• Anonym (TS)

Skaffa gemensamma barn

Jag lever med min sambo och hans två barn. Min längtan efter barn är stor och jag känner att det snart är dags att börja försöka. Problemet är bara det att jag vill ha två och han vill nätt o jämnt bara ha en.. Vi bråkar om detta väldigt ofta och ja, vad ska man göra? För honom var det jätteviktigt att hans äldsta dotter skulle få ett syskon och för mig är det också viktigt att vårt barn får ett helsyskon. Kanske en del tycker att det är löjligt för att vårt barn redan kommer ha två halvsyskon men så känner jag iallafall. Och jag vill ha två barn. Det är bara så. Men sambon vägrar. Ett får räcka.. Men ska min dröm om flera barn måste anpassa sig för att han redan har två? Ska jag måsta känna mig tacksam för att han kunde släppa till och ge mig ett barn? Nej, jag tycker inte det är rätt.. Bonus mammor stå på er och våga ställa era egna krav!!

• Svar på tråden Skaffa gemensamma barn
  • Brumma
    Anonym (Lila) skrev 2014-08-04 21:26:42 följande:
    Vadå, man flyttar ihop men ett ingående samtal kan man inte ha? Eh, haha.
    Det är sådant man bör vara bekväm med att prata om för länge sedan om man flyttar ihop!
    Jag skrev att vi pratade om att vi ville ha barn båda två. Men vi bestämde liksom inte hur många. Det tog faktiskt över tio år att bestämma hur många vi ville ha, för efter första barnet ändrade vi oss. Flera gånger ;)

Självklart PRATAR man, men nej, jag känner inte ens mig själv så bra att jag kan göra ngn slags schematisk överenskommelse om exakt hur mitt liv kommer att gestalta sig om några år - så hur skall jag kunna lova ngn annan exakt hur många barn jag vill ha med personen?
  • Anonym (Lena)

jag kan på ett sätt förstå din känsla såklart. 

Men på ett annat sätt känns det oerhört otacksamt och egoistiskt det du tänker. 

Han vill ha barn med dig ja. Det är väl precis det du vill?   Varför då sura ihop över att det kanske inte blir mer än ett?  

Du kunde lika gärna ha stått helt utan barn med en sambo som säger nej tack.. 

Vad gnäller du över ? 

Och du vet inte ens om du KAN få barn alls.

Förlåt min tykna kommentar men det låter som att du är tre år och önskar dig två dockor till julafton men bryter ihop när du bara får en.  

kamma till dig lite.

• Anonym (Lila)
    Brumma skrev 2014-08-04 21:37:31 följande:
    Min man har ett barn sedan innan ;)
    Ja, fast att bara för att någon har ett barn innan kan man ju inte se det som en självklarhet att han ska vilja ha fler.
    Dessutom om man har barn sedan innan så kanske man inte är så "keen on getting more children." Upplevelsen är ju alltid som mest speciellt första gången.
  • MxMeNow
    Tow2Mater skrev 2014-08-04 21:21:07 följande:

Om den ena redan har 2, så ja det gor man.

Det är sådant man bör vara bekväm med att prata om för länge sedan om man flyttar ihop!

När barn är inblandade förstår jag inte hur man inte kan prata om det!
  • Brumma

Ni som bestämt redan innan ni flyttar ihop med ngn HUR MÅNGA barn ni ska ha (alltså där ni inte nöjt er med att vara överens om att skaffa barn ihop), har ni bestämt namn och kön oxå? Ifall att liksom? Hur många år det ska vara mellan... Vad gör ni om partnern ändrar sig längs vägen?

En seriös undran.

• Anonym (TS)
    Anonym (Sep) skrev 2014-08-04 21:37:28 följande:

Ja, risken  finns för det eftersom du är beredd att  köra över honom och inte är det minsta tacksam när han kompromissar för din skull.

Okej tack för den amatör-psykologen för ditt kloka uttalande angående mitt förhållande som du verkar kunna läsa av så bra! Jag har fått ge upp fast tjänst, flyttat 90 mil från min släkt och är den enda i vårt förhållande som har fått ta steg och chansningar, men förlåt mig att jag sätter ner foten någonstans, det får man uppenbarligen inte göra som bonusmamma för då blir man lämnad??
  • Nyfiken gul
    Brumma skrev 2014-08-04 21:40:38 följande:
    Jag skrev att vi pratade om att vi ville ha barn båda två. Men vi bestämde liksom inte hur många. Det tog faktiskt över tio år att bestämma hur många vi ville ha, för efter första barnet ändrade vi oss. Flera gånger ;)

Självklart PRATAR man, men nej, jag känner inte ens mig själv så bra att jag kan göra ngn slags schematisk överenskommelse om exakt hur mitt liv kommer att gestalta sig om några år - så hur skall jag kunna lova ngn annan exakt hur många barn jag vill ha med personen?
    Precis så ja! 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Brumma
    MxMeNow skrev 2014-08-04 21:43:35 följande:

När barn är inblandade förstår jag inte hur man inte kan prata om det!
    Alltså - måste man verkligen bestämma exakt hur många barn man skall ha? Räcker det inte med att man är överens om att man vill ha barn tillsammans?
  • Brumma
    Anonym (Lila) skrev 2014-08-04 21:43:03 följande:
    Ja, fast att bara för att någon har ett barn innan kan man ju inte se det som en självklarhet att han ska vilja ha fler.
    Dessutom om man har barn sedan innan så kanske man inte är så "keen on getting more children." Upplevelsen är ju alltid som mest speciellt första gången.
    Fast nu pratar du om ngt helt annat.

Både jag och min man var överens om att vi ville ha barn tillsammans. Liksom TS och hennes sambo. Däremot hade vi inte lovat varandra hur MÅNGA barn vi skulle skaffa. Och det var det jag ifrågasatte, att man bestämmer antal innan. Inte att man pratar om att skaffa barn. Jag hade inte ens inlett ett seriöst förhållande med ngn innan jag visste att han ville ha barn, men inte HUR MÅNGA...

Sedan nej, jag tror faktiskt inte upplevelsen måste vara mest speciell första gången. Det beror lite på hur engagerad man varit och hur graviditeten varit tex. Min andra graviditet o förlossning var lika speciell som min första, för det fanns liksom ingen likhet... De var speciella på två helt olika sätt ;)
Svar på tråden Skaffa gemensamma barn