• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • Kela1981

Hur gör ni förresten med barnmaten? Köpa färdig i burk eller göra själv?

Jag har tänkt mig att göra själv och har hittills svängt ihop lite grönsakspureer, tänkte prova göra köttpure idag :)

Från det att hon blir 6 månader och börjar äta hela portioner så kommer jag att ge henne mat från Childfood Factory. Det är ekologisk barnmat som förvaras i frysen. Känns på något sätt bättre än burkarna som ser ut som geggamojja ;) Eller så kanske jag fortsätter göra egen mat, vem vet. Men jag har aldrig direkt varit någon mästerkock så vi får väl se :)

• Asjak
    Axo skrev 2014-11-13 09:24:29 följande:

Vet inte hur tidigt det är, hans storebror satt själv när han var 3 månader ungefär.

Han äter en portion gröt vid 18, sen äter han 210 ml ersättning vid 19.30 ungefär och brukar normalt somna när han äter.

Känns lite dumt att ta över varje gång han blir ledsen, men samtidigt kan man ju inte sitta i soffan och lyssna på när han skriker bara för att.

Tre månader? Helt själv?

Då måste han väl vart den tidigaste bebisen ngnsin :)

Hur tränade du dom att sitta?

Ja har kuddar och filtar runt henne och håller henne runt midjan så hon själv får hålla uppe en del av kroppen
  • Asjak
    Kela1981 skrev 2014-11-14 10:36:28 följande:

Jag har tänkt mig att göra själv och har hittills svängt ihop lite grönsakspureer, tänkte prova göra köttpure idag :)

Från det att hon blir 6 månader och börjar äta hela portioner så kommer jag att ge henne mat från Childfood Factory. Det är ekologisk barnmat som förvaras i frysen. Känns på något sätt bättre än burkarna som ser ut som geggamojja ;) Eller så kanske jag fortsätter göra egen mat, vem vet. Men jag har aldrig direkt varit någon mästerkock så vi får väl se :)

Usch stackars liten hoppas hon kryar på sig snabbt!

Jag är så nervös för dom där sprutorna hos bvc, jag blir nästan svimfärdig haha vra energi för min lilla :)

Ang mat så rekommenderade min bvc att inte mata henne fören hon va 6 månader, utan tills dess skulle hon få smaka vår mat på fingrarna.

Risken fanns sa hon att hon kan vägra flaskan i värsta fall och då blir det svårt att få i henne tillräckligt m näring
  • smalljey
    Kela1981 skrev 2014-11-14 10:36:28 följande:

Vi ger henne gröt till frukost eller kvällsmål, och barnmatsburkarna har vi köpt Hipp som är ekologiska, inga konstigheter i alls. Känner inte att jag har tid, lust och ork att bli supermamma och stå och laga själv. Så jag kollar noga vad burkarna innehåller bara har inte gett så mkt sån mat än men ska försöka trappa upp mer och mer dagtid så hon får bort matbehovet på natten.
  • soffipropp1987
    smalljey skrev 2014-11-14 13:27:43 följande:
    Vi ger henne gröt till frukost eller kvällsmål, och barnmatsburkarna har vi köpt Hipp som är ekologiska, inga konstigheter i alls. Känner inte att jag har tid, lust och ork att bli supermamma och stå och laga själv. Så jag kollar noga vad burkarna innehåller bara smile1.gif har inte gett så mkt sån mat än men ska försöka trappa upp mer och mer dagtid så hon får bort matbehovet på natten.
    Jag har gjort precis som du smalljey! Gröt på fm. och köpt ekologiska burkar, bra när dom bara ska smaka lite ju! Har fungerat jättebra med gröten innan och jag har ökat till nästan en hel smakportion men nu kommer gröten knappt in i munnen, det åker ut lika fort....

Någon som har nåt bra knep för att få maten att stanna i munnen?
  • Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-11-14 14:23:29 följande:
    Jag har gjort precis som du smalljey! Gröt på fm. och köpt ekologiska burkar, bra när dom bara ska smaka lite ju! Har fungerat jättebra med gröten innan och jag har ökat till nästan en hel smakportion men nu kommer gröten knappt in i munnen, det åker ut lika fort....

Någon som har nåt bra knep för att få maten att stanna i munnen?
    Kan du inte ha nån mumsig fruktpure på gröten? Jag ger katrinplommon mest för magens skull men hon tycker det är gott också :) Kanske byta gröt? Jag gav Sempers gröt innan och det funkade ett tag sen var det tvärstopp så jag bytte till nestle istället och den är lenare i konsistensen så den slinker ner fint nu ;)

Jag ger gröt på kvällen som det är nu och tycker att hon oftast sover bättre då. På eftermiddagen vid 4 brukar hon få lite fruktpure men tänkte börja ge henne lite gröt på morgonen också plus lite lunch vid 12-snåret. Ger såklart ersättning först så maten inte konkurrerar ut flaskan :)
  • Amalian83
    Kela1981 skrev 2014-11-14 18:10:16 följande:
    Kan du inte ha nån mumsig fruktpure på gröten? Jag ger katrinplommon mest för magens skull men hon tycker det är gott också :) Kanske byta gröt? Jag gav Sempers gröt innan och det funkade ett tag sen var det tvärstopp så jag bytte till nestle istället och den är lenare i konsistensen så den slinker ner fint nu ;)

Jag ger gröt på kvällen som det är nu och tycker att hon oftast sover bättre då. På eftermiddagen vid 4 brukar hon få lite fruktpure men tänkte börja ge henne lite gröt på morgonen också plus lite lunch vid 12-snåret. Ger såklart ersättning först så maten inte konkurrerar ut flaskan :)
    Eftersom du skrev i ett tidigare inlägg att du vill ge din bebis ekologisk barnmat tänkte jag bara säga det att vad jag har sett är det palmolja i nestles gröt. Kanske det bara är i Norge de säljer den med palmolja, men ta en extra titt på ingredienslistan ändå tycker jag.

Palmolja är sällan ekologiskt och är dessutom hög på mättad fett. Semper är palmoljefritt.
  • soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2014-11-14 18:10:16 följande:

Jag vill helst försöka att undvika frukt ett tag, det kommer han ju vilja äta ändå, kommer inte bli så svårt att introducera det eftersom det är sött. Kan kanske kanske sträcka mig till katrinplommonen. Kör på sempers havregröt just nu så kanske ska prova ett annat märke son du säger :)
  • Axo
    Asjak skrev 2014-11-14 12:16:13 följande:

Tre månader? Helt själv?

Då måste han väl vart den tidigaste bebisen ngnsin :)

Hur tränade du dom att sitta?

Ja har kuddar och filtar runt henne och håller henne runt midjan så hon själv får hålla uppe en del av kroppen

Har för mig att han var runt 3 månader.

Har inte tränat något särskilt, utan de båda har alltid velat sitta i famnen istället för att ligga och har suttit i matstolen ganska tidigt.

Jag lägger också kuddar runt när jag lämnar honom sittandes på golvet för han kan ju fortfarande välta
  • LovaViola

Vad snabba ni är på att ge mat till era små.. (Inget fel i det) men det jag hunnit härhemma (endast smak från mitt finger då) är lite kokt morot, avocado och banan.. :) jag går väldigt långsamt fram! Känner inte att jag behöver stressa på detta med smakportionerna, även fast det såklart är lite spännande! Gröt får det väl bli nån tesked av snart!

Ni som inte vaccinerat era barn.. Kommer ni att göra det eller avstår ni helt? Vi har nu fått en tid för den första sprutan (den som annars tas vid tre månader) då kommer hon vara fem månader.. Har då valt bort en av sprutorna (den med hepatit B och pneumokocker). Men nu börjar jag vela igen. Vet inte om jag vill ha det där ändå :/ åh dumma mig vad jag tycker att det här känns svårt fortfarande! Hur gör ni andra?

Svar på tråden Junibebisar 2014