• Anonym (omöjligt)

Helt omöjligt att få jobb!!

Snart tar jag examen och har redan börjat titta på lite jobb samt sökt något enstaka. MEN 99 % av alla jobb som söker personal kräver att man har tidigare erfarenhet på typ 3-5 år. Men hur ska jag kunna få erfarenhet om jag inte ens kan få något jobb?!

Sökte ett jobb som var på deltid, fanns inget krav på att man skulle ha arbetat som det tidigare och tänkte att jag skulle kombinera jobbet med mina studier för tillfället. Jag ringde jobbet för att säga att jag är mycket intresserad av tjänsten och undrade om det var många som hade sagt. Och det var ett 50-tal som hade sökt!! Helt sjukt ju, eftersom jag inte har en färdig utbildning eller erfarenhet så lär jag ju hamna längst ner i den högen.

Jag fattar inte, hur får man jobb som nyexad?!!?

• Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!
  • Anonym (omöjligt)
    Kjell2 skrev 2014-09-04 15:37:49 följande:
    Har du ingen möjlighet att få något där du hade ditt extrajobb förrut? Bara enstaka timmar skulle hjälpa.

Jo kanske, men det är verkligen inget jobb jag vill tillbaka till, vart nedstämd av att jobba där.
  • Kjell2
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 15:33:58 följande:
    Företag letar inte efter någon som bara tar jobbet för att man vill försörja sig, företag vill har rätt person på rätt plats. Många företag är inte intresserade av anställa en person med ekonomiexamen som butikssäljare, då företaget VET att den personen drar så fort den får ett jobb som relaterar till sin utbildning.
    För höstterminen bör du leta dig mot brancher med hög personalomsättning och där arbetgivaren mer eller mindre förväntar sig att man försvinner efter ett tag. Städ, servering, lärarvikarie, läxhjälp, telefonförsäljning, kundtjänst t ex. Typiska extrajobb för studenter.

Kolla lite med dina kursare för att få tips på jobb och arbetgivare

• Kjell2
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 15:39:31 följande:
    Jo kanske, men det är verkligen inget jobb jag vill tillbaka till, vart nedstämd av att jobba där.
    Men om alternativet är att inte ha någon inkomst så kanske det är överkommligt fram till jul och examen.

Du kan ju alltid börja där och parallellt leta efter bättre tillfälliga jobb.
  • Anonym (omöjligt)
    Kjell2 skrev 2014-09-04 15:44:11 följande:
    Men om alternativet är att inte ha någon inkomst så kanske det är överkommligt fram till jul och examen.

Du kan ju alltid börja där och parallellt leta efter bättre tillfälliga jobb.
    Nja risken finns att jag blir sjuk igen och inte klarar av skolan
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 15:31:58 följande:
    Nu är du där igen och hittar på saker. Jag har haft extrajobb under mina studier, men har det inte längre. Jag söker även jobb i butik, restaurang osv, söker inte bara ekonomjobb och jag är absolut inte kräsen. Många företag vill inte anställa någon som ändå kommer att dra inom något år när man hittat ett jobb som relaterar till ens utbildning.
    Påstod ingenting om dig i inlägget...?

Du vet verkligen väldigt lite om arbetsmarknaden.
  • Anonym
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 15:37:37 följande:
    men herregud, jag tycker inte det är skitjobb, har inte skrivit det någonstans att jag tycker jobb i butik är ett skitjobb. Folk verkar ha stora problem med läsförståelsen på det här forumet. Jag söker även jobb i butik och restaurang, men det är företag som oftast INTE vill anställa någon som är överkvalificerad.
    Men på vilket sätt anser du dig vara överkvalificerad för dessa jobb?
  • molly1989

Eftersom du har mer csn att ta ut sa kan du val lasa en master nasta ar? Det gor dig betydligt mer kvalificerad och ar extra viktigt om man har last nagot sa brett som ekonomi.

• Anonym (yjuki)

Varför lämnar du inte in dina sjukintyg till csn nu?

• Anonym (ekonomtjejen)
    Anonym (ekonomtjejen) skrev 2014-09-03 22:06:20 följande:

Jag är redovisningsekonom och mitt första jobb fick jag strax innan jag blev färdig. Sökte jobb i ca 6 mån och säkert över 100 platser. Till slut fick jag jobb som bokförare i ett litet industriföretag :) Detta är 3 år sen och har bytt jobb 4 ggr efter det, aldrig varit arbetslös. Nu när jag har erfarenhet har jag t.o.m fått flera jobb tillika och varit tvungen att tacka nej till några...

Jag hade faktiskt lite erfarenhet då jag jobbade som deltidsanställd på olika kontorsjobb under studietiden . Tog oxå hand om en släktings bokföring vilket gav ännu mer erfarenhet. Men bra betyg har jag aldrig haft. Satsa på en bra CV (helst i pdf-format och med bild!) och en bra ansökan. Ge inte upp ännu, du är ju inte ens färdig med studierna ännu! Lycka till! :)

Läste du mitt inlägg? Tror du har lite bråttom, du är ju inte ens färdig ännu! :) Sluta stressa, du kommer nog att få jobb ännu. Revisionsbyråerna har stor brist på personal i början av året, kommer säkert annonser snart! Men dom lägget inte alltid ut sina annonser så det lönar sig att titta på hemsidorna under rekrytering!
  • missan75
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-02 18:43:20 följande:

Hur fick ni ert första jobb? Hur fick ni första jobbet efter examen??

Mitt första jobb fick jag, och har än efter en praktik. Kvinnan jag hade praktik hos skulle vara tjl och de frågade om jag kunde vikariera. Sedan jobbade jag deltid en termin när jag egentligen skulle vara föräldraledig (min man var det istället för mig) och vid sidan av mina studier sista året på min utbildning. Efter jag blev kvar fick jag en tillsvidaretjänst. Detta var våren 2012 och jag är kvar ännu.
Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!