• F1990

hur ofta badar era barn?

Hur ofta badar ni era barn? Tycker min dotter blir jätte smutsig under en dag. Och hon badar och tvättar håret varje dag. Hört andra föräldrar som typ badar barnen en gång i veckan. :-/

• Svar på tråden hur ofta badar era barn?
  • Gredelina
    sextiotalist skrev 2014-05-04 09:09:54 följande:
    För övrigt, du tror att detta råd som BVC ger kommer från ingenstans. Det finns ingen orsak till att man säger det, utan endast för att de vill att barn ska vara snuskiga. Jag tycker du ska ta kontakt med en hudläkare och fråga honom vad han/hon anser som överdrivet tvättande och då kanske du också kan få en lektion hur en hud är uppbyggd och hur detta stora organ skyddar vår kropp  

Vi har inte fått det rådet, bara i början, typ första månaden. Sen bada med babyolja.
  • Batmamba

Det är klart att barnen luktar förskola när de kommer därifrån, precis som de luktar farmor när de varit hos henne, gran när de lekt i skogen och mamma/pappa när de varit hemma. Men det är ju ingen ohygienisk smuts som måste tvättas bort. Kroppslukt från svett tex är inte heller ohygienisk, men visst kan den vara otrevlig.

Man kan tycka att viss lukt eller smuts är otrevlig, men det behöver inte betyda att den är farlig/ger sjukdomar. Jag tvättar tex av giftfri målarfärg från mitt barns händer och byter tröjan om hon spillt lite filmjölk på den, men det har mer med fåfänga att göra än hygien.

• mamma 86
    levainuet skrev 2014-05-04 08:42:46 följande:
    Våran 15-månaders har alltid badat/duschat varje dag. Har hört rådet från BVC att bada barnet en gång i veckan. Men det är ju riktigt vidrigt. I så fall måste man ju ändå tvätta rumpor och annat så det är lika att bada/duscha av barnet på en gång.

Våran solstråle har heller inte torkat ut av bad/duschning varje dag som det påstås.

Vet en del som bara badar ungarna en gång/vecka eftersom  bvc sagt att man ska göra så, riktigt snuskigt faktiskt. Stackars barn.

Stackars barn som blir söndertvättat. Alla barn är dessutom inga lortgrisar.
  • sextiotalist
    Gredelina skrev 2014-05-04 09:22:11 följande:

Vi har inte fått det rådet, bara i början, typ första månaden. Sen bada med babyolja.
    Vi fick rådet att inte bada max en gång i veckan, efter första läkarbesöket. Då de observerade att han hade torr hud (fast det hade jag räknat ut på egen hand innan dess).
    Och jag har fått liknande råd av läkare rörande min egen hud (men då max 2-3 ggr i veckan).
  • EvelinasSyster

Vår 15-månaders badar ungefär 1 gång i veckan. Ibland mer sällan än så tom. Tvättar håret varannan vecka. Hon doftar ljuuuvligt Hjärta Hon är en riktig torris ändå så kan inte föreställa mig hur torr hon skulle vara ifall hon badades varenda dag...

• Aileen Allannah

EvelinasSyster - du har fel. Ditt barn luktar illa och är snuskigt. Och du som förälder är ännu värre, stackars barn! Hellre ett barn med hud som sandpapper än ett barn som luktar ILLA!

Eller hur var det nu..?

• EnAnonumius
    malca skrev 2014-05-03 23:47:24 följande:
    Sverige har tydligen flest människor med allergier i världen... Har ingen källa på detta, men det var något som diskuterades mellan några läkare i släkten under gårdagens middag, så ni som vill kolla upp siffror får göra det på egen hand. Vet inte om det är sant, men det finns iaf många allergiker i Sverige och betydligt fler har det blivit de senaste årtiondena och det är ju inte särskilt svårt att räkna ut vad det beror på utan att behöva läsa ett gäng vetenskapliga rapporter i ämnet... (ökad/överdriven rengöring/hygien för er som ändå inte kopplar).

Så jag är ju en av dem som anser att man inte ska gå till överdrift med tvättande, antibacande, städning osv.
    7-månaderskillen badar var 3-5:e dag men tvättar händer, armhålor, ansikte, veck osv med tvättlapp dagligen/flera gånger per dag eftersom han blir så smutsig där.
    4-åringen brukade bada varannan dag vilket jag egentligen tyckte var för ofta, men han ville det själv. Sen blev det lite mer sällan när vi flyttade och bebisen kom plus att vi bara har dusch nu och en liten badbalja. I samband med det fick han en förhudsinfektion, vilket tydligen är vanligt bland småpojkar som ofta har trång förhud, och bästa sättet att få bukt med det är att bada, så nu är det bad varannan dag igen så snoppen ska må bra. Hårtvätt blir väl 1 ggr/vecka, och så tvättar man ju självklart händerna efter toa, när man har vart ute samt vid behov och munnen/ansiktet när det blir smutsigt.

Vi behöver ju faktiskt en viss grad av bakterier och smuts för att kunna bygga upp ett immunsystem och inte bli sjuka så fort nån hostar eller nyser i vår närhet. Mina barn är nästan aldrig sjuka och de jag känner som håller på att tvätta och sprita jämt å ständigt har iaf ett betydligt sämre immunförsvar.
    Precis..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Kokoala
    Natulcien skrev 2014-05-03 14:57:57 följande:
    Fast nu tror jag att jag du har fått begreppet curling om bakfoten. Att lyssna på, och tillmötesgå, ett barn som får panik av att bada och låta barnet slippa. Det är inte curling. Det är att respektera barnet. Man kan faktiskt rengöra genom att duscha eller tvätta med tvättlpappar instället. Att ständigt köra över sitt barn skapar bara dålig självkänsla hos barnet.
    Då tycker vi olika. Alla vardagliga saker, så som tandborstning, hygien, äta bra och vara artig ska falla sig naturligt hela livet och då är det viktigt att lösa det från start. Tvättlappar och sånt kan jag förstå till ett spädbarn men inte till ett större barn. Då kompromissar jag hellre. Typ duscha eller bada? Bubblor eller inte bubblor? Mycket vatten eller liten vatten? Men duscha ska dem.
  • sextiotalist
    Kokoala skrev 2014-05-04 12:03:09 följande:
    Då tycker vi olika. Alla vardagliga saker, så som tandborstning, hygien, äta bra och vara artig ska falla sig naturligt hela livet och då är det viktigt att lösa det från start. Tvättlappar och sånt kan jag förstå till ett spädbarn men inte till ett större barn. Då kompromissar jag hellre. Typ duscha eller bada? Bubblor eller inte bubblor? Mycket vatten eller liten vatten? Men duscha ska dem.
    Du låter som en från en tidigare generation än vad jag tillhör Skulle du tvinga dina barn och duscha även om de hade fått problemhud pga för mycket duschande (väldigt vanligt idag)
    Att äta bra känns om det skulle vara min mormor som sagt det. För mig har det viktigaste varit att mitt barn ätit (var svår med mat som liten) och att inte överäta (man ska lära sig att lyssna på sin kropp)
    Artighet hänger ihop med att respektera andra och läsa av sociala koder och ibland måste man hjälpa barnet med det
  • Batmamba
    sasso78 skrev 2014-05-03 20:11:20 följande:

Håller med. Nästintill ofräscht. De som bara använder vatten kan inte bli lika rena som de dom använder tvål o schampo.

Får bara hoppas att de använder tvål när de tvättar händerna på barnen efter toalett besök tex.
    Javisst, tvål på händerna är ett måste.

Men jag är nyfiken, vad är det för skadlig smuts era barn (eller ni själva!) ofta får på tex magen som inte är vattenlösligt?
Svar på tråden hur ofta badar era barn?