Det enda tvålen och schampot åstadkommer när man använder det så ofta är att de tvättar bort hudens egen barriär.
  • LitenLarv
    Kokoala skrev 2014-05-03 10:29:59 följande:
    Ni som svarar att "mina barn gillar inte att bada så då gör vi det väldigt sällan", låter ni era barn bestämma tandborstning och sånt också?

Jag håller med dig TS, här badas det varje/varannan dag för DET BEHÖVS! Smuts behöver inte nödvändigtvis synas för att finna där. Gör det till en rutin att sköta sin hygien :) 
    Skillnaden är att man faktiskt kan tvätta sig och hålla sig ren på andra sätt än genom bad och dusch till skillnad mot tänderna som faktiskt måste borstas för att bli rena. Där finns liksom inga andra alternativ.
  • Ref

Min fyraåring duschar 3-4 gånger i veckan. Förr när han var livrädd blev det 1. Tvättar sällan håret med schampo, kanske 1 gång / månad. Håret är aldrig fett.

• Kokoala
    LitenLarv skrev 2014-05-03 11:25:29 följande:
    Skillnaden är att man faktiskt kan tvätta sig och hålla sig ren på andra sätt än genom bad och dusch till skillnad mot tänderna som faktiskt måste borstas för att bli rena. Där finns liksom inga andra alternativ.
    Absolut men sånt ser ju inte barn. Jag vill inte-mentaliteten = curling = kommer gå åt helvete.
  • Ref
    F1990 skrev 2014-05-03 08:48:57 följande:

okej jag är iallafal övertygad om att barn behöver bada varje dag. Men men alla tänker väl inte som jag. Det gör att jag står fast vid bad varje kväll ännu hårdare. Eftersom min dotter umgås med ungar som tydligen bara badar en gång i veckan. Dom tar ju på varandra kramas och leker..
    Så länge man sköter handhygienen på barnen så förstår jag inte hysterin. De finns bakterier precis överallt, inte bara på barn. så länge din dotter inte går runt och slickar på andra barn så behöver du inte oroa dig. 
  • LitenLarv
    Kokoala skrev 2014-05-03 11:29:42 följande:
    Absolut men sånt ser ju inte barn. Jag vill inte-mentaliteten = curling = kommer gå åt helvete.
    Du har rätt i att barn inte ser sånt men man kan faktiskt förklara för dem. Jag tycker att det känns fel att tvinga ett barn till något det finner obehagligt eller bara inte vill när det finns alternativ, bara för att man på något sätt ska visa sin makt.
  • Kokoala
    LitenLarv skrev 2014-05-03 11:39:45 följande:
    Du har rätt i att barn inte ser sånt men man kan faktiskt förklara för dem. Jag tycker att det känns fel att tvinga ett barn till något det finner obehagligt eller bara inte vill när det finns alternativ, bara för att man på något sätt ska visa sin makt.
    Då ser vi det lite olika. Duscha/bada är ett nödvändigt ont även för oss vuxna och man behöver absolut inte få vatten/tvål/schampo i ansiktet eller ha mycket vatten. Barnet kan få välja hur mycket/lite vatten, dusch/bad (finns badbalja att köpa om man inte har eget badkar) och om hen vill ha bubblor eller ej. Men bada/duscha ska man.
Svar på tråden hur ofta badar era barn?