• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • soffipropp1987
    ellami skrev 2014-11-17 20:52:34 följande:

Alltså hjääälp! Hur nattar ni era bebisar? Jag blir tokig och min rygg går snart av pga allt vaggande!! Känns som att min bebis är den enda som inte vill somna ammandes eller genom att ligga nära mig. Nej nej här ska det kämpas och vaggas i en evighet för att få herrn att somna!

På dagarna måste jag vagga eller gå ut med vagnen för att min son ska somna. På kvällen är han trött och vet att när han fått på sig nattblöja och pyjamas så är det mat. Sen ska han direktörer i sängen (sin säng) och klappas och hålla lite hand, tar inte ens 5 minuter sen sover han. Jag har gjort så sen han va ca en månad och det är jag så jäkla glad för nu. Han sover sen hela natten i sin spjälsäng. Jag har dock inget tips om hur du ska få din bebis att göra likadant eftersom vi har gjort det så länge nu så har han ju det som kvällsrutin.
  • soffipropp1987
    boogiewoogie skrev 2014-11-17 21:11:58 följande:

Är det någon som fått tillbaka mensen ? jag har börjat få lite mensvärk i några dagar nu, men har inte kommit ÄN i alla fall...

Jag fick den exakt 3 månader efter förlossningen. Men sen har jag inte fått den igen. Jag äter cerazette och då kan ju mensen utebli säger dom.
  • Kela1981
    Juronjaure skrev 2014-11-17 19:26:45 följande:
    Vadå, gör alla bebisar det? Min unge sover iofs OFTAST en gång på fm och en gång på em, men då max 40 min åt gången, that´s it...
    Eh...nä det kanske dom inte gör :/ Har bara fått för mig det :) Men dom borde väl sova mindre ofta ju äldre dom blir. Hade A sovit så lite som din så hade hon varit vidrig att handskas med :(
  • Kela1981

Är det någon som fått tillbaka mensen ? jag har börjat få lite mensvärk i några dagar nu, men har inte kommit ÄN i alla fall...

Min mens kom efter 2,5 månad men jag ammar inte.
  • Kela1981
    Axo skrev 2014-11-17 19:24:31 följande:
    Malte sover oftast en gång på förmiddagen, runt nio-tio och sen en gång runt 13. Sen är han vaken till kvällen.

Vet inte om jag har påverkat sovtiderna något eftersom vi har gått ut med hunden vid de tiderna och han somnat i vagnen.
    Oj är han vaken så länge?! När somnar han sen för natten då?

Det är kanske dumt att låta henne sova så mycket som hon vill då? Men hon blir så jäkla gnällig om hon inte får sova :(
  • Kela1981
    ellami skrev 2014-11-17 20:52:34 följande:

Alltså hjääälp! Hur nattar ni era bebisar? Jag blir tokig och min rygg går snart av pga allt vaggande!! Känns som att min bebis är den enda som inte vill somna ammandes eller genom att ligga nära mig. Nej nej här ska det kämpas och vaggas i en evighet för att få herrn att somna!

Här vaggas det också för fulla muggar. Visst är det jobbigt för ryggen vissa dagar men jag fokuserar hellre på att få sova hela natten i nuläget så tar vi nattningen sen ;)
  • Asjak

Fick oxå tillbaka den runt 3 månader efter fl och jag ammar inte heller, men just nu kommer den och går som den vill!
  • ellami
    Asjak skrev 2014-11-17 21:03:38 följande:
    Berätta era rutiner om dagen samt vart han sover och hur du gör när du ska natta.

Så kan vi alla kanske komma med lite ide'er?

Jag leker Isabelle trött och ser till att hon är hungrig när hon ska nattas, då byter pappa henne till pyjamas och ny blöja medans jag gör flaska.

Sedan går vi in och lägger oss och startar vaggvisorna på baby monitorn och jag bäddar ner henne, sedan får hon flaskan och brukar somna efter ca 5 minuter.

Låter vaggvisorna gå i ca tio minuter till så hon verkligen har somnat djupt.
    Om dagarna är han vaken två timmar, sen vill han sova. Är vi ute somnar han utan problem i vagnen. Hemma är det oftast vaggandes i famnen, ibland i babysittern, eller köra vagnen fram och tillbaka. Tar oftast inte jättelång tid innan han somnar och sen kan han sova allt från 30 min till 1,5 h ibland. På kvällen kan det dock ta sån jädra tid innan han somnar och inkludera protest och gråt! Jag försöker lägga i rätt tid - varken för trött eller pigg. Han klarar inte av att somna själv och har aldrig gjort. Jag var helt emot vaggning då min brorsdotter behövde vyssjas i famnen upp till 2-3 års ålder pga vana. Men det är ju för tusan enda sättet att få honom att somna typ så jag har inget val!?? De första 2-3 veckorna av hans liv var smidiga. Somnade oftast vid bröstet gjorde han. Sen började kvällskoliken och sen dess har det varit kämpigt. Inte lika mycket nu som då såklart. Då var det ju skrik flera timmar innan stackarn slutade skrika och slutligen somnade, många gånger av utmattning. Jag har alltså inte självmant lärt honom att somna på det sättet. Men han somnar helt enkelt inte själv (med själv menar jag inte att jag lämnar honom själv, utan att han ligger bredvid mig eller att jag sitter bredvid) och har aldrig gjort (ja, förutom de första två veckorna som sagt när han bara sov dygnet runt). Så jag avundas er som har enkla rutiner och haft det från start. Vi försökte också med det men har haft det kämpigt från start. Och han måste helt enkelt ha rejäl hjälp på vägen för att lyckas somna: vagga, vagna, buffa.. Och det är ju såklart tröttsamt.. :( ibland om han inte är ledsen och gråter lägger jag mig bredvid honom och tänker han somnar väl förr eller senare men jag ger ofta upp efter 45 min o börjar vagga för att få det överstökat på 5 minuter..
  • Tizi

Jag har inte fått tillbax den än men jag satte in en spiral för några veckor sedan så nu vet jag inte om den kommer utebli eller så heller. Ammar fortf!
  • ellami

Ang mensen fick jag tillbaka den 6-7 veckor efter fl. Avslaget tog slut och några dagar senare började jag blöda igen. Visste inte då att det var mens men har fått varje månad sen dess. Blev förvånad för jag helammar ju. Lite oregelbunden än dock och vääldigt kort lutealfas men det stabiliseras väl så småningom :) förhoppningsvis i tid till syskonförsök ;)

Svar på tråden Junibebisar 2014