• F1990

hur ofta badar era barn?

Hur ofta badar ni era barn? Tycker min dotter blir jätte smutsig under en dag. Och hon badar och tvättar håret varje dag. Hört andra föräldrar som typ badar barnen en gång i veckan. :-/

• Svar på tråden hur ofta badar era barn?
  • Vinterankan
    F1990 skrev 2014-05-03 17:05:06 följande:
    men klart att hon luktar! Hon ligger i sandlåda och kravlar runt. Hon springer runt och barn svettas visst! Hon spiller mjöl och annat på sig som luktar. Dagis lukt är det värsta som finns. Om ni förstår vilken lukt jag menar.

Kan det inte vara så att du är så van vid tvåldoften att du misstar det för att lukta illa så fort alla konstgjorda dofter försvinner?
  • Natulcien
    sasso78 skrev 2014-05-03 15:09:59 följande:
    Nej inte partym men det ska lukta RENT, dvs jag vill känna scampo och tvåldoft.  Det tycker inte jag det gör om man bara tvättar sig med vatten...  Helt ok om det känns rent för dig men för mig gör det inte det.

Mhm...ja, min son luktar godare är parfymerad tvål i alla fall.
  • Johan75

Badar i princip varje dag, men det är för att hon älskar att bada. Tvättar håret? Det har hon nog aldrig gjort ännu. 

Behold, i come as a thief.
  • mammastitch

Mina barn badar och tvättar håret ca 1gg/vecka. Om de behöver badar de någon extra gång (oftast på sommaren när de kommer hem som sandtroll från dagis/skola). Om de badar/duschar oftare, så blir de väldigt torra i skinnet. De tycker inte alls om att bli insmorda, så det gör vi endast i yttresta nödfall...

• F1990
    Vinterankan skrev 2014-05-03 18:18:07 följande:
    Kan det inte vara så att du är så van vid tvåldoften att du misstar det för att lukta illa så fort alla konstgjorda dofter försvinner?

jag andvänder parfymfritt på henne. Jag vet inte om det är så att det är något på min dotters förskola helt enkelt inte luktar gott. För hon luktar faktiskt illa! Tycker jag iallafal.
  • Natulcien
    ascorbinsyra skrev 2014-05-03 16:23:15 följande:
    Jag blir förvånad när jag läser att en del föräldrar aldrig använder schampo eller tvål på sina barn. Det är det man blir ren av, vatten i sig löser oftast ingen smuts. Förvånad
    Varför är det så konstigt? Man använder ju inte tvål på en bebis (förhoppningsvis) så varför skulle man göra det på en 3-åring?
    Vår 3-åring luktar gott, har kanonfin hud, och mjukt fint hr som luktar gott. Av enbart vatten. Så jo, man blir ren. Det är han ett levande exempel på. Glad

Jag blir mer förvånad över alla som tvålar och schamponerar som galningar. Var är det de barnen har fått på sig som inte vatten kan skölja av, undrar jag? Tjära?
  • Natulcien
    F1990 skrev 2014-05-03 17:15:26 följande:
    Jag duschar varje dag! Ibland 2 gånger om jag tränar och jag luktar då inte illa! Skulle aldrig gå ut någonstans utan att ta en dusch.
    Oj. Vill du verkligen överföra den värderingen på dina barn? Att man inte kan vistas ute om man inte har duschat?
  • F1990
    Natulcien skrev 2014-05-03 18:30:44 följande:
    Oj. Vill du verkligen överföra den värderingen på dina barn? Att man inte kan vistas ute om man inte har duschat?

Absolut inget fel att vara ren, fattar inte riktigt hur du menar med värderingar? ?
  • Natulcien
    F1990 skrev 2014-05-03 18:56:44 följande:

Absolut inget fel att vara ren, fattar inte riktigt hur du menar med värderingar? ?
    Jag har aldrig skrivit att det är fel att vara ren. Vi är också rena i vår familj.
    Det jag syftade på var "skulle aldrig gå ut någonstans utan att ta en dusch." Det är ju en värdering. Att det är hemskt och fult att inte vara nyduschad och lukta parfym jämt.
  • F1990

Jag har inte sagt att det är hemst att inte vara nyduschad. Dessutom andvänder jag inte parfym. Men jag känner mig ofräsch om jag inte duschar på morgonen. Fattar inte varför det skulle vara något dåligt att överföra på sina barn.

Svar på tråden hur ofta badar era barn?