• F1990

hur ofta badar era barn?

Hur ofta badar ni era barn? Tycker min dotter blir jätte smutsig under en dag. Och hon badar och tvättar håret varje dag. Hört andra föräldrar som typ badar barnen en gång i veckan. :-/

• Svar på tråden hur ofta badar era barn?
  • Ojvadduärbra

Mina barn badar i badkaret en gång i veckan, brukar bli lördag eller söndagkväll.

Duschar dock ca 2-3 gånger i veckan utöver det. Under sommaren blir det oftare då man badar i pool eller hav.

Men den stora på 12 år duschar i stort sett vare dag, hon tränar ofta så det behövs.

Men dom små tvättar håret med schampoo och balsam 2 gånger i veckan, ibland en.

Händer, fötter, ansikte och stjärten tvättas dock varje dag.

Jag tycker inte att man som så liten behöver duscha/ bada varje dag.

• BinaBurner

Äldsta barnet, tre år, älskar att duscha och gör så alltid efter dagis och vid behov, gärna väldigt väldigt länge. Alltså 3-7 dagar per vecka. Jag använder en hårdtvål av oliv på honom, både i håret (snaggad) och på kroppen eftersom det verkar mest skonsamt. Lilla barnet, två månader, sköljer vi som hastigast av i duschen eller handfatet en eller två gånger per vecka. Ett spädbarn blir ju inte smutsigt på samma sätt och dessutom så torkar vi av henne noga varje morgon.

• Lindyn

Min dotter har haft väldiga problem med sin hud och badar på sin höjd en gång varannan månad - om ens det.

Duschar kanske 2 ggr, ibland 3 ggr, i veckan. (måste smörjas varje dag 2-3 ggr . plus även medicineras(dagligen)- extra vid badhus besök som kanske sker 2-3 ggr per år)

Annars får hon tvätta sej. Lite lätt på morgonen och mer noggrant på kvällen. . .

• Gredelina
    Modernmom skrev 2014-05-02 21:15:34 följande:
    Åh, vännen! Du har missuppfattat! Det är verkligen tvärtom! Grannarnas sex barn badas och rengörs varje dag, spritas hysteriskt och byter kläder inför lek osv. Våra barn duschar en gång i veckan, byter kläder när de är smutsiga, vilket i och för sig är varje dag, tvättar händerna med tvål och vatten när de ska. Gissa vilken familj som ligger i magsjuka, förkylningar och annat oftast? Grannfamiljen. Gissa vilken familj som stoppar magsjuka vid en person, trots att vi är sex personer på en toalett? Vi. Gissa vilken familj som knappt har några vab-dagar? Vi. Att vara för hysterisk med tvätt, dusch och sprit slår fullkomligt ut kroppens egna möjlighet att hålla sig frisk.

Men snälla lilla du. Jag pratar generellt, allt kretsar inte kring din lilla familj, och din lilla familj är en fjärt i rymden jömfört med hur många familjer som finns i världen. Eftersom du måste förklara så utförligt så verkar jag ha träffat en öm tå. Jag har inte missuppfattat det jag ser med egna ögon. Det räcker att jag läser här hur äckliga en del är.
  • Gredelina
    F1990 skrev 2014-05-02 21:39:03 följande:
    Ni som badar barnen en gång i veckan hur ofta byter ni lakan då?

" Aldrig, för de blir inte skitiga" hahha, inväntar den kommentaren,
  • mamma 86
    F1990 skrev 2014-05-03 17:05:06 följande:
    men klart att hon luktar! Hon ligger i sandlåda och kravlar runt. Hon springer runt och barn svettas visst! Hon spiller mjöl och annat på sig som luktar. Dagis lukt är det värsta som finns. Om ni förstår vilken lukt jag menar.

Vaddå klart hon luktar. Min dotter har aldrig luktat illa och inte heller någon av barnen på förskolan där jag jobbar. Sand luktar i vanliga fall inte illa dessutom. Verkar inte vara nån trevlig förskola din dotter går på.
  • Gredelina
    mamma 86 skrev 2014-05-03 23:31:07 följande:
    Vaddå klart hon luktar. Min dotter har aldrig luktat illa och inte heller någon av barnen på förskolan där jag jobbar. Sand luktar i vanliga fall inte illa dessutom. Verkar inte vara nån trevlig förskola din dotter går på.

Jag får tyvärr säga att jag inte håller med dig. Även om sand inte luktar är det en ganska vanlig plats att få springmask ifrån, barnen är barn. De ska leka, gräva, få i sig sand, och säg den unge som inte har sand i hårbotten efter en dag ute på förskolans gård. ;) Jag tycker också att barn luktar lite speciellt efter dagis även om den är fräsch. Lite blandning mellan plastmatta, mellanmjölk och just, utelek. Det kanske helt enkelt är du som inte upplever det så, och det är ju bra för dig insåfall, då slipper di uppleva det. :)
  • mamma 86
    F1990 skrev 2014-05-03 17:05:06 följande:
    men klart att hon luktar! Hon ligger i sandlåda och kravlar runt. Hon springer runt och barn svettas visst! Hon spiller mjöl och annat på sig som luktar. Dagis lukt är det värsta som finns. Om ni förstår vilken lukt jag menar.

Så din dotters svett luktar som en vuxen? Svetten rinner av henne vid ansträngning? Skrev inte att barn inte kan svettas men i vanliga fall svettas de inte på samma sätt. En hormonstörning kan vara en orsak.
  • mamma 86
    Gredelina skrev 2014-05-03 23:37:27 följande:
    Jag får tyvärr säga att jag inte håller med dig. Även om sand inte luktar är det en ganska vanlig plats att få springmask ifrån, barnen är barn. De ska leka, gräva, få i sig sand, och säg den unge som inte har sand i hårbotten efter en dag ute på förskolans gård. ;) Jag tycker också att barn luktar lite speciellt efter dagis även om den är fräsch. Lite blandning mellan plastmatta, mellanmjölk och just, utelek. Det kanske helt enkelt är du som inte upplever det så, och det är ju bra för dig insåfall, då slipper di uppleva det. :)

Eller så går hon på en icke äcklig förskola. Springmask har de inte haft på de åren hon gått där. Om du läser ordentligt så reagerar jag på att ta skriver att hon luktar illa eftersom hon rullar runt i sand bland annat. Och det brukar man inte lukta illa av.
  • Gredelina
    mamma 86 skrev 2014-05-03 23:41:27 följande:
    Eller så går hon på en icke äcklig förskola. Springmask har de inte haft på de åren hon gått där. Om du läser ordentligt så reagerar jag på att ta skriver att hon luktar illa eftersom hon rullar runt i sand bland annat. Och det brukar man inte lukta illa av.

Du har inte tänkt på att man kan uppleva dofter olika? Springmask har inget att göra med hur fräsch en skola är.
Svar på tråden hur ofta badar era barn?