• F1990

hur ofta badar era barn?

Hur ofta badar ni era barn? Tycker min dotter blir jätte smutsig under en dag. Och hon badar och tvättar håret varje dag. Hört andra föräldrar som typ badar barnen en gång i veckan. :-/

• Svar på tråden hur ofta badar era barn?
  • Natulcien
    Kokoala skrev 2014-05-03 11:29:42 följande:
    Absolut men sånt ser ju inte barn. Jag vill inte-mentaliteten = curling = kommer gå åt helvete.
    Fast nu tror jag att jag du har fått begreppet curling om bakfoten. Att lyssna på, och tillmötesgå, ett barn som får panik av att bada och låta barnet slippa. Det är inte curling. Det är att respektera barnet. Man kan faktiskt rengöra genom att duscha eller tvätta med tvättlpappar instället. Att ständigt köra över sitt barn skapar bara dålig självkänsla hos barnet.
  • Natulcien
    sasso78 skrev 2014-05-03 13:21:18 följande:

Jag tycker det är äckligt att inte använda tvål o schampo när man badar. Jag anser inte att de blir rena annars. De är inte lortigare än nåt annat barn men jag vill att det ska kännasatt de har badat. Det känns fräschare helt enkelt.
    Du vill att det ska "kännas" att de har badat? Ska de lukta parfym då, eller hur menar du?
    Vi badar sonen i enbart vatten, och hans hud är otroligt mjuk. I synnerhet direkt efter bad. Och han luktar jättegott. Rent och fräscht.
  • Drake M

Vår 3-åring duschar/badar 1-2 ggr i veckan. Det är precis lagom för henne

• Mrs Oikari

Båda mina killar, (3,5 och snart två år gamla) badar varje dag efter middagen. Jag har badat tillsammans (ja jag är naken med mina barn!) med dem sedan de var någon månad gamla. Så det har blivit lite av en grej. En rutin. Vi badar tillsammans för att killarna älskar det. Tvättar dem med duschcreme och schampo max ett par ggr i veckan. Annars bara vatten. De har aldrig haft problem med torr hud. Och skulle de få det ändras förstås den rutinen. Jag brukar faktiskt fundera på hur länge jag kommer bada tillsammans med dem egentligen Antar att de säger till när de inte vill ha med mamma längre. Hah.

En av anledningarna till att vi började bada varje dag är att de har levt sina första år i ett tropiskt klimat. Vi badade i pool lr hav varje dag och blev smutsiga av att springa runt lättklädda hela dagarna.

Så, här handlar det inte om renlighetshysteri utan rutin och skoj! Kidsen vet att efter middag är det bad. Efter bad är det sängen. Och så går allt lätt som en plätt.

• sasso78
    Natulcien skrev 2014-05-03 14:59:28 följande:
    Du vill att det ska "kännas" att de har badat? Ska de lukta parfym då, eller hur menar du?
    Vi badar sonen i enbart vatten, och hans hud är otroligt mjuk. I synnerhet direkt efter bad. Och han luktar jättegott. Rent och fräscht.
    Nej inte partym men det ska lukta RENT, dvs jag vill känna scampo och tvåldoft.  Det tycker inte jag det gör om man bara tvättar sig med vatten...  Helt ok om det känns rent för dig men för mig gör det inte det.

• mepetite

Beroende på hur pass skitiga de blir på förskolan. Men 2 går i veckan i varjefall. Inte varje dag då skulle min son bli jättetorr stackaren

• LitenLarv
    sasso78 skrev 2014-05-03 15:09:59 följande:
    Nej inte partym men det ska lukta RENT, dvs jag vill känna scampo och tvåldoft.  Det tycker inte jag det gör om man bara tvättar sig med vatten...  Helt ok om det känns rent för dig men för mig gör det inte det.

Jag vill känna lukten av min son, inte av tvål och schampo.
    Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • Vinterankan

Jag tror faktiskt att om man badar/duschar sina barn för ofta när de är små så kan det ju vara så att man är så van att det luktar tvål och parfymer att man misstar parfymdoft för att man då luktar rent och vanlig människodoft för smutsigt. Vi har parfymfria tvättmedel, jag använder inte parfym och det gör ju att vi inte är vana att känna parfym hela tiden och missta det för renhet och allt annat för illaluktande smutsighet.

• sextiotalist

När jag tänker efter, så luktade mitt ex inte gott, det vare en konstig doft som endast kunde döljas av rakvatten. Han duschade varje dag, helst ett par gånger per dag, men luktade aldrig fräscht Min sambo duschar som oss, ett par ggr i veckan och använder inget rakvatten, ingen parfym och jag tror aldrig jag känt att han luktar illa.

• iknasi

Dottern är 2 mån men jag badar henne 3-4ggr i veckan anv ju babyprodukter oparfymerade som ska vara bra för huden & håret. En gång i veckan låter ju inte direkt fräscht men men alla gör väl olika.

Svar på tråden hur ofta badar era barn?