• marie 1983

Bf mars 2015

Hejsan ja plussade igår har Bf omkring 1/3 är det fler så kan vi följas åt :)

• Svar på tråden Bf mars 2015
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2014-08-29 07:26:25 följande:
    Det var lite samma för mig, enligt ultraljudets datum så blev tillverkningsdatumet dagen efter jag skulle haft mens. Jag blev igångsatt två dagar innan bf pga att vattnet minskade. Och fast hon var bara en dag tidig enligt ultraljud och en vecka sen enligt mens så vägde hon inte ens tre kilo, så jag tror att hon helt enkelt är en liten tjej. För fortfarande som strax 15 månader har hon kläder i storlek 74.
    Tror det var samma för mig, hon var liten helt enkelt. Utifrån min senaste mens kom hon 17 dagar över tiden och enligt RUL 8 dagar över tiden och hon vägde ändå bara precis över 3 kg.
  • Lejonhierta

Jag vet ju exakt så när som på någon timme när mitt barn blev till eftersom vi gjort ivf, ändå säger ultraljudet att den är ett-två dygn yngre. Inte mycket att oroa sig för, det intressanta är att de så beslutsamt går efter vad ul säger, även i mitt fall. Men jag fick ju tillbakatvådagarsodlat och det hade delat sig korrekt för den tiden. Så vissa växer olika, bara sjukvården som har svårt att erkänna det ;)

• Lavish
    Lejonhierta skrev 2014-08-29 10:20:24 följande:

Jag vet ju exakt så när som på någon timme när mitt barn blev till eftersom vi gjort ivf, ändå säger ultraljudet att den är ett-två dygn yngre. Inte mycket att oroa sig för, det intressanta är att de så beslutsamt går efter vad ul säger, även i mitt fall. Men jag fick ju tillbakatvådagarsodlat och det hade delat sig korrekt för den tiden. Så vissa växer olika, bara sjukvården som har svårt att erkänna det ;)

Ja alltså som sagt, dom beräknar ju utifrån längd från huvud till rumpa samt skallens diameter eller nått i den stilen.

Eftersom det är allmänt känt att det finns en stor variation på hur långa bebisar är och hur stora huvuden de har när de föds, även fullgångna, så skiljer det sig ju rimligen några mm hit eller dit redan nu. 

Men med tanke på att mitt första barn var väldigt stort blev jag ju inte direkt skitglad över att få BF tidigarelagt 4 dagar och befruktningen lagd så tidigt att det inte låter rimligt. Blir säkert en stor unge igen :-I
  • Lejonhierta

Ujja, mina har diffat ett hekto från lättast till tyngst så alla har i princip vägt 3100 g, tre var 48 cm och en var 47 cm. Återstår att se hur denna blir.

• bb2014

Vecka 11+4 idag! Var på KUB igår och allt såg bra ut. Hen var riktigt livlig i magen! Fick 1/3700, så inte "toppresultat" men inte heller lågt så det känns bra och jag är inte orolig. Har fortfarande bf 15/3, men vi har ju gjort IVF så vårt "tillverkningsdatum" är exakt :)

Men alla skämtar om midsommar då vi gjorde äggplock måndagen efter midsommar :)

Nu har jag äntligen semester så nu reser vi bort för sol och bad i 3 veckor!

Mår inte alls illa längre utan tvärtom riktigt bra! Så just nu känns allt toppen!

Beklagar verkligen till er som fått missfall!

Och kämpa på alla ni som mår illa eller har andra krämpor.

• bb2014

I Stockholm är de jättenoga att inte ändra Bf pga storlek vid UL när man gjort IVF. Man ver ju när befruktningen skedde och en cell delar sig oavsett när den fäster.

Det är befruktningen som är det viktiga.

Fick till och med brev från min IVF läkare att ta med till BM ang. det.

Annars blir statistiken fel ang. att IVF ger för tidigt födda barn om barnet t.ex är litet så bm flyttar fram bf och så föds barnet vid egentliga bf, men ses som förtidigt född.

Likaså kan man gå över tiden mer än man ska.

Nu var personalen på Mama Mia jättebra och väl insatta i IVF så varken bm eller UL-bm har pratat om nått annan bf.

Har hört att det är olika i olika Landsting. Men tänker man på vad konsekvenserna blir för forskning, statistik ang. IVF så kan det göra en hel del.

• bb2014

21% diff + eller - i tillväxt har jag läst är normalt. Känns ju sjukt om alla barn skulle vara exakt. :)

Tror, som du säger Lejonhierta, att jag på KUB-UL låg på 11+1 i längd när jag var 11+2 ...men hon gick på mina datum.

(Och 11+3 är jag ju i idag!)

• Tjejen01

Idag var jag och min blivande sambo på KUB-UL. Det gick väldigt bra, 1 på 20 000 så det verkar vara ett friskt barn som sprattlade mycket! Vi fick dessutom med oss 5 bilder från UL, underbart! 

• Skumbollen
    Tjejen01 skrev 2014-09-01 15:22:04 följande:

Idag var jag och min blivande sambo på KUB-UL. Det gick väldigt bra, 1 på 20 000 så det verkar vara ett friskt barn som sprattlade mycket! Vi fick dessutom med oss 5 bilder från UL, underbart! 

Vad skönt! Får jag fråga hur gammal du är?