hur ofta badar era barn?
Hur ofta badar ni era barn? Tycker min dotter blir jätte smutsig under en dag. Och hon badar och tvättar håret varje dag. Hört andra föräldrar som typ badar barnen en gång i veckan. :-/
Hur ofta badar ni era barn? Tycker min dotter blir jätte smutsig under en dag. Och hon badar och tvättar håret varje dag. Hört andra föräldrar som typ badar barnen en gång i veckan. :-/
Vi badar vår minsta varje dag på vardagarna när han varit på förskolan. Det behövs pga att han oftast har sand i håret och luktar matrester när han kommit hem, särskilt när han ätit fisk
. När vi är lediga och bara varit hemma behövs det inte lika ofta. Vi använder då bara tvål och lotion/olja med naturliga ingredienser. Han har aldrig haft eksem eller varit särskilt "torr". Vi tvättar även alltid av rumpan/snoppen på honom efter vi tagit av nattblöjan på morgonen.
Den stora tjejen (9 år)är självgående vad gäller tvätt/bad och dusch samt tandborstning och sköter det själv. Hon tvättar sitt hår varannan/var tredje dag.
Inget av våra barn har aldrig någonsin haft eksem och luktar oftast rent.
Jag blir förvånad när jag läser att en del föräldrar aldrig använder schampo eller tvål på sina barn. Det är det man blir ren av, vatten i sig löser oftast ingen smuts. 
oftast varje dag men minst varannan dag. Tvättar håret två gånger i veckan.
Jag fattar inte vad ni har för bild av rent? Ska ungen lukta tvål och schampo för att vara tillräckligt rena? Och kläderna sköljmedel? Ingen skulle gissa att mina barn duschar eller badar så sällan som de gör, de är alltid rena och luktar barn. Förutom direkt efter middagen, då de är rätt kladdiga i ansiktet, vilket tvättas bort med tvättlapp.
Behöver man smörja in huden efter bad så badar man för ofta.
Det är inte ofräscht att inte duscha varje dag för ett litet barn, de svettas inte så som vuxna kan göra.
Ts om din dotter luktar så illa efter förskolan hade jag försökt ta reda på varför, du duschar ju henne varje dag och ändå luktar hon. Min 6-åring har aldrig luktat illa, hon duschar ca 2 ggr i veckan (och vid behov såklart). Hennes hår är väldigt krulligt och tvättar vi det mer än 2 ggr i veckan blir det inte bra alls. Det är inte bra för håret att tvättas varje dag.
Och tvål i snippan ska man aldrig ha. som min gyn säger så är den självrengörande :)
Händer och ansikte tvättas varje dag så smutsig är hon inte. Tvättar underliv och rumpan ofta också samt fötterna nästan varje kväll (hon hatar strumpor så blir ofta smutsig om fötterna)
2-3 gånger i veckan.
Jag säger inte att någon gör fel som inte badar sina barn varenda dag. Men varannan vecka som någon skrev är väl lite väl? Visst kan man stå och tvätta med nån tvättlapp eller så men det verkar ganska opraktiskt tycker jag.
Jag skrev varannan vecka. Och om du läst mina inlägg så har jag ganska noga förklarat varför.