• marie 1983

Bf mars 2015

Hejsan ja plussade igår har Bf omkring 1/3 är det fler så kan vi följas åt :)

• Svar på tråden Bf mars 2015
  • Villhaenbebbe

Hej hopp!

Jag har också BF i mars 2015, den 26 mars om jag räknat rätt :)

Här är också lite blandade känslor från min sambo, jag vet att han är glad och ser fram emot det, men samtidigt är han så oerhört rädd att han ska vara en dålig pappa. Men jag vet att det kommer vända snart. Jag har aldrig mött någon så snäll och underbar som min sambo - så är helt säker på att han blir en fantastisk pappa. 

Jag är i alla fall överlyckig, men väldigt rädd för missfall eller att någon ska vara fel, men det är väl en ganska normal oro :)

• Pyret 85
    Villhaenbebbe skrev 2014-07-23 08:25:31 följande:

Hej hopp!

Jag har också BF i mars 2015, den 26 mars om jag räknat rätt :)

Här är också lite blandade känslor från min sambo, jag vet att han är glad och ser fram emot det, men samtidigt är han så oerhört rädd att han ska vara en dålig pappa. Men jag vet att det kommer vända snart. Jag har aldrig mött någon så snäll och underbar som min sambo - så är helt säker på att han blir en fantastisk pappa. 

Jag är i alla fall överlyckig, men väldigt rädd för missfall eller att någon ska vara fel, men det är väl en ganska normal oro :)

Ja missfall oroar jag också mig lite grann för.
  • lisenlisen
    RoZ29 skrev 2014-07-23 07:57:51 följande:
    Jag har också (räknat på det själv) bf 13mars.

Jag började få symtom för ett par dagar sen, trött konstant, molande värk i magen och jätteömma bröst plus att dom rackarna har tyvärr blivit större men det är väl bara att förbereda sig för att dom kommer bli mycket större framöver ????

Ny på alla dessa förkortningar men VUL?
    För min del är tröttheten det värsta just nu! Mår lite illa på kvällarna och har molvärk ibland - inte lika mkt som i v 6 dock. Mina bröst var mest ömma i v 5 faktiskt - dagarna innan jag plussade. 

Haha ja de lär ju bli något större! Hoppas inte för stora bara! 

VUL - vaginalt ultraljud
    RUL - rutinultraljud
    UL - ultraljud
  • RoZ29

Tack för hjälpen med förkortningarna ;)

Har två andra funderingar.

1. Om både jag och pappan till barnen är under 30, har en frisk släkt i båda leden bör man ändå göra ett KUB test? Vad tycker ni?

2. Jag tränar rätt mycket (3-4ggr/v) plus ett väldigt tungt och aktivt jobb, plus cyklar dagligen ca 1 mil om dagen. Är detta nått som kan påverka riskerna för missfall? Förr brukade jag ta ut mig tills jag va helt död på träningspassen och det kändes jätteskönt, men nu vågar inte riktigt göra det för jag är oroligt för om det påverkar forstret. Är det så?

• lisenlisen
    RoZ29 skrev 2014-07-23 09:23:42 följande:

Tack för hjälpen med förkortningarna ;)

Har två andra funderingar.

1. Om både jag och pappan till barnen är under 30, har en frisk släkt i båda leden bör man ändå göra ett KUB test? Vad tycker ni?

2. Jag tränar rätt mycket (3-4ggr/v) plus ett väldigt tungt och aktivt jobb, plus cyklar dagligen ca 1 mil om dagen. Är detta nått som kan påverka riskerna för missfall? Förr brukade jag ta ut mig tills jag va helt död på träningspassen och det kändes jätteskönt, men nu vågar inte riktigt göra det för jag är oroligt för om det påverkar forstret. Är det så?

Hej!

Hade själv samma funderingar.

Jag vill nog göra KUB-test. Är 27, min man är strax över 30. Men det finns väl ingen risk med att göra det så man kan väl lika gärna göra det?

Jag kollade också upp det där med träning och som jag har förstått det beror det på hur mycket man tränade innan man blev gravid - har du fysiken så ska det tydligen inte va någon fara. Men jag tror ändå att man ska varva ner lite i alla fall. Ring och prata med en BM och se vad hon säger. 

Aporpå träning vid graviditet så läste jag om en tjej som är tyngdlyfterska och lyfte ända till dagen innan BF: 

http://well.blogs.nytimes.com/2013/09/24/pregnant-weight-lifter-stirs-debate/?_php=true&_type=blogs&_r=0 
  • Hallon16

Alla ni som besväras av illamående och kräkningar. Hur fungerar det att jobba för er del? Igår kväll började jag må riktigt illa och har kräkts flera gånger efter det. Har svårt att få i mig både mat och dryck. Jag har semester nu men börjar jobba igen den 4 augusti. Har svårt att tro att jag klarar av mitt arbete som är väldigt stressigt och tungt. Har inte fått tid förrän den 8 augusti hos barnmorskan. Hur gör ni andra? Kan man vända sig till sin husläkare för att ev. få medicin mot illamående? Någon som vet?

• skarlsson84

Primperan finns recept fritt på apoteket mot illamående det hade jag första veckorna:) o sen köpte jag ett må illa armband från clearblue som funkar superbra:)

• Lejonhierta
    Hallon16 skrev 2014-07-23 10:44:48 följande:

Alla ni som besväras av illamående och kräkningar. Hur fungerar det att jobba för er del? Igår kväll började jag må riktigt illa och har kräkts flera gånger efter det. Har svårt att få i mig både mat och dryck. Jag har semester nu men börjar jobba igen den 4 augusti. Har svårt att tro att jag klarar av mitt arbete som är väldigt stressigt och tungt. Har inte fått tid förrän den 8 augusti hos barnmorskan. Hur gör ni andra? Kan man vända sig till sin husläkare för att ev. få medicin mot illamående? Någon som vet?

Du kan köpa pstafen receptfritt på apoteket. Var ju hos bm i fredags och det är just postafen de rekommenderar i första hand.
  • Stjärnhimmeln
    lisenlisen skrev 2014-07-23 09:54:27 följande:
    Hej!

Hade själv samma funderingar.

Jag vill nog göra KUB-test. Är 27, min man är strax över 30. Men det finns väl ingen risk med att göra det så man kan väl lika gärna göra det?

Jag kollade också upp det där med träning och som jag har förstått det beror det på hur mycket man tränade innan man blev gravid - har du fysiken så ska det tydligen inte va någon fara. Men jag tror ändå att man ska varva ner lite i alla fall. Ring och prata med en BM och se vad hon säger. 

Aporpå träning vid graviditet så läste jag om en tjej som är tyngdlyfterska och lyfte ända till dagen innan BF: 

http://well.blogs.nytimes.com/2013/09/24/pregnant-weight-lifter-stirs-debate/?_php=true&_type=blogs&_r=0 
    Ang kub, är det inte en risk när de tar fostervattenprov? För det gör dom väl vid kub. Diskuterade detta med andra vid min förra grav men minns inte allt helt hundra.
Svar på tråden Bf mars 2015