• Anonym (TS)

Skaffa gemensamma barn

Jag lever med min sambo och hans två barn. Min längtan efter barn är stor och jag känner att det snart är dags att börja försöka. Problemet är bara det att jag vill ha två och han vill nätt o jämnt bara ha en.. Vi bråkar om detta väldigt ofta och ja, vad ska man göra? För honom var det jätteviktigt att hans äldsta dotter skulle få ett syskon och för mig är det också viktigt att vårt barn får ett helsyskon. Kanske en del tycker att det är löjligt för att vårt barn redan kommer ha två halvsyskon men så känner jag iallafall. Och jag vill ha två barn. Det är bara så. Men sambon vägrar. Ett får räcka.. Men ska min dröm om flera barn måste anpassa sig för att han redan har två? Ska jag måsta känna mig tacksam för att han kunde släppa till och ge mig ett barn? Nej, jag tycker inte det är rätt.. Bonus mammor stå på er och våga ställa era egna krav!!

• Svar på tråden Skaffa gemensamma barn
  • Anonym (Lena)

För mig låter det som att Ts sambo från början bara ville ha ett barn men gick med på ett till för att syskonet inte skulle vara ensambarn. Så resonerar man väl knappast om man verkligen önskar sig just barn? Då är ju alla barn välkomna oavsett numret i ordningen eller hur? 

bara det säger mig något om att mannen inte vill ha några barn.  Nu har han gått med på att ts får ett barn.  Men VILL han ha barn överhuvud taget?
    Ville han från första början ha barn alls?

Jag skulle inte skaffa barn med nån som inte vill ha några barn.  Men det kanske bara är jag som tänker så? Barn kompromissar man aldrig om .Antingen vill man ha barn eller inte. 

• eeeehhu

Ja, fyra barn kommer kosta ganska mkt mer än två barn. TS har du funderat på detta tillräckligt så att det går ihop bra. Hans barn ska ju inte behöva påverkas negativt med mindre rum eller så för att du tvingar deras pappa till barn han egentligen inte ens vill ha.

• Brumma
    MxMeNow skrev 2014-08-04 21:51:16 följande:
    Självklart! Jag beställde flicka, pojke, flicka, pojke med ca 18 månader mellan barnen. Första född i januari, alla fullgångna och beställda att ploppa ut exakt på bf kring 12:00 för då skulle vi hinna hem innan 22:00 så jag kunde sova hemma. Ella, Pelle, Görel och Gösta!
    Ungefär som jag trodde då ;)
  • Brumma
    eeeehhu skrev 2014-08-04 21:55:02 följande:
    Söt lögn du drar. Men det är bara för att du är bonusmamma. Ingen mamma säger så.
    ? Fast jag ÄR ju mamma...
  • Brumma
    eeeehhu skrev 2014-08-04 21:55:02 följande:
    Söt lögn du drar. Men det är bara för att du är bonusmamma. Ingen mamma säger så.
    Eller menar du att jag på ngt sätt skulle förringa upplevelsen min man hade med sitt ex när de skaffade barn? För då är du ruskigt fel ute... Jag vet precis hur nervös o handfallen han var när vattnet gick, lyckan han kände när han höll sin dotter första gången, kärleken som var så intensiv varje gång han tittade på henne :)

Jag vet allt det och jag tucker det är självklart - så känner jag för mina barn också. Men det tar inte bort det faktum att iallafall FÖR MIG så har varje graviditet o förlossning varit så olika och speciella var för sig. Och vet du vad, jag tror på min man när han säger det han med, just för att han INTE hymlar om känslorna han hade med sitt ex och deras barn...
  • Brumma
    Anonym (Anki) skrev 2014-08-04 22:04:43 följande:
    Läs TS. I hennes fall hade det ju underlättat att prata om sina drömmar innan man flyttar 90 mil och säger upp sin fasta tjänst.

TS är ju ett jättebra exempel på att det är bra att kommunicera viktiga saker innan det går för långt.
    Fast att hon flyttade 90 mil står inte i TS. Och när ngn säger att jo, visst kan jag tänka mig fler barn så tar iallafall inte jag det som att det betyder - ett barn, absolut inte fler...

Nej, jag tycker fortfarande det är snudd på manisk planering att avkräva ngn ett löfte på exakt hur många barn de vill skaffa med en. Vad händer om man säger att visst, jag vill ha minst två, och sedan när man bott ihop tre år o det börjar dra ihop sig så heter det att nej, jag vill visst inte det ändå. Helst inte ngt. Eller att man ändrar sig efter att första barnet är fött? Ska man då kunna tvinga ngn med orden - vi PRATADE faktiskt om det här!!

Så nej, det är absolut inget självklart att man pratar o bestämmer om innan, iallafall inte om man är medveten om att livet har en förmåga att ändra sig då o då...
  • Brumma
    MxMeNow skrev 2014-08-04 21:52:55 följande:
    Tydligen räckte inte det för ts. Är man ovillig att kompromissa, som ts, är det viktigt!
    Fast det räckte ju för TS. Och hon kanske uppfattade orden "skaffa fler barn" alldeles korrekt. Att han var villig att skaffa just FLER barn med TS. Men att han ändrade sig med tiden och kände att det blev för mkt.
  • Brumma
    Nyfiken gul skrev 2014-08-04 21:53:58 följande:

jag tror du behöver sätta dig ner ts och andas lite och fundera på vad som är viktigast just nu. Att få barn. Eller att få din vilja igenom. 

ni är två om beslutet att skaffa barn och ni bör lyssna på varandra. Det är inte dig det handlar om utan ER gemensamma framtid.  Då får man bita sig i läppen och tänka sig för lite. 

Han har tydligen kompromissat och sagt okej till ett gemensamt barn och du har offrat mycket för att kunna bo och  leva med honom. Alltså har ni båda två dealat lika mycket och kompromissat lika mycket.  Då är det inte chysst att börja gräla om antalet barn. 

Det är ju ändå inte ett ensambarn vi pratar om utan det finns syskon.  Då är läget lite annat. 

Jag o min man fick ett gemensamt. Han är i dag 6 år och här har vi spridda skurar så äldsta syskonet är 20 år.   Varför skulle åldersskillnad på barnen göra skillnad?

jag själv har en 8 år äldre storebror. Det är inget jag lider av. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
    För oss som inte har bonusar på heltid eller ens halvtid är det en stor skillnad. Även att enbart ha halvtidssyskon tror jag gör stor skillnad.. Att ha ngn, fast bara vv....
  • Anonym (TS)

tack Brumma för att du sätter ord på vad jag menar, kunde inte sagt det bättre själv!

• Anonym (!)
    Anonym (TS) skrev 2014-08-04 21:44:30 följande:

Okej tack för den amatör-psykologen för ditt kloka uttalande angående mitt förhållande som du verkar kunna läsa av så bra! Jag har fått ge upp fast tjänst, flyttat 90 mil från min släkt och är den enda i vårt förhållande som har fått ta steg och chansningar, men förlåt mig att jag sätter ner foten någonstans, det får man uppenbarligen inte göra som bonusmamma för då blir man lämnad??

Det har ingenting med dig som sk "bonusmamma" att göra. Det har att göra med dig som partner.

Det är ditt och din sambos förhållande detta hänger på, inte huruvida du är "bonusmamma" eller inte.
Svar på tråden Skaffa gemensamma barn