• Anonym (Kärlek bakom lås å bom)

Min pojkvän sitter på öppen anstalt

För drygt 6 månader sedan fick jag kontakt med min kille på nätet. Vad jag inte visste då, var att han hade permission och va under den helgen hos sin familj.

När helgen va slut ville han ringa mig och berätta en sak...Ok, han hade blivit vansinnigt intresserad av mig och jag hade absolut fattat intresse för honom med!

Vi synkade i Allt! Tänk, intellekt..allt!

I alla fall, han tog tjuren vid hornen, ringde upp mig och berättade att han satt dömd för ett mindre brott och ska bli fri i december. Han har möjlighet till utslussning nu i sep-okt med ev fotboja.

Vi har setts ett ex antal ggr, då han haft permission hemma hos mig, vi skriver brev 4-5 ggr i veckan, vi ringer till varandra ett par ggr i veckan. Allt är SÅ förbannat bra och vi verkligen älskar varandra! Han är den absolut bästa som hänt mig!

Vid utslussning, kommer han bo hos mig, vi har redan tidigt, planerat att bli sambo när han släpps fri i dec, men desto tidigare, desto bättre..

Problemet är...Jag har EN vän, som vet om detta, att han sitter dömd. Jag har fått hitta på historier och det är skitjobbigt! Mina andra vänner, tror jag skulle döma honom och skrika på mig, att är du inte klok...

Min familj vet absolut inte om det, för jag vill att de ska lära känna Honom, Han som person...vet man att han sitter frihetsberövad nu, får de en helt annan syn på honom!

Har någon erfarenhet av pojkvänner/män i fängelse? Dela gärna med er...så jobbigt att inte kunna dela känslorna med någon. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-10 21:04
    Kan tillägga att vi inte är några ungdomar, vi är båda 44 år...
  • Svar på tråden Min pojkvän sitter på öppen anstalt
  • Anonym (hallå)
    Anonym (ickeinskränkt) skrev 2014-08-10 22:31:18 följande:

killar som verkar vara "dåliga killar" kan visa sig vara fantastiska, och killar som verkar vara "bra killar" kan vara riktiga psykopater. man kan aldrig vara säker på någonting. tjat om att tjejer väljer dåliga killar medvetet är ren idioti.

det bästa och längsta förhållandet jag haft, där jag blev behandlad som en prinsessa, var med en dömd kille, med en psykisk störning, som han fick kontroll över.

mitt sämsta förhållande var med en kille som verkade helt normal och perfekt och fläckfri, han verkade närapå vara en toffel. vi hade känt varandra i tre år, hela vår umgängeskrets ser honom som ett jättebra kille. han visade sig dock vara en nedtryckande psykopat, har aldrig blivit så illa behandlad i hela mitt liv.

döm inte hunden efter håren.

TS- försökt ta reda på vad han är dömd för, och gå långsamt fram och var uppmärksam. att bo tillsammans med en gång kanske inte är den bästa idén, men jag kan inte se nån anledning nu till varför du inte skulle kunna fortsätta träffa honom.

Ingen har påstått att tjejer väljer dåliga killar medvetet. De flesta gör det inte. Men TS uppvisar ett destruktivt mönster som troligen inte är en slump.

Att vilja bli behandlad "som en prinsessa", är en del av problemet. Att inte kunna motstå charmiga, intensivt uppvaktande, omhändertagande män, trots att många andra kvinnor skulle dra öronen åt sig, eller i alla fall skynda långsamt.

Det handlar om både könsroller och värderingar. Jag vill självklart träffa en man som bryr sig om mig, men jag vill inte bli "omhändertagen" eller satt på piedestal. Jag är inget barn.

Sen är just DINA erfarenheter inte så relevanta i sammanhanget, när statistiken säger något annat. Det finns rötägg i alla grupper, men de som påstår att våld är lika vanligt hos alla typer av män, ljuger. Statistiskt sett är risken för våld betydligt större hos män med problem (missbruk, psykiska problem, arbetslöshet, annan kriminalitet), alternativt sexistisk kvinnosyn, än hos män som inget av ovanstående stämmer in på. Att även "tofflar" slåss ibland (om än inte lika ofta) beror på att även "tofflar" kan ha problem eller sexistisk kvinnosyn.
  • Rutgers
    Anonym (Kärlek bakom lås å bom) skrev 2014-08-10 22:10:45 följande:
    Jag kan absolut läsa domen och har tänkt på det också...
    Har han berättat detaljerat hur det gick till? Låt han ge sin version av det och läs sedan domen så kan du se hur väl de stämmer.

• Anonym (mr_X)

TS
    Jag tror att vi alla har spärrar för saker. Exempelvis att ta död på en person.
    När den spärren är passerad, då är det lättare en gång till. Då menat jag inte olyckshändelse.

Du beskrev en människa som tar livet av en annan människa med kniv. Inte med muskelkraft eller något redskap som fanns slumpartat i närheten.

Då får man fundera på..
    Vad är det för människa som bär på kniv?
    En som går arbetsklädd och har kniv
    En som bär kniv för att det är bra att ha i situationer
    En som bär kniv för en planerad händelse

Den som är arbetsklädd är sin sak. De andra kan man nog ha sina starka åsikter mot. Samt att det är olagligt

Alla människor.. Du, jag och precis alla andra har en förmåga att ljuga och förvanska sanningen genom att utelämna delar. Den som säger motsatsen den ljuger. När vi använder denna förmåga och i vilka lägen är så klart olika.

Du ska nog läsa den där domen, där kommer också fram hela händelseförloppet.

Är det så att den här mannen utrustade sig med kniv för att möta sin vän. Då skulle jag se upp.
    Sen är det ingen som kan säga att det händer igen, lika lite som att säga att det ej händer igen. Det vet man förs efter åt.. (det finns ingen kristall kula)

Sen är alltid en annan fråga.. Behöver han dig för bostaden eller behöver han dig för sina känslor till dig? Svaret är att ingen vet.

Du vet väl också om hela processen om fotboja.. Har du tagit reda på fakta om detta från frivården/kriminalvården. Fakta och inte den fakta som din kille berättat för dig?

Sätt dig in i fakta och åter fakta. Inte din killes fakta.

Kan säkert vara så att det är en underbar kille du mött, men det kan också vara tvärt om att det är något annat.. Det är ett val du måste göra och ingen annan än du måste ta konsekvenser för detta..

• camelCase

Varför så bråttom att flytta ihop?

Din dotter har bara några få år kvar hemma. Jag tycker att hon förtjänar att slippa att bo tillsammans med en dömd våldsbrottsling de åren. Hon verkar ju ha haft nog erfarenhet av våldsamma män i och med dina tidigare förhållanden.

Finns inget som hindrar er att fortsätta dejta men varför prompt flytta ihop efter så kort tid?

• Anonym (...)

Men ts, du måste oxå tänka på att han saknar nåt som vi "vanliga" har -vi som inte sitter inne..

Visst han hade ett vanligt liv innan ? Varför, ? jo för han inte råkat ut för just den situationen.
    Du kan ju inte mena att alla som råkar ut för en liknade situation reagerar så ? 

Anonym (ickeinskränkt) skrev 2014-08-10 22:31:18 följande:

killar som verkar vara "dåliga killar" kan visa sig vara fantastiska, och killar som verkar vara "bra killar" kan vara riktiga psykopater. man kan aldrig vara säker på någonting. tjat om att tjejer väljer dåliga killar medvetet är ren idioti.

det bästa och längsta förhållandet jag haft, där jag blev behandlad som en prinsessa, var med en dömd kille, med en psykisk störning, som han fick kontroll över.

mitt sämsta förhållande var med en kille som verkade helt normal och perfekt och fläckfri, han verkade närapå vara en toffel. vi hade känt varandra i tre år, hela vår umgängeskrets ser honom som ett jättebra kille. han visade sig dock vara en nedtryckande psykopat, har aldrig blivit så illa behandlad i hela mitt liv.

döm inte hunden efter håren.

TS- försökt ta reda på vad han är dömd för, och gå långsamt fram och var uppmärksam. att bo tillsammans med en gång kanske inte är den bästa idén, men jag kan inte se nån anledning nu till varför du inte skulle kunna fortsätta träffa honom.

Tack! Skriver jag nu att detta va det vettigaste svaret i hela denna tråd, kommer de flesta åter igen skriva att jag inte förstår något och ingen kommer få mig att fatta..

Men låt gå för det =)

Det FINNS ingen anledning till att vi inte ska fortsätta tillsammans, sen att bo ihop är pratat om, inget planerat. Mycket som ska passa in och speciellt vid en utslussning, då han får fotboja...den "stör" ju min vardag med...men som sagt..

puss skrev 2014-08-10 22:37:03 följande:
    Vad hände med familjelivet då?
    Den har jag svarat på  i tråden
    Anonym (???) skrev 2014-08-10 22:41:10 följande:

Ts att knivhugga nån är inte slagsmål, det är allvarligare en så och hur ska du kunna veta att när han blir sur på dig så gör han inte likadant mot dig, då är det du som ligger där blodig.

Som många sagt kan du inte vara ärlig mot din familj ang honom då är du bara kär i kärleken och bör lägga fötterna på ryggen och dra illa kvickt

Fast om du läser tråden igen...så är det inte min pojkvän som knivhuggit...
    Anonym (hallå) skrev 2014-08-10 22:47:04 följande:
    Ingen har påstått att tjejer väljer dåliga killar medvetet. De flesta gör det inte. Men TS uppvisar ett destruktivt mönster som troligen inte är en slump.

Att vilja bli behandlad "som en prinsessa", är en del av problemet. Att inte kunna motstå charmiga, intensivt uppvaktande, omhändertagande män, trots att många andra kvinnor skulle dra öronen åt sig, eller i alla fall skynda långsamt.

Det handlar om både könsroller och värderingar. Jag vill självklart träffa en man som bryr sig om mig, men jag vill inte bli "omhändertagen" eller satt på piedestal. Jag är inget barn.

Sen är just DINA erfarenheter inte så relevanta i sammanhanget, när statistiken säger något annat. Det finns rötägg i alla grupper, men de som påstår att våld är lika vanligt hos alla typer av män, ljuger. Statistiskt sett är risken för våld betydligt större hos män med problem (missbruk, psykiska problem, arbetslöshet, annan kriminalitet), alternativt sexistisk kvinnosyn, än hos män som inget av ovanstående stämmer in på. Att även "tofflar" slåss ibland (om än inte lika ofta) beror på att även "tofflar" kan ha problem eller sexistisk kvinnosyn.

Mäh...Nu har du kommenterat en del i tråden...å då undrar jag, sen när blev DINA erfarenheter relevanta i sammanhanget?

Bara för att det finns en statistik, betyder det ju inte att man ska va rädd för ALLT som rör sig, som har utvärderats i en statistik...

Anonym (mr_X) skrev 2014-08-10 23:18:23 följande:

TS
    Jag tror att vi alla har spärrar för saker. Exempelvis att ta död på en person.
    När den spärren är passerad, då är det lättare en gång till. Då menat jag inte olyckshändelse.

Du beskrev en människa som tar livet av en annan människa med kniv. Inte med muskelkraft eller något redskap som fanns slumpartat i närheten.

Då får man fundera på..
    Vad är det för människa som bär på kniv?
    En som går arbetsklädd och har kniv
    En som bär kniv för att det är bra att ha i situationer
    En som bär kniv för en planerad händelse

Den som är arbetsklädd är sin sak. De andra kan man nog ha sina starka åsikter mot. Samt att det är olagligt

Alla människor.. Du, jag och precis alla andra har en förmåga att ljuga och förvanska sanningen genom att utelämna delar. Den som säger motsatsen den ljuger. När vi använder denna förmåga och i vilka lägen är så klart olika.

Du ska nog läsa den där domen, där kommer också fram hela händelseförloppet.

Är det så att den här mannen utrustade sig med kniv för att möta sin vän. Då skulle jag se upp.
    Sen är det ingen som kan säga att det händer igen, lika lite som att säga att det ej händer igen. Det vet man förs efter åt.. (det finns ingen kristall kula)

Sen är alltid en annan fråga.. Behöver han dig för bostaden eller behöver han dig för sina känslor till dig? Svaret är att ingen vet.

Du vet väl också om hela processen om fotboja.. Har du tagit reda på fakta om detta från frivården/kriminalvården. Fakta och inte den fakta som din kille berättat för dig?

Sätt dig in i fakta och åter fakta. Inte din killes fakta.

Kan säkert vara så att det är en underbar kille du mött, men det kan också vara tvärt om att det är något annat.. Det är ett val du måste göra och ingen annan än du måste ta konsekvenser för detta..

Åter igen, INTE min pojkvän som knivdödat någon, de va en parantes  i tråden bara..
    Ja, jag vet all fakta och har tagit reda på ALLT själv, jag har till och med pratat direkt med anstalten på min egna ort, där jag har en bekant som arbetar.

Jag är inte dum, vilka många tycks tro bara för att DE inte skulle välja en sån här situation. 

JAG väljer ju, precis så som du skriver...Jag bad bara om en erfarenhet i tråden, vilken INGEN har gett mig än, utan alla pratar bara ur sitt dömande skal.

Svar på tråden Min pojkvän sitter på öppen anstalt