• F1990

hur ofta badar era barn?

Hur ofta badar ni era barn? Tycker min dotter blir jätte smutsig under en dag. Och hon badar och tvättar håret varje dag. Hört andra föräldrar som typ badar barnen en gång i veckan. :-/

• Svar på tråden hur ofta badar era barn?
  • Natulcien
    F1990 skrev 2014-05-03 19:39:54 följande:
    Jag har inte sagt att det är hemst att inte vara nyduschad. Dessutom andvänder jag inte parfym. Men jag känner mig ofräsch om jag inte duschar på morgonen. Fattar inte varför det skulle vara något dåligt att överföra på sina barn.
    Jag syftar inte på parfym som i eau de parfume, utan på den parfym som finns i tvålar och schampoon. Det är ju den som luktar.
    Nej, alla har vi olika värderingar och idéer om vad som är viktigt. Själv tycker jag att det är viktigt att min son blir miljömedveten och i det ingår att inte förbrukar kopiösa mängder vatten och kemikalier. Det är ju våra barn som ska leva i den framtida miljön.
  • megsi

Man kanske inte behöver använda tvål på hela kroppen men just på sommaren när barnen blir mer smutsiga på hela kroppen kan det väl vara fräscht att duscha av barnet men kanske inte tvåla allt.

• minerva123

Vår 14-månaders badar aldrig eftersom han ända sedan han föddes varit panikrädd för att sänkas ner i vatten. Jag har aldrig sett någon anledning till att tvinga honom, det lär knappast göra honom mindre rädd. Han duschar 2 gånger i veckan med hårtvätt (oftare om håret ser ut som klister efter maten). Rumpa/snopp sköljer vi efter varje bajs, dvs varje dag. Alltid handtvätt efter utelek eller ÖF. Och såklart tvätta ansikte/händer efter maten. Använder olja och oparfymerade produkter för jag vill inte att han ska lukta rengöringsprodukter. Han ska lukta sig själv, dvs ingenting!

F ö tror jag inte att jag skulle bada honom ens om jag kunde. Har alltid tyckt att det är lite guckigt att sitta i sitt eget smutsvatten... Mycket fräschare med dusch.

• sasso78
    Natulcien skrev 2014-05-03 18:22:50 följande:
    Mhm...ja, min son luktar godare är parfymerad tvål i alla fall.

Jaha okej.
  • sasso78
    ascorbinsyra skrev 2014-05-03 16:23:15 följande:
    Jag blir förvånad när jag läser att en del föräldrar aldrig använder schampo eller tvål på sina barn. Det är det man blir ren av, vatten i sig löser oftast ingen smuts. 

Håller med. Nästintill ofräscht. De som bara använder vatten kan inte bli lika rena som de dom använder tvål o schampo.

Får bara hoppas att de använder tvål när de tvättar händerna på barnen efter toalett besök tex.
  • violatricolor

Minst en gång i veckan. I övrigt bestämmer min tvååring själv. Ibland vill hon bada flera gånger per dag och ibland inte alls. I perioder har bad varit det bästa hon vetat och hon har skrikit och gråtit förtvivlat när man tagit upp henne efter en timme men just nu finns mycket annat som är kul också.

• Errol Flynn

Mina barn duschar nog nästan dagligen. Sand i håret och svarta i ansiktet är inte ovanligt när jag hämtar.
    Mina barn älskar att lukta gott. De vill ha nuxe guldolja i ansiktet för det glittrar och Bodyshops mango bodybutter efter duschen. Och marockansk olja i håret. Och gärna ett sprut parfym på tröjan vid festligare tillfällen.

Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • violatricolor
    violatricolor skrev 2014-05-03 20:11:42 följande:
    Minst en gång i veckan. I övrigt bestämmer min tvååring själv. Ibland vill hon bada flera gånger per dag och ibland inte alls. I perioder har bad varit det bästa hon vetat och hon har skrikit och gråtit förtvivlat när man tagit upp henne efter en timme men just nu finns mycket annat som är kul också.
    Ska tillägga att hon får bada ofta för att hon älskar det och att hon INTE blir torr. Hade hon haft benägenhet att bli torr hade vi minskat på baden givetvis.
  • spirituality

Mina barn (sex och sju år) duschar och tvättar håret två gånger i veckan, oftare vid behov. Tvättar av händer, mun och stjärt varje dag.

Svar på tråden hur ofta badar era barn?