• Anonym (Kärlek bakom lås å bom)

Min pojkvän sitter på öppen anstalt

För drygt 6 månader sedan fick jag kontakt med min kille på nätet. Vad jag inte visste då, var att han hade permission och va under den helgen hos sin familj.

När helgen va slut ville han ringa mig och berätta en sak...Ok, han hade blivit vansinnigt intresserad av mig och jag hade absolut fattat intresse för honom med!

Vi synkade i Allt! Tänk, intellekt..allt!

I alla fall, han tog tjuren vid hornen, ringde upp mig och berättade att han satt dömd för ett mindre brott och ska bli fri i december. Han har möjlighet till utslussning nu i sep-okt med ev fotboja.

Vi har setts ett ex antal ggr, då han haft permission hemma hos mig, vi skriver brev 4-5 ggr i veckan, vi ringer till varandra ett par ggr i veckan. Allt är SÅ förbannat bra och vi verkligen älskar varandra! Han är den absolut bästa som hänt mig!

Vid utslussning, kommer han bo hos mig, vi har redan tidigt, planerat att bli sambo när han släpps fri i dec, men desto tidigare, desto bättre..

Problemet är...Jag har EN vän, som vet om detta, att han sitter dömd. Jag har fått hitta på historier och det är skitjobbigt! Mina andra vänner, tror jag skulle döma honom och skrika på mig, att är du inte klok...

Min familj vet absolut inte om det, för jag vill att de ska lära känna Honom, Han som person...vet man att han sitter frihetsberövad nu, får de en helt annan syn på honom!

Har någon erfarenhet av pojkvänner/män i fängelse? Dela gärna med er...så jobbigt att inte kunna dela känslorna med någon. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-10 21:04
    Kan tillägga att vi inte är några ungdomar, vi är båda 44 år...
  • Svar på tråden Min pojkvän sitter på öppen anstalt
  • Anonym (Kärlek bakom lås å bom)
    Anonym (...) skrev 2014-08-10 23:46:39 följande:

Men ts, du måste oxå tänka på att han saknar nåt som vi "vanliga" har -vi som inte sitter inne..

Visst han hade ett vanligt liv innan ? Varför, ? jo för han inte råkat ut för just den situationen.
    Du kan ju inte mena att alla som råkar ut för en liknade situation reagerar så ? 

Ehhh? Du som är vanlig, kan även du drabbas av något liknande, de va nåt han aldrig i sin vildaste skulle kunna ha tänkt sig heller.

Reagerar hur?
  • Anonym (kvinna)
    Anonym (Kärlek bakom lås å bom) skrev 2014-08-11 08:11:19 följande:
    Ehhh? Du som är vanlig, kan även du drabbas av något liknande, de va nåt han aldrig i sin vildaste skulle kunna ha tänkt sig heller.

Reagerar hur?
    JAG har drabbats av något jag aldrig i hela mitt liv kunde drömma om skulle hända mig. Och ja, jag har suttit häktad pga denna händelse. Har en dom som jag avverkar i dagsläget. Ingen tid i fängelse dock och det jag har inte skadat en enda människa!

Jag tycker du till att börja med ska läsa domen ts. Jag tror det är viktigt att du får reda på mer exakt hur det hela gick till.

Måste gå ut med hunden........ återkommer
  • Kjell2

Tyvärr är det inte ovanligt att sanningen förskönas lite när det gäller brott och traff. Vad som kan hända i framtiden är att någon i din närhet fixar fram domar och förundersökningar, offentlig handling och bara att begära ut. Där framkommer det andra saker än vad som du vilket kan bli jobbigt för dig.

För att undvika detta be att få se domar och förundersökninar samt kontakta domstolen i närheten och be att få ut domar på honom,

• Anonym (kvinna)
    Anonym (kvinna) skrev 2014-08-11 08:38:00 följande:
    JAG har drabbats av något jag aldrig i hela mitt liv kunde drömma om skulle hända mig. Och ja, jag har suttit häktad pga denna händelse. Har en dom som jag avverkar i dagsläget. Ingen tid i fängelse dock och det jag har inte skadat en enda människa!

Jag tycker du till att börja med ska läsa domen ts. Jag tror det är viktigt att du får reda på mer exakt hur det hela gick till.

Måste gå ut med hunden........ återkommer

Fortsättning:

Som sagt, begär ut domen till att börja med. Det är viktigt att Du vet exakt vad som har hänt innan du berättar detta för din vän.

Du kommer förmodligen få många frågor och då är det bra om du är "påläst" så att säga.

Jag flyttade ihop med min nya man innan min dom är avklarad. Men nu är mitt "brott" av en helt annan karaktär än det din man är dömd för. När det gäller mig så KAN jag inte göra om detta.

Hur långt straff fick han? Har han ansökt om boja ännu? Har han eget boende och arbete att komma ut till? Flyttar han ihop med dig i brist på boende?

Han behöver inte vara farlig på något sätt, men var försiktig med tanke på vad din dotter och du har varit utsatta för tidigare och pga att ert förhållande är så väldigt nytt. Jag och min man träffades varje ledig sekund, jag sov hos honom varje natt sedan första dejten så trots att vi flyttade ihop tidigt så hade vi ändå träffats enormt mycket innan vi tog det steget.

När det gäller dina föräldrar: Tror du de är extra känsliga och oroliga pga dina ex eller har ni inte så nära kontakt med varandra?
    Jag tror det vore bra om du kunde berätta även för dom. Jag berättade om min dom väldigt snabbt när jag träffade min nya för jag ville att det skulle komma från mig. Dina nära och kära kan råka komma över denna info från annat håll om inte du självmant berättar, det är alltid värre. Tänk på det!

Önskar Er lycka till!

• pluvdo
    Anonym (Kärlek bakom lås å bom) skrev 2014-08-11 08:00:21 följande:
    [...] att bo ihop är pratat om, inget planerat. [...]
    Men i trådstarten skriver du:
    "Vid utslussning, kommer han bo hos mig, vi har redan tidigt, planerat att bli sambo när han släpps fri i dec, men desto tidigare, desto bättre."

Så... det låter ju visst som något planerat. Men jag tror, liksom flera andra, att det vore bättre om ni tar det lugnare. Om inte annat så för att slippa bli bemötta så som du blir bemött här. För det är lätt att tro att han bara är en manipulativ snyltare som vill ha någon att leva på tills dess att han fått ordning på saker och ting igen. Huruvida det är så eller inte kan förstås inte vi veta, men om du vill att folk skall tycka om honom och stötta ert förhållande även efter att du förklarat situationen så kanske ni borde försöka undvika så klassiska mönster. Typ.

Så tycker jag också att du borde begära ut domen och så så du kan se ifall han varit ärlig.
  • Anonym (kvinna)
    Anonym (kvinna) skrev 2014-08-11 09:02:17 följande:

Fortsättning:

Som sagt, begär ut domen till att börja med. Det är viktigt att Du vet exakt vad som har hänt innan du berättar detta för din vän.

Du kommer förmodligen få många frågor och då är det bra om du är "påläst" så att säga.

Jag flyttade ihop med min nya man innan min dom är avklarad. Men nu är mitt "brott" av en helt annan karaktär än det din man är dömd för. När det gäller mig så KAN jag inte göra om detta.

Hur långt straff fick han? Har han ansökt om boja ännu? Har han eget boende och arbete att komma ut till? Flyttar han ihop med dig i brist på boende?

Han behöver inte vara farlig på något sätt, men var försiktig med tanke på vad din dotter och du har varit utsatta för tidigare och pga att ert förhållande är så väldigt nytt. Jag och min man träffades varje ledig sekund, jag sov hos honom varje natt sedan första dejten så trots att vi flyttade ihop tidigt så hade vi ändå träffats enormt mycket innan vi tog det steget.

När det gäller dina föräldrar: Tror du de är extra känsliga och oroliga pga dina ex eller har ni inte så nära kontakt med varandra?
    Jag tror det vore bra om du kunde berätta även för dom. Jag berättade om min dom väldigt snabbt när jag träffade min nya för jag ville att det skulle komma från mig. Dina nära och kära kan råka komma över denna info från annat håll om inte du självmant berättar, det är alltid värre. Tänk på det!

Önskar Er lycka till!

Inte din vän - dina vänNER skulle det stå
  • Diamant

Hej! 
    Jag har själv inte levt med någon som sitter/suttit inne så kan inte prata av egen erfarenhet. 
    Det enda råd jag kan bidra med till din frågeställning är att försöka ta reda på så MYCKET du kan om honom innan du tar ett så stort beslut som att bo med honom. 

Alla domar i Tingsrätt är offentliga handlingar. Du kan ringa till Tingsrätten i den stad där rättegången var och få ut allt från den. Du kan läsa förhör från både honom och de andra inblandade och på det viset kanske få en inblick i vad som verkligen hände. 
    Och då få en uppfattning om vad han är för typ av person, egentligen! 

Lycka till, vad du än bestämmer dig för!

• puss

Om jag skulle känna mej "helt synkad" med nån på öppen anstalt skulle jag börja i terapi.

• Anonym (mr_X)
    Anonym (Kärlek bakom lås å bom) skrev 2014-08-11 08:09:02 följande:

Åter igen, INTE min pojkvän som knivdödat någon, de va en parantes  i tråden bara..
    Ja, jag vet all fakta och har tagit reda på ALLT själv, jag har till och med pratat direkt med anstalten på min egna ort, där jag har en bekant som arbetar.

Jag är inte dum, vilka många tycks tro bara för att DE inte skulle välja en sån här situation. 

JAG väljer ju, precis så som du skriver...Jag bad bara om en erfarenhet i tråden, vilken INGEN har gett mig än, utan alla pratar bara ur sitt dömande skal.

Då ber jag så mycket om ursäkt att jag missuppfattat dig.. Menade inte att döma dig på något vis.. Beklagar det

• Anonym (pliten)

Jag jobbar som klienthandläggare på öppen anstalt . 1år straff får man inte för självförsvar . Träffar dessa enormt trevliga charmiga män varje dag , alla är oskyldiga Frun Mamman , Polarn eller vem som det gäller hoppade på hans knytnäve 17 gånger , de har aldrig gjort något . Får ringa och varna tjejerna , Mammorna som det oftast är när permis otlovas . Men ett år på öppen anstaltför självförsvar icke.

Svar på tråden Min pojkvän sitter på öppen anstalt