hur ofta badar era barn?
Hur ofta badar ni era barn? Tycker min dotter blir jätte smutsig under en dag. Och hon badar och tvättar håret varje dag. Hört andra föräldrar som typ badar barnen en gång i veckan. :-/
Hur ofta badar ni era barn? Tycker min dotter blir jätte smutsig under en dag. Och hon badar och tvättar håret varje dag. Hört andra föräldrar som typ badar barnen en gång i veckan. :-/
Jag har att välja på att antingen duscha mina barn oftare eller få smörja med både kortisonkrämer och mjukgörande flera gånger om dagen. Vilket tror ni är bäst för huden?
Barnens läkare har också uttryckligen sagt ifrån att bada dem oftare än högst en gång i veckan. I övrigt kan man sköta hygienen på annat sätt. Men det kanske inte alla vet om, och blötlägger hela ungen i stället.
Ett barn som är livrädd för duschen eller badkaret tvingar jag inte heller, om det inte är absolut nödvändigt vid till exempel magsjuka. De kommer lära sig att det inte är farligt, och jag utsätter inte mina ungar för mer jobbiga saker än nödvändigt.
Sonen på 10 mån badas en gång i v.
Ju mer hon är ute (fint väder) ju oftare. Nu blir det varje dag, hela hon ser ut som en sandlåda. På vintern ca 3 ggr/veckan om det inte är så att hon smutsat ner sig.
Det blir blandat med bad och dusch.
Dottern duschar 2-3 gånger i veckan som mest. Sonen, max 2 gånger i veckan. Sommartid blir det kanske att de på kvällen sköljer av sig nästan dagligen, men då utan schampo och tvål.
Sonen badar nästan varje kväll efter middagen eftersom han verkligen älskar att bada. Det är mysigt, han leker med sina leksaker i vattnet och sedan får vi ju smörja ofta eftersom han ju blir lite torr. Ett tag behövdes det verkligen eftersom han inte kunde äta utan att tömma skålen över huvudet, men nu är det ju mest kladd i ansiktet.
Hade han avskytt att bada hade det fått bli tvättlappar, och en tvagning vid handfatet istället. Varför bråka i onödan när det finns fullgoda alternativ?
Stackars barn som föds in i hygienhysterin. De stackars liven kommer nog att få problem med huden när de blir vuxna. Varför bada/duscha barnen varje dag och smeta in dem med massa olika krämer/lotioner för att huden inte ska torka? Jag tänker att det måste vara mycket hälsosammare att låta kroppen själv justera fuktigheten i huden, d v s själv producera det fett som huden behöver. Det är nog inte bara hygienhysterin som lett till att många barn är allergiska och/eller överkänsliga, det är nog städhysterin också. Jag tror inte allt är av ondo hur vi levde förr... det gäller bara att välja ut russinen från förr och införa de i vårt stressade liv idag. Jag tror inte att det är bra att lägga till ytterligare krav på barnen och oss själva att vi måste haka på denna hysterin för att anses som en bra människa. Det viktigaste är att vi är hela och rena. ![]()
Schampo har jag aldrig använt på honom, för övrigt, tvål om det verkligen behövs. Annars är alltså badet enbart varmt vatten.