• my2girls

Klago/gnälltråd för oss höggravida

Här får man gnälla av sig nu när man är höggravid och få empati till på köpet. För oss som sliter varje dag, knappt kan gå, har svullna händer och fötter, svettas som dårar med mera.

Självklart är vi tacksamma för det mirakel vi väntar och snart är dem här hos oss men tills dess är det ok att vara en klagomur, i alla fall här ;)

• Svar på tråden Klago/gnälltråd för oss höggravida
  • larssonkaa

Förresten känner jag igen mig i det om att få dåligt samvete.. Har 2 bonusbarn hemma som har sommarlov och som förtjänar så mkt mer än vad jag orkar/ kan just nu!

• sladdmamman

Är "bara" i v 35 men de senaste fyra dagarna har det börjat bli väldigt tungt. Orkar ingenting, svettas och känner mig grymt ofräsch hela tiden. Har en hel del flytningar och kan inte använda trosskyddför då får jag världens klåda. Det är tungt med andningen och jag får inte i mig tillräckligt att äta och dricka. Det som funkar någorlunda är vissa glassar, Ananassplit är favvo just nu, samt frappino espresso från espresso house. Blir dock proppmätt av väldigt lite. Blir yr och illamående av vätskebrist och får då i mig ännu mindre

När jag ska (försöka) sova kan jag bara ligga i något slags framstupa sidoläge. Vaknar dock hela tiden pga smärta i hela bäckenregionen och måste vända mig vilket dessutom är skitjobbigt. Ligga på rygg är helt uteslutet, då får jag jättesvårt att andas och får hjärtklappning. Detta får jag också om jag sitter upp och lutar mig bakåt mot något.

Har precis avverkat fyra veckors semester och ska börja jobba imorgon igen. Spännande att se hur det blir Hoppas verkligen att luftkonditioneringen funkar som den ska bara.... Får försöka kämpa på den här veckan och se vad bm säger på fredag.

Puh, så skönt att få gnälla av sig

Ps Höll på att glömma klassikern, kissnödigheten och trycket neråt....

• larssonkaa
    sladdmamman skrev 2014-07-20 22:38:42 följande:

Är "bara" i v 35 men de senaste fyra dagarna har det börjat bli väldigt tungt. Orkar ingenting, svettas och känner mig grymt ofräsch hela tiden. Har en hel del flytningar och kan inte använda trosskyddför då får jag världens klåda. Det är tungt med andningen och jag får inte i mig tillräckligt att äta och dricka. Det som funkar någorlunda är vissa glassar, Ananassplit är favvo just nu, samt frappino espresso från espresso house. Blir dock proppmätt av väldigt lite. Blir yr och illamående av vätskebrist och får då i mig ännu mindre smile4.gif

När jag ska (försöka) sova kan jag bara ligga i något slags framstupa sidoläge. Vaknar dock hela tiden pga smärta i hela bäckenregionen och måste vända mig vilket dessutom är skitjobbigt. Ligga på rygg är helt uteslutet, då får jag jättesvårt att andas och får hjärtklappning. Detta får jag också om jag sitter upp och lutar mig bakåt mot något.

Har precis avverkat fyra veckors semester och ska börja jobba imorgon igen. Spännande att se hur det blir smile5.gif Hoppas verkligen att luftkonditioneringen funkar som den ska bara.... Får försöka kämpa på den här veckan och se vad bm säger på fredag.

Puh, så skönt att få gnälla av sig smile5.gif

Ps Höll på att glömma klassikern, kissnödigheten och trycket neråt....

Puh! Ska du tillbaka till jobbet... :/ Lider med dig!

Jag hade turen att få gravidpenning för de de dagar som glappar mellan semester och tiden man får gå hem inför bf.

Känner igen den värken i bäckenet. Vaknar också och måste vända mig pga att det värker i den höften jag legat mot... Aj!
  • Livets under

Håller med om mer eller mindre allt ni skrivit innan! Har dock klarat mig från foglossning denna gången (hade med första så vet vilket helvete ni har era stackare med detta!!).
    Trycket neråt har kommit att bli riktigt jäkla illa senaste tiden så haft ont så jag grinat idag! V 37 har jag gått in i o bara längtar tills allt är klart!
    Ska till bm på tors så hoppas få besked hur bebisen ligger igentligen.. Ibland känns det som huvet ner o ibland ryggen!ð??³ underligt det där...
    Ska ge mig på håret på muttan imorron apropå er andras skriverier.. Men får se hur mycket jag klarar! Haha

• Livets under

Jo en till sak! Jag har gått upp iaf 15 kilo (inte vägt mig på nån vecka så kan va mer) men det verkar som om jag ändå inte ser ut att ha barn om tre veckor. Känns ju hemskt att klaga på det för är ju glad jag inte gått upp mer- men det jobbiga blir att folk tror jag orkar hur mycket som helst o tror det är mycket längre kvar! Man blir liksom bemött på ett annat sätt. Underlig känsla. Särskilt när man är såååå trött på att va med barn o mår illa som fan av värmen osv så blir folk typ chockade att jag kan få ungen när som nu.. Jag sj tycker ju det ser ut som lagom stor mage för fullgånget. Men alla ger samma reaktion på när jag berättar det är dags snart.
    Hoppas ni fattar hur jag menar. ð??

• my2girls

Usch idag är jag verkligen så pass bitter och gnällig att jag blir trött på mig själv. 27 grader och stor sol, ömma svullna fötter och NOLL energi. Vet inte om jag orkar hitta på något med barnen ens :(. Är på BF -3 men är SÅ SÄKER på att jag kommer få gå över tiden, ALLA jag känner har gått över med trean ju...får säkert sättas igång *tycker synd om mig själv*.

Mår illa, är förstoppad och har så mkt uppstötningar.  

• my2girls
    Livets under skrev 2014-07-21 01:25:17 följande:

Jo en till sak! Jag har gått upp iaf 15 kilo (inte vägt mig på nån vecka så kan va mer) men det verkar som om jag ändå inte ser ut att ha barn om tre veckor. Känns ju hemskt att klaga på det för är ju glad jag inte gått upp mer- men det jobbiga blir att folk tror jag orkar hur mycket som helst o tror det är mycket längre kvar! Man blir liksom bemött på ett annat sätt. Underlig känsla. Särskilt när man är såååå trött på att va med barn o mår illa som fan av värmen osv så blir folk typ chockade att jag kan få ungen när som nu.. Jag sj tycker ju det ser ut som lagom stor mage för fullgånget. Men alla ger samma reaktion på när jag berättar det är dags snart.
    Hoppas ni fattar hur jag menar. ð??

Jag förstår vad du menar och det var lite därför jag startade denna grupp för oss som kan förstå. Skäms typ över att va så seg och trött, speciellt i vissa sällskap med mer "hurtiga" människor.
  • my2girls
    Limaliie skrev 2014-07-20 21:27:32 följande:

Sällar mig till skaran

Är i v 37+3 och vill bara ha ut ungen. Hela graviditeten har jag haft mycket sammandragningar, men vad händer nu när jag kommit upp i veckorna? Ja då avtar de!

Har fått magkatarr av både oro inför förlossningen och järntabletterna.Är jätteorolig att något ska hända bebisen och att hon är jättestor pga att jag har stor mage och stort sf-mått. Gjort TUL som visar på normalstor bebis men det litar jag inte på. Ska få igångsttning i 38+5 mest troligt.

Känner mig jätteotymplig, vaggar fram och att vända sig i sängen är ett helt företag. Lillan ligger jättehögt upp än och vill inte sjunka neråt alls, trycker på lungorna och magsäck så det står härliga till.

Känns som hela magen fylls upp av bebis men det är nog för hon ligger väldigt ytligt och utåt i magen.

Vill ha tillbaka min kropp och kunna RÖRA SIG normalt igen

Jag har också fått göra TUL, två st till och med. På det senaste uppskattades bebisen (han) väga 3,8 kg (!)...tänk då om jag får gå över tiden. Min ligger också högt upp fortfarande och då är jag i v.40. Varför ska du få en igångsättning? Vill också ha det NU
  • July

Precis vad jag behöver idag!! Har idag gått 15 dagar över tiden och att vakna upp varje morgon och inse att det inte kommit någon bebis den här natten heller (är helt inställd på "nattbebis") är så jävla jobbigt! Stackars sambo som behöver vakna till mig varje morgon.

Började den här dagen med att kolla fem-dagars-prognos för min stad och smhi varnar för värmebölja = jag gråtandes i soffan i fosterställnig med förbryllad sambo bredvid. Sambo tittar på termometern som klockan nio nått upp till 22 grader i skuggan och säger peppande att "det är ju inte särskilt varmt ute idag!". Skulle han inte ha sagt.

Har spenderat de två senaste veckorna i sängen, mer eller mindre, och är så förbannat uttråkad. Sambon jobbar cirka 12 timmar om dagen då det är högsäsong på hans jobb, vi bor i lägenhet inne i stan och det bjuder ju knappast in till att försöka aktivera sig utanför hemmet. Som tur är så finns det hund i hemmet som måste rastas, tråkigt nog för hunden så orkar den här elefanten på +25 kilo rundor på max 15 min i denna tropiska värme. Hinner väl ungefär 500 meter på dessa 15 min...

Ofta blir jag rädd då jag inte minns vem jag var innan graviditeten. Var jag den här lata, tråkiga, osexiga, griniga, otacksamma kvinna redan då, eller är det något som kommer att gå över när svullnaden lagt sig? I så fall - vem fan blir jag då? Kommer jag vara rolig? Jag har glömt bort vem jag är!!!

Jaja. Igångsättning senast på torsdag om inget hänt innan dess. Men har fan inte haft en enda känning under min graviditet. Knappt en sammandragning. Ingen slempropp. Inget vatten. Ingen molvärk. Ingen diarré. Har druckit mitt te. Har gått i mina trappor. Har fått mina svepningar. Har dock inte haft sex på cirka fem månader.

• larssonkaa

July... Jag lider med dig! Det är min stora fasa att gå över tiden (är ju urless redan på att må och vara såhär och jag har 10 dgr kvar till bf!) 15 dgr + kan inte vara kul. Men du kan trösta dig med att hur det än blir så kommer du inte att behöva vänta mkt längre! :)

Känner igen mig i det du skriver också. Det där om att inte vara sig själv. Och jag bara hoppas att jag blir en gladare och roligare människa när grav är över! Har alltid ansett mig själv vara ganska glad o snäll. Känner mig inte särskilt glad eller snäll nuförtiden faktiskt....

Saknar min kropp och jag saknar att känna mig sexuell. Jag har verkligen upplevt graviditeten som en icke-sexuell person. Svårt att förklara, men alltså jag har varken känt mig sexig eller osexig utan bara icke-sexig över huvud taget.. Förstår ni hur jag menar?

Klart vi har haft sex under den här tiden endå, men inte som vi brukar och nu var det alldeles för länge sen.

Och jag tror bestämt att man blir grinigare utan sex!!

Svar på tråden Klago/gnälltråd för oss höggravida