• marie 1983

Bf mars 2015

Hejsan ja plussade igår har Bf omkring 1/3 är det fler så kan vi följas åt :)

• Svar på tråden Bf mars 2015
  • Annette79
    Hallon16 skrev 2014-07-23 10:44:48 följande:

Alla ni som besväras av illamående och kräkningar. Hur fungerar det att jobba för er del? Igår kväll började jag må riktigt illa och har kräkts flera gånger efter det. Har svårt att få i mig både mat och dryck. Jag har semester nu men börjar jobba igen den 4 augusti. Har svårt att tro att jag klarar av mitt arbete som är väldigt stressigt och tungt. Har inte fått tid förrän den 8 augusti hos barnmorskan. Hur gör ni andra? Kan man vända sig till sin husläkare för att ev. få medicin mot illamående? Någon som vet?

Jag fick Lergigan och Lergigan Comp utskrivet förra graviditeten mot illamående av min dr på mvc... Postafen har jag oxå prövat men funkade inte för mig, har även fått primperan utskrivet av min dr men dom gillade jag inte (OBS, det är inte bra att ta dessa (primperan) i slutet av grav men i början skall det vara okey om dr skriver ut och doserar) så jag skulle rekommendera Lergiganen... Hoppas du mår bättre snart :)
  • Kpax

Efter ett par veckor av konstant, men väldigt lindrigt, illamående åkte jag på två riktiga skitdagar. Kräktes och mådde riktigt dåligt heeela tiden, och Postafen hjälpte inte ett dugg, jag blev bara komatrött (lika bra det, så kunde jag sova bort dagarna).

Idag mår jag jättebra, och jag hoppas att det är normalt att det svänger så, och att jag slipper illamåendet i fortsättningen.

Fick tid hos bm på måndag, då går jag in i vecka 9 :)

• lisenlisen
    Stjärnhimmeln skrev 2014-07-23 12:51:19 följande:
    Ang kub, är det inte en risk när de tar fostervattenprov? För det gör dom väl vid kub. Diskuterade detta med andra vid min förra grav men minns inte allt helt hundra.
    Nej de tar inte fostervattensprov. Det är riskabelt och det är inte många som väljer att göra det. Brukar vara äldre kvinnor som har större risk att få ett barn med DS. 

Vid Kub (kombinerat ultraljud blodprov) gör de  ett UL och mäter nacken på bebisen samt tar blodprov. 
  • HoppasHoppas1

Hej!

Jag hoppar gärna in här, om det är ok?! Jag har också beräknad BF i mars 2015.... om jag inte har räknat helt fel.
    Har fått tid hos BM för "samtalet" 5 augusti.
    Kan fortfarande inte fatta att jag är gravid

• Yllraz

Jag va prick 30 när jag gjorde kub på första barnet. Och valde inte att göra det pga av risker utan såg det som en extra chans att få se det lilla pyret typ <3

Nu är jag 31 och tänker göra det även denna gång :)

• Petra 334

Jag åt både lergigan Comp och primperan de sista månaderna av förra grav. Men är primperan verkligen receptfritt?

• lisenlisen
    Yllraz skrev 2014-07-23 14:11:13 följande:

Jag va prick 30 när jag gjorde kub på första barnet. Och valde inte att göra det pga av risker utan såg det som en extra chans att få se det lilla pyret typ <3

Nu är jag 31 och tänker göra det även denna gång :)

Vad jag vet ska det inte finnas några risker med Kub. Det jag menade med risker var fostervattensprov. 
  • lisenlisen
    Petra 334 skrev 2014-07-23 14:35:03 följande:

Jag åt både lergigan Comp och primperan de sista månaderna av förra grav. Men är primperan verkligen receptfritt?

Jag har tagit primperan sen jag var 16 och har aldrig fått det receptfritt. 
  • Yllraz
    lisenlisen skrev 2014-07-23 14:38:46 följande:
    Vad jag vet ska det inte finnas några risker med Kub. Det jag menade med risker var fostervattensprov. 
    Nej!! Alltså jag menar att jag gjorde kub för att se pyret. Alltså inte för att det fanns risker för Downs syndrome. :)
  • Uppsara
    Hallon16 skrev 2014-07-22 21:07:12 följande:

Vad kul! Vilken barnmorskemottagning har du valt? Jag tänkte ringa i morgon, men har noll koll på vilken jag ska välja :)

Verkligen dålig kombination ;) Jag har helt tappat aptiten och känt en otrolig trötthet hela dagen. Första dagen jag faktiskt känner några grav-symtom. 

Bor också i Uppsala, gick på Årsta förra gången men väljer nog Hjärtat denna gång. När bör man ringa? Är i v 6+4
Svar på tråden Bf mars 2015