• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • Kela1981
    Amalian83 skrev 2014-11-14 19:35:10 följande:
    Eftersom du skrev i ett tidigare inlägg att du vill ge din bebis ekologisk barnmat tänkte jag bara säga det att vad jag har sett är det palmolja i nestles gröt. Kanske det bara är i Norge de säljer den med palmolja, men ta en extra titt på ingredienslistan ändå tycker jag.

Palmolja är sällan ekologiskt och är dessutom hög på mättad fett. Semper är palmoljefritt.
    Tack, det har jag inte tänkt på. Ska kolla paketen men hoppas på palmoljefri gröt för hon tycker ju så mycket om den :(
  • smalljey
    LovaViola skrev 2014-11-14 21:58:04 följande:

Vad snabba ni är på att ge mat till era små.. (Inget fel i det) men det jag hunnit härhemma (endast smak från mitt finger då) är lite kokt morot, avocado och banan.. :) jag går väldigt långsamt fram! Känner inte att jag behöver stressa på detta med smakportionerna, även fast det såklart är lite spännande! Gröt får det väl bli nån tesked av snart!

Ni som inte vaccinerat era barn.. Kommer ni att göra det eller avstår ni helt? Vi har nu fått en tid för den första sprutan (den som annars tas vid tre månader) då kommer hon vara fem månader.. Har då valt bort en av sprutorna (den med hepatit B och pneumokocker). Men nu börjar jag vela igen. Vet inte om jag vill ha det där ändå :/ åh dumma mig vad jag tycker att det här känns svårt fortfarande! Hur gör ni andra?

Det är nog inte helt fel att gå långsamt fram heller tror jag. Vi vill gärna skynda på och vänja henne så hon blir mättare under dagarna och förhoppningsvis inte vill ha mat på nätterna så småningom.

Angående vaccinet så avstår vi helt! Jag har forskat i det för mkt för att våga ge henne alla dessa metaller och gifter. Jag har dock full förståelse för alla som vaccinerar oxå och jag ber alla ha respekt för mitt beslut för det är inte taget ur luften. Bara senast häromdagen berättade en bekant att när deras dotter fick 18 mån vaccinet så slogs hennes njurar ut fullständigt så hon fick åka upp och ligga på sjukhus i Norrland i flera månader. Så, jag har vägt för och nackdelar och kommer inte att göra det. Vill tipsa om Linda Karlström på youtube om du vill höra nån som forskat i det i många år och har personligen 2 barn som fått jobbiga biverkningar
  • Tizi

Min tjej sitter också själv sedan ett tag tillbaka, hon blir 5 mån nästa söndag. Dock lämnar jag henne inte själv sittandes utan nått mjukt att falla på

Vi har kört på ganska bra med mat och hon äter gröt med fruktmos på antingen morgon eller kväll samt burkmat till lunch. Orkar inte heller göra egen mat än.. Hon äter hela potioner nu vilket är skönt så jag kan lämna henne hos pappa utan att behöva pumpa hela tiden. Jag ammar såklart oxå men jag har börjat läsa en kurs på högskolan så det känns skönt att hon inte är beroende av mig heeela tiden när jag behöver åka iväg en stund

Angående vaccin har vi valt att ta det.

• soffipropp1987

Hade en tesked katrinplommonpuré i gröten idag och det slank ner hur lätt som helst :) Vill inte byta från sempers gröt för jag är så nöjd med den och nu äter han ju så det är ju bra :)

• ellami
    LovaViola skrev 2014-11-14 21:58:04 följande:

Vad snabba ni är på att ge mat till era små.. (Inget fel i det) men det jag hunnit härhemma (endast smak från mitt finger då) är lite kokt morot, avocado och banan.. :) jag går väldigt långsamt fram! Känner inte att jag behöver stressa på detta med smakportionerna, även fast det såklart är lite spännande! Gröt får det väl bli nån tesked av snart!

Ni som inte vaccinerat era barn.. Kommer ni att göra det eller avstår ni helt? Vi har nu fått en tid för den första sprutan (den som annars tas vid tre månader) då kommer hon vara fem månader.. Har då valt bort en av sprutorna (den med hepatit B och pneumokocker). Men nu börjar jag vela igen. Vet inte om jag vill ha det där ändå :/ åh dumma mig vad jag tycker att det här känns svårt fortfarande! Hur gör ni andra?

Här går vi också sakta fram. Liten är 5,5 mån och först idag introducerade jag nån tsk hemmagjord gröt med min bröstmjölk. Tänkte vänja med små mängder varje dag nu, andra smakisar väntar jag med tills han blir 6 mån iaf. Egentligen är ju rekommendationen att helamma 6 mån så har inte känt någon stress whatsoever :)

Vi gav första vaccinet efter mycket om och men när han var 4,5 månader. Då valde vi också bort pneumokocker, kändes HELT onödig. Nu har vi fått nästa tid för fem-månaders vaccinet när han är 6 månader men jag vet ärligt talat inte om vi ska ge :( känns sådär. MPR kommer vi dock inte att ge, det är jag fast besluten om. Inte heller tbc.
  • Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-11-15 17:48:52 följande:

Hade en tesked katrinplommonpuré i gröten idag och det slank ner hur lätt som helst :) Vill inte byta från sempers gröt för jag är så nöjd med den och nu äter han ju så det är ju bra :)

Vad skönt att det löste sig så enkelt :)
  • soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2014-11-15 18:36:50 följande:
    Vad skönt att det löste sig så enkelt :)
    Jätteskönt! :D han mumsade i sig det som aldrig förr!

Angående vaccin så vet vi alla att några av oss valt att göra det och några inte. Jag har valt att göra det och L ska få sin andra dos om två veckor. Så alla får acceptera de andras val av att följa vaccinprogrammet eller inte punkt.
  • Asjak
    soffipropp1987 skrev 2014-11-15 19:19:21 följande:

Angående vaccin så vet vi alla att några av oss valt att göra det och några inte. Jag har valt att göra det och L ska få sin andra dos om två veckor. Så alla får acceptera de andras val av att följa vaccinprogrammet eller inte punkt.

Vi har valt att vaccinera och jag tycker som allt annat här i livet att alla har själva rätten att välja vad man vill!

Just nu sitter jag i fåtöljen och myser med min lilla sessa som somnat på mig :)
  • Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-11-15 19:19:21 följande:

Vi har också valt att vaccinera. Det jag tycker är fantastiskt är att man får välja själv :) Allas val ska respekteras :)

Alice skulle fått sin andra dos igår men fick det uppskjutet en vecka pga förkylning. Jag hoppas hon är frisk till på onsdag så jag inte missar fikan @asjak @nica
Svar på tråden Junibebisar 2014