• my2girls

Klago/gnälltråd för oss höggravida

Här får man gnälla av sig nu när man är höggravid och få empati till på köpet. För oss som sliter varje dag, knappt kan gå, har svullna händer och fötter, svettas som dårar med mera.

Självklart är vi tacksamma för det mirakel vi väntar och snart är dem här hos oss men tills dess är det ok att vara en klagomur, i alla fall här ;)

• Svar på tråden Klago/gnälltråd för oss höggravida
  • Lilla My88

Åh så underbart med några likasinnade! Vet inte om jag ens kan räknas som höggravid (är bara i v. 32) men hjärtligt trött på alltihop ändå! Det är ett mycket efterlängtat första barn vi väntar och naturligtvis är jag tacksam för krabaten därinne men vad jag inte kan förstå är varför ingen berättar för en att graviditeter inte alls alltid är en dans på rosor och massor med graviditets-glow. För min del har graviditeten istället sett ut så här:

1. (Och då menar jag verkligen från dag 1i graviditeten) hyn får fnatt och jag får finnar som skulle kunna få en 13-årig tonåring med grava acneproblem att känna sig som världens snyggaste i jämförelse. VÄÄÄÄLDIGT sexigt. *suck

2. Foglossningen satte igång i v. 8 och från och med v. 20 och framåt är det kryckor och sjukskrivning som gäller. Jippi! Vända sig i sängen på matten är numera ett projekt som jag tror skulle underlättas av en lyftkran (lite svårt att få in den i sovrummet bara). Att sova medan krypet i magen använder bäckenet omväxlande som boxningspåse/sparksäck är inte heller det lättaste alltså sover jag när bebis sover vilket verkar vara typ aldrig (har en väldigt aktiv liten en i magen konstaterade tom. Bm).

3. Halsbränna var det heller ingen som nämnde men det kan jag intyga att man får. Sova suttandes gade ju vart bra om det vara gått att få till i kombination ned foglossningen...

4. Min bästa vän (som också är gravid med sitt första barn) sa det hör bättre än någon annan så jag lånar hennes ord: "jag ska aldrig mer glömma hur skönt det är att kunna bajsa normalt igen! Förstoppning från helvetet verkligen, varför får man det när man blir gravid?" Pretty much sais it all ;)

5. Ett udda problem som faktiskt blivit väldigt jobbigt. Jag har tidigare alltid haft små bröst men de har ju växt till sig, såpass att de numera stryper blodtillförseln till armen när jag ligger på sida och sover! Fantastiskt verkligen att vakna upp flera ggr per natt ned en arm som hänger som en död fisk längs sidan.

Tja, min lista skulle kunna göras mycket längre än så här men jag misstänker att ni tröttnat på den redan så jag ger mig. Om ni mot förmodan läst så här långt kan jag bara tillägga att jag i framtiden kommer se det som min uppgift att informera mina köra vänner inte bara om graviditetens underbara sidor (som jag förresten inte sett röken av på hela tiden trots att jag hållit noggrann utkik) utan även om att ovanstående saker kan inträffa. Skulle varit så skönt om någon hade berättat det för mig! Tack för att jag fick klaga av mig lite, nu ska jag försöka rulla ut i köket och fylla på den minimala blåsan med lite mer vätska här i värmen, jag menar vem gillar inte toabesök var 5:e minut ;) Ha det gott allihop!

• Lilla My88

Oj, borde kontrollerat stavningen innan jag skickade ser jag nu. Jaja, hoppas det är läsligt i alla fall!

• July

Larssonkaa. Haha jag vet precis vad du menar med det sexuella! Tror jag? Fram tills att det började synas på mig så funkade jag normalt, ungefär till vecka 20, efter det klarade jag inte av när sambon tog eller tittade på mig, kände/känner ett sånt obehag. Aldrig känt mig så osexig som nu! Det känns som att man lånar ut sin kropp till någon annan och inte själv har rätt till den längre.

Åh vad jag längtar efter att få känna mig sexig igen. Att få längta efter sex och inte tvinga sig till det. Att få ha sin kropp för sig själv. Hoppas och ber om att få slippa större komplikationer i de nedre regionerna, så att det kan få fungera som innan graviditet.

Visst tusan blir man grinigare utan sex. Så pass mycket bekräftelse man (jag) behöver under en graviditet gör inte att det blir bättre utan! :)

• July

Lilla My.. Haha det är inte roligt, men det är ändå något roligt över hur mycket skit en graviditet kan föra med sig. Men tänk hur mycket vi kommer att uppskatta våra kroppar när den är över??

• larssonkaa
    Livets under skrev 2014-07-21 01:25:17 följande:

Jo en till sak! Jag har gått upp iaf 15 kilo (inte vägt mig på nån vecka så kan va mer) men det verkar som om jag ändå inte ser ut att ha barn om tre veckor. Känns ju hemskt att klaga på det för är ju glad jag inte gått upp mer- men det jobbiga blir att folk tror jag orkar hur mycket som helst o tror det är mycket längre kvar! Man blir liksom bemött på ett annat sätt. Underlig känsla. Särskilt när man är såååå trött på att va med barn o mår illa som fan av värmen osv så blir folk typ chockade att jag kan få ungen när som nu.. Jag sj tycker ju det ser ut som lagom stor mage för fullgånget. Men alla ger samma reaktion på när jag berättar det är dags snart.
    Hoppas ni fattar hur jag menar. ð??

Tror att jag förstår hur du menar.. Jag har också fått höra mycket o fr många att "du är inte särskilt stor"

Jag fattar att är man ännu större så blir det ännu tyngre och det måste bli ännu jobbigare. MEN det betyder inte att detta inte är jobbigt nog för mig liksom!! :)
  • larssonkaa
    July skrev 2014-07-21 11:43:13 följande:

Larssonkaa. Haha jag vet precis vad du menar med det sexuella! Tror jag? Fram tills att det började synas på mig så funkade jag normalt, ungefär till vecka 20, efter det klarade jag inte av när sambon tog eller tittade på mig, kände/känner ett sånt obehag. Aldrig känt mig så osexig som nu! Det känns som att man lånar ut sin kropp till någon annan och inte själv har rätt till den längre.

Åh vad jag längtar efter att få känna mig sexig igen. Att få längta efter sex och inte tvinga sig till det. Att få ha sin kropp för sig själv. Hoppas och ber om att få slippa större komplikationer i de nedre regionerna, så att det kan få fungera som innan graviditet.

Visst tusan blir man grinigare utan sex. Så pass mycket bekräftelse man (jag) behöver under en graviditet gör inte att det blir bättre utan! :)

Jag också.. ber, hoppas och håller alla tummar jag har att man kommer "bli sig själv" där nere igen efteråt och att man slipper alltför mkt skada.

Japp, jag erkänner o står för det. Jag vet att jag är fåfäng och att många skulle spy på mig. Men jag vill ha min kropp tillbaka med ALLT vad det innebär! ;)
  • Lilla My88

July, jo jag vet, jag kommer vara själaglad när vår bebis väl är ute och jag äntligen kan få tillbaka min kropp igen. Läste mitt inlägg och tänkte att jag låter som världens otacksammaste gnällkärring men jag älskar verkligen krabaten i magen och kan knappt vänta tills jag får träffa honom/henne men jag känner mig bara så färdig med att vara gravid! Kändes så skönt att se att det finns fler som känner likadant :)

• July

Larssonkaa. Haha tror de flesta av oss vill ha tillbaka sin kropp som den var innan graviditeten! Tyvärr så har jag den senaste månaden fått en hel del bristningar på magen, något jag i början av graviditeten trodde skulle vara förödande. Konstigt nog är jag måttligt brydd över dessa, det som stör mig mest är min nyfunna hemorrojd!!!??? Sånt får ju bara gamla gubbar..

Lilla My. Du har all rätt i världen att gnälla. Graviditet är allt annat än strålande hy och fylligt hår.. :)

• thefee

Oj vad skönt att andra klagar också. Känns som att alla bara älskar att vara gravida och man absolut inte får klaga för man ska ju vara glad och tacksam över att bli gravid. Hade nog förväntat mig att det skulle vara tungt under sommaren som gravid men vissa dagar skulle man nog ge allt för att det skulle vara dags att pluppa ut nån bebis. Har varit så nojjig hela graviditeten att det ska vara något fel med bebisen eller att det ska bli en svår förlossning eftersom allt gick så bra med sonen. Någon annan som är så?

• Limaliie
    my2girls skrev 2014-07-21 10:33:53 följande:
    Jag har också fått göra TUL, två st till och med. På det senaste uppskattades bebisen (han) väga 3,8 kg (!)...tänk då om jag får gå över tiden. Min ligger också högt upp fortfarande och då är jag i v.40. Varför ska du få en igångsättning? Vill också ha det NU
    Har också gjort två TUL , ett i v 28 och ett i v 32. De säger visserligen normalstor bebis och att hon kommer väga runt 3800 om hon föds på BF.

Men jag vet hur ofta de rknat fel och med tanke på hur stooooor min mage är så är jag livrädd att barnet egentligen är superstort. Därför får jag igångsättning pga humanitära skäl.

Vägde din 3,8 kg när du gjorde TUL eller beräknas den väga det när den föds?
Svar på tråden Klago/gnälltråd för oss höggravida