• F1990

hur ofta badar era barn?

Hur ofta badar ni era barn? Tycker min dotter blir jätte smutsig under en dag. Och hon badar och tvättar håret varje dag. Hört andra föräldrar som typ badar barnen en gång i veckan. :-/

• Svar på tråden hur ofta badar era barn?
  • sextiotalist
    Kokoala skrev 2014-05-04 12:30:01 följande:
    Problemhud har jag aldrig varit med om då man har babyolja i badet och smörjer in efteråt med exempelvis miniderm och en droppe babyolja. Rena och mjuka barn :) Och det är ju väldigt tragiskt att "äta bra" är något du kopplar med din mormor. Behöver jag förklara varför? Förmodligen. För att det ÄR viktigt att barn får i sig bra mat (mycket viktigare än för en vuxen) samt att det underlättar för dem i framtiden om de får smaka på allt redan från början. Tvinga gör jag inte men smaka är viktigt. Hur ska de annars kunna säga om de gillar det eller ej?

En frisk hud behöver inte smörjas in efteråt. Behöver man smörja in barnet efteråt, så har man antingen badat sönder huden eller så är det ett barn med torr hud från början (och då ska det inte badas varje dag)

Sedan jag minskat med duschandet behöver jag endast under de kallaste (och torraste) dagarna smörja in min hud och då endast smalbenen.

• Dimitra

Min 5-åring badar nästan dagligen, ibland flera gånger under en dag. Använder aldrig tvål eller schampo.

The Dimitra universe.
  • Kokoala
    Natulcien skrev 2014-05-04 12:49:25 följande:
    Ja, vi tycker väldigt olika. Att tvinga barn som panikskriker ner i ett bad och att tvinga i dem mat, det anser jag är extremt respektlöst mot barnet och lär skada dess självkänsla på djupet.

Men visst...bara barnet äter bra och bockar och niger så kanske självkänslan inte är så viktig..? Alla har vi olika prioriteringar.

Haha gulle. Skulle aldrig tvinga ett hysteriskt barn till något överhuvudtaget. Som jag skrivit i tidigare inlägg så är jag helt för kompromissa men det är oerhört viktigt att lära att mat är gott och viktigt och vatten inte är ett dugg farligt.
  • EvelinasSyster
    Aileen Allannah skrev 2014-05-04 09:45:51 följande:
    EvelinasSyster - du har fel. Ditt barn luktar illa och är snuskigt. Och du som förälder är ännu värre, stackars barn! Hellre ett barn med hud som sandpapper än ett barn som luktar ILLA!

Eller hur var det nu..?

Hahha men eller hur, alla i hennes närhet måste ju ha fel på luktsinnet...
  • sextiotalist
    Kokoala skrev 2014-05-04 12:24:04 följande:
    Tack vilken komplimang :) Är född på 90-talet och har jobbat med barn flera år. Har ju gått åt helvete för föräldrar födda på främst 80-talet men också slutet av 70-talet så numera är ju ungarna totalt söndercurlade och största "intresset" är att leka med sin ipad och säga åt föräldrarna vad hen vill ha för mat.

Nåja, jag är lite äldre och har en tonåring idag. Men jag skulle inte ta det som en komplimang, jag är uppfostrad på detta sätt och nej, inget som jag ville ta med mig när jag själv fick barn. Snarare ser jag det som ett avskräckande exempel.

• Solrosens
    iknasi skrev 2014-05-03 15:46:46 följande:
    Dottern är 2 mån men jag badar henne 3-4ggr i veckan anv ju babyprodukter oparfymerade som ska vara bra för huden & håret. En gång i veckan låter ju inte direkt fräscht men men alla gör väl olika.

Wow badar du din nyfödda bebis FYRA gånger i veckan? Bebisar blir ju inte ens smutsiga.
  • Batmamba
    Solrosens skrev 2014-05-04 14:00:05 följande:

Wow badar du din nyfödda bebis FYRA gånger i veckan? Bebisar blir ju inte ens smutsiga.
    Min bebis blev smutsig. Det var mjölk och kräk bakom öronen, i armhålorna, mellan dubbelhakorna, you name it! Hela hemmet var stänkmålat med kräk när jag tänker efter...

Fast vi nöjde oss med att torka bort kräket (från såväl inredning som barn) med en trasa där vi såg att det behövdes.
  • Natulcien
    Kokoala skrev 2014-05-04 13:10:43 följande:

Haha gulle. Skulle aldrig tvinga ett hysteriskt barn till något överhuvudtaget. Som jag skrivit i tidigare inlägg så är jag helt för kompromissa men det är oerhört viktigt att lära att mat är gott och viktigt och vatten inte är ett dugg farligt.
    Fast nyss ansåg du ju att man skulle bada barn mot deras vilja..?

Att lära sig att mat är bra och gott är något helt annat. Det är jag helt för. Vår son på 3,5 år äter allt och mycket. Och vi äter varierat och näringsrikt och gör ingen specialmat, utan man äter det som serveras. Så är jag uppfostrad och det vill jag föra vidare till sonen.
    Men när han, en period, fick panik av badkar så skulle jag aldrig ha kommit på tanken att tvångsbada honom. Då tvättade vi honom med tvättlappar under en period. Det gick bra det med.

Det kan vara farligt att stirra sig blind på principer. Det viktigaste, när man har barn, är att man är flexibel.
  • Natulcien
    iknasi skrev 2014-05-03 15:46:46 följande:
    Dottern är 2 mån men jag badar henne 3-4ggr i veckan smile1.gif anv ju babyprodukter oparfymerade som ska vara bra för huden & håret. En gång i veckan låter ju inte direkt fräscht men men alla gör väl olika.
    Fast det allra bästa för hud och hår, när det gäller ett spädbarn, det är ju att inte hålla på att bada för ofta och använda produkter. Man behöver inga produkter alls till den sån liten. Det är ju bara säljargument att de ska vara "bra för hud och hår".
    En 2 månaders räcker det om man badar nån gång i veckan, eller varannan vecka.
Svar på tråden hur ofta badar era barn?