• F1990

hur ofta badar era barn?

Hur ofta badar ni era barn? Tycker min dotter blir jätte smutsig under en dag. Och hon badar och tvättar håret varje dag. Hört andra föräldrar som typ badar barnen en gång i veckan. :-/

• Svar på tråden hur ofta badar era barn?
  • Aileen Allannah

Jag har att välja på att antingen duscha mina barn oftare eller få smörja med både kortisonkrämer och mjukgörande flera gånger om dagen. Vilket tror ni är bäst för huden?

Barnens läkare har också uttryckligen sagt ifrån att bada dem oftare än högst en gång i veckan. I övrigt kan man sköta hygienen på annat sätt. Men det kanske inte alla vet om, och blötlägger hela ungen i stället.

Ett barn som är livrädd för duschen eller badkaret tvingar jag inte heller, om det inte är absolut nödvändigt vid till exempel magsjuka. De kommer lära sig att det inte är farligt, och jag utsätter inte mina ungar för mer jobbiga saker än nödvändigt.

• weasley
    Natulcien skrev 2014-05-03 09:26:49 följande:
    Jag skulle aldrig komma på idén att bada/duscha ett litet barn varje dag, och in synnerhet inte att utsätta dem för en massa schampoo, tvål och andra kemikalier dagligen! Stackars hud och hår!

Vår 3,5-åring badar ca var tredje dag, ibland var fjärde.
    Det vi gör dagligen är att borsta tänder morgon och kväll, tvätta händer efter utelek och förskola, tvätta ansikte och snopp/rumpa innan läggdags. Det är den dagliga hygienen. Och den är fullt tillräcklig.

Sen badar/duschar han, som sagt, var tredje dag och då helt utan tvål/schampoo.

Och vår lilleman luktar gott och hans hår är mjukt och luktar jättegott.

Om ens barn luktar illa efter en dag på förskolan så kan man ju anta att den förskolan har bristande rutiner i städningen och kanske mögelproblem. Kolla upp det!

Jag vill inte att min son ska växa upp till en hygienfascist som tror att man måste duscha och parfymera sig flera gånger om dagen för att accepteras i samhället.
    Hurra! Så otroligt vettigt. Nu älskar visserligen vår ettåring att bada/duscha och får göra det varje dag i princip, men jag använder verkligen tvål så sällan det bara går och schampoo har vi aldrig använt.
    Tycker det är hemskt när barn ska växa upp och tro att kroppslukt (inte svett utan vanlig doft från kroppen) är något fult som ska döljas av tvål, parfy, krämer och jag vet inte allt.
  • Uffesson

Sonen på 10 mån badas en gång i v.

• frökenelisabeth
    F1990 skrev 2014-05-03 09:41:59 följande:

min dotter har väldigt lockogt hår. Borstar jag inte det efter varje bad är det saxen som gäller. För mig är det viktigt att min dotter är ren och fin! Vill inte att hon ser okammad eller ovårdad ut! Det är ju pinsamt också.
    Pinsamt för dig eller för henne?

Jag har inget emot att man borstar håret på barn. Men om mitt barn HATADE att borsta håret så skulle jag sannolikt välja bort den kampen, eftersom det bara handlar om utseende och pinsamhet för mig (mitt barn är bara två år så han struntar i om andra tycker han ser okammad ut, än så länge). Ju mer man låter barnen bestämma själva, desto lättare brukar det vara att få dem att acceptera att vissa saker bara måste göras. 

Tvätta sig då och då måste man göra. Borsta tänderna två gånger om dagen måste man göra. Det är inte till förhandling här heller, eftersom konsekvenserna kan bli rätt allvarliga. Konsekvensen av att mitt barn har rufsigt hår blir på sin höjd att vissa föräldrar som inte har nåt bättre för sig kanske tittar snett på mig och tycker jag är en slarvig mamma. Det kan jag ta. 
  • nozpa

Ju mer hon är ute (fint väder) ju oftare. Nu blir det varje dag, hela hon ser ut som en sandlåda. På vintern ca 3 ggr/veckan om det inte är så att hon smutsat ner sig.
    Det blir blandat med bad och dusch.

• Mamma och Mor

Dottern duschar 2-3 gånger i veckan som mest. Sonen, max 2 gånger i veckan. Sommartid blir det kanske att de på kvällen sköljer av sig nästan dagligen, men då utan schampo och tvål.

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • Sous

Sonen badar nästan varje kväll efter middagen eftersom han verkligen älskar att bada. Det är mysigt, han leker med sina leksaker i vattnet och sedan får vi ju smörja ofta eftersom han ju blir lite torr. Ett tag behövdes det verkligen eftersom han inte kunde äta utan att tömma skålen över huvudet, men nu är det ju mest kladd i ansiktet.

Hade han avskytt att bada hade det fått bli tvättlappar, och en tvagning vid handfatet istället. Varför bråka i onödan när det finns fullgoda alternativ?

• Guldrosen

Stackars barn som föds in i hygienhysterin. De stackars liven kommer nog att få problem med huden när de blir vuxna. Varför bada/duscha barnen varje dag och smeta in dem med massa olika krämer/lotioner för att huden inte ska torka? Jag tänker att det måste vara mycket hälsosammare att låta kroppen själv justera fuktigheten i huden, d v s själv producera det fett som huden behöver. Det är nog inte bara hygienhysterin som lett till att många barn är allergiska och/eller överkänsliga, det är nog städhysterin också. Jag tror inte allt är av ondo hur vi levde förr... det gäller bara att välja ut russinen från förr och införa de i vårt stressade liv idag. Jag tror inte att det är bra att lägga till ytterligare krav på barnen och oss själva att vi måste haka på denna hysterin för att anses som en bra människa. Det viktigaste är att vi är hela och rena.

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • Sous

Schampo har jag aldrig använt på honom, för övrigt, tvål om det verkligen behövs. Annars är alltså badet enbart varmt vatten.

• sasso78
    LitenLarv skrev 2014-05-03 11:23:02 följande:
    Måste fråga vilken smuts dina barn måste ha tvål och schampo till för att tvätta bort var och varannan dag?

Det tvål och vatten gör är att lösa fetter. Jag har svårt att tro att den smuts man får på sig under en dag inte är vattenlöslig förutsatt att det inte är olja eller annat fett. Det enda tvålen och schampot åstadkommer när man använder det så ofta är att de tvättar bort hudens egen barriär.

Jag tycker det är äckligt att inte använda tvål o schampo när man badar. Jag anser inte att de blir rena annars. De är inte lortigare än nåt annat barn men jag vill att det ska kännasatt de har badat. Det känns fräschare helt enkelt.
Svar på tråden hur ofta badar era barn?